فرانسه هم درباره حملات ادعایی شیمیایی به سوریه هشدار داد

گروه جهان الف،   3980301185

وزارت خارجه فرانسه سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرد و گفت که گزارش‌های مربوط به حمله شیمیایی اخیر را دنبال می‌کند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر ادعاهای تکراری خود را علیه دولت سوریه در خصوص تلاش دمشق برای استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کرد.

وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه (۱ خرداد) گفت که ادعاها مطرح شده در خصوص استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را دنبال می‌کند.

به گزارش شبکه الحدث، فرانسه خواستار تحقیق در مورد ادعاهای اخیر در این رابطه شد و گفت که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی کاملا اعتماد دارد.

ادعاهای پاریس علیه سوریه بعد از آن مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه مدعی شد که سوریه به دنبال از سرگیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی است. واشنگتن همچنین به سوریه در ارتباط با عملیات ارتش این کشور در شمال غرب سوریه هشدار داد.

بر اساس ادعای وزارت خارجه آمریکا، دولت سوریه ۱۹ می ۲۰۱۹ (سه روز پیش) در شمال غرب این کشور از گاز کلرین استفاده کرده است.

همزمان با طرح ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در تاریخ مذکور، وزارت خارجه سوریه در بیانیه ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه ارتش علیه مخالفان از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده را عاری از صحت دانست.

وزارت دفاع روسیه دو روز قبل از وقوع حمله شیمیایی ادعایی، درباره احتمال اینکه گروه‌های مسلح و تروریستی در استفاده از سلاح شیمیایی و مقصر جلوه دادن ارتش سوریه در این مورد هشدار داده بود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده بود که طبق اطلاعات دریافتی از ساکنان منطقه، گروهک «جبهة النصره» (شاخه سوری القاعده) در تلاش است در نزدیکی شهر «سراقب» در استان ادلب دست به حمله شیمیایی زده و سپس قطعات جنگ‌افزارهای روسی را از دیگر مناطق سوریه به آن منطقه منتقل کند تا از این طریق نیروی هوایی روسیه به حمله شیمیایی متهم شود.

از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تا به امروز، حامیان مخالفان دولت سوریه بارها دمشق را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود متهم کردند. این اتهام‌ها هنگامی مطرح می‌شد که ارتش سوریه عملیاتی علیه گروه‌های مسلح و تروریستی در مناطق مختلف آغاز می‌کرد.

به عنوان مثال، بعد از حمله شیمیایی ادعایی در خان شیخون، ارتش آمریکا بامداد جمعه (۱۸ فروردین ۹۶) به کمک ناوهای مستقر خود در دریای مدیترانه، پایگاه هوایی «الشعیرات»‌ واقع در استان حمص را هدف قرار داد که بر اثر آن ۶ سرباز سوری کشته و تعداد دیگر زخمی شدند.

آمریکا فروردین سال بعد (۹۷) با طرح ادعای مشابه به همراه فرانسه و انگلیس در دومای غوطه شرقی، به برخی از مراکز نظامی و تحقیقاتی سوریه حمله موشکی کردند.