صبوری در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب: نتایج خصوصی‌سازی لطمه به تولید ملی، تعمیق نابرابری و شکاف اقتصادی بود

گروه سیاسی الف،   3980301189

دبیر جنبش عدالتخواه با انتقاد از روند خصوصی سازی در کشور گفت: آنچه تاکنون از نتایج حاصله‌ خصوصی‌سازی دیدیم، لطمه به تولید ملی، تعمیق نابرابری و شکاف اقتصادی بوده است.

به گزارش فارس، محمدحسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی عصر امروز در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: اگر بنا است نظام‌سازی‌مان مقدمه‌ تحقق آرمان‌ها باشد، طبیعتاً باید ساختار را مبتنی بر آن رسالت‌ها، طراحی و در صورت نیاز، اصلاح کنیم. این رویکرد در برابر دوگانه غلطی است که از یک‌سو محافظه‌کارانه، آرمان‌ها را غیرقابل تحقق می‌داند و از سوی دیگر، راه تحقق آرمان‌ها را در ساختارشکنی جستجو می‌کند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که نگاه دولتی دهه ۶۰ خسارت بار بود، خصوصی‌سازی افسارگسیخته، بدون رعایت لوازمی نظیر شفافیت، نظارت، اهلیت و بخش‌های تأمین‌کننده منافع مستضعفین که در بند‌های «ب»، «د» و «ه» ابلاغیه آمده بودند، نیز بحران‌زاست؛ اما آنچه تاکنون از نتایج حاصله‌ خصوصی‌سازی دیدیم، لطمه به تولید ملی، تعمیق نابرابری و شکاف اقتصادی بوده است.

صبوری ادامه داد: جدا از اینکه عده‌ای در دولت‌های پیش سنگ بنای غلطی را در فرآیند خصوصی‌سازی بنا نهادند، آقایان در دولت فعلی صریحاً می‌گویند: «باید شرکت‌ها را مجانی واگذار کنیم» انگار سرمایه ملی ارث پدری‌شان است!

این فعال دانشجویی ادامه داد: اینکه به نام واگذاری به مردم، کارخانه‌ای با ۵۰ سال سابقه و چند صد کارگر و متخصص، کمتر از یک‌سال پس از واگذاری به بخش خصوصی تعطیل می‌شود، چه نسبتی می‌تواند با شعار سال داشته باشد.

وی گفت: انحراف فرآیند خصوصی‌سازی ناشی از قدرت گرفتن جریان لیبرال در کشور و غلبه‌ آن‌ها بر مجاری تصمیم‌ساز است؛ که منجر شد تا اصل ۴۴ جای آنکه ذیل گفتمان اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد طرح شود، در چارچوب تئوری‌های لیبرالیِ «دولت حداقلی» تعریف و اجرا شود؛ در چارچوب این تعریف خطرناک است که حاکمیتی‌ترین بخش را که آموزش و پرورش باشد به نام «خرید خدمت»، خصوصی می‌کنند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که دولت از طریق اختیارات داده شده به جلسه سران قوا، برای چوب حراج زدن از مابقی بنگاه‌ها استفاده کند؛ انتظار داریم با دستور شما یا قوه قضائیه، جلوی روند فعلی خصوصی‌سازی تا زمان اصلاح این مدل گرفته شود. برای اصلاح این مدل هم، ایده‌هایی داریم که در صورت صلاحدید حضرت عالی خدمت‌تان تقدیم می‌کنیم.