واکنش دادستان نطنز به تک‌خوانی زن در ابیانه

گروه اجتماعی الف،   3980231151

دادستان نطنز گفت: پس از وصول گزارش هنجارشکنی یک گروه گردشگری در ابیانه از ناحیه مرجع انتظامی، دستور احضار زن خواننده و راهنمای گردشگران صادر و متعاقباً بلافاصله اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، پس از انتشار ویدیوهای جنجالی خواننده زیرزمینی در مدارس کشور، حاشیه‌های تازه‌ای از این جنس هفته گذشته در روستای تاریخی ابیانه اتفاق افتاد، که بازهم باعث انتقادات جدی و سریع مردم شهرستان نطنز در شبکه‌های اجتماعی و مسؤولان این شهرستان شد.

ماجرا از این قرار بود که زنی از استان فارس و شهر شیراز عصر جمعه 27 اردیبهشت ماه در یکی از محله‌های روستای تاریخی ابیانه اقدام به اجرای تک‌خوانی در فضای عمومی کرده و ویدیویی را از این ماجرا ضبط و در صفحه شخصی خود در شبکه اینستاگرام و تلگرام به اشتراک گذاشت.

پس از اشتراک این ویدئو واکنش‌های مختلف و پی‌ در پی در افکار عمومی و فضای مجازی شهرستان نطنز و استان اصفهان شکل گرفت و حتی این ویدئو سر از شبکه‌های معاند خارج از کشور در آورد

تذکر گشت میراث فرهنگی به گروه جنجالی

در این رابطه سیداحمد نجیبی مسؤول پایگاه میراث فرهنگی روستای تاریخی ابیانه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در هفته گذشته یک گروه گردشگری با اتوبوس به روستای تاریخی ابیانه وارد شد که بخشی از مسافران این گروه از استان فارس بودند و خانم مذکور هم اهل شیراز بود.

مدیر پایگاه تاریخی ابیانه گفت: در ساعت‌های بعد از ظهر در محله هرده یا پایین ده ابیانه این برنامه اجرا شد و زمانی که عوامل یگان حفاظتی پایگاه میراث فرهنگی و عوامل دهیاری ابیانه در حال گشت‌زنی در سطح روستا بودند به این جمع برخورد می‌کنند و با وجود اینکه وظایف و اختیارات قانونی جهت ورود به چنین موضوعی را نداشتند در قالب نهی از منکر اقدام به تذکر کردند و خواستار خاتمه برنامه شدند که این تذکر باعث تمام شدن برنامه می‌شود.

وی افزود: بلافاصله بعد از اخذ گزارش با همکاری پایگاه و دهیاری شماره پلاک اتوبوس و شماره تماس راهنمای گردشگران به دست آمد و برای پیگیری به مراجع ذیصلاح ارائه شد.

نجیبی اظهار کرد: با توجه به اینکه روستای تاریخی ابیانه دارای یک بافت مردمی تاریخی و مذهبی است و مبتنی بر اصول سنتی فرهنگ ایرانی بنا شده است، رویکرد ما در خصوص گردشگری ابیانه، گردشگری فرهنگی است.

مطالبه مردم ابیانه احترام گردشگران به هنجارهای فرهنگی

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای تاریخی ابیانه گفت: از گردشگران تقاضا داریم در زمان حضور در ابیانه هنجارهای فرهنگی مردم روستا را در نظر بگیرند و به آن احترام بگذارند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم از عوامل انتظامی بهره بیشتری را در سطح روستا ببریم که مجددا چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم؛ گردشگران باید جلوی رفتارهای ناهنجار در ابیانه را بگیرند و رفتارهایی که سازگار با ارزش‌های فرهنگی نیست را انجام ندهند.

نجیبی خاطرنشان کرد: این رفتارها بیشترین خسارت را به بافت تاریخی و هنجارهای اجتماعی ابیانه می‌زنند؛ مردم روستا انتظار دارند حضور گردشگران باعث توسعه ابیانه در همه جهات باشد نه اینکه با پایمال کردن هنجارهای اجتماعی، آسایش روانی و اعتقادات مذهبی مردم را تحت تأثیر قرار دهند، این حداقل انتظار ما از گردشگری فرهنگی است.

احضار خواننده زن به دادستانی نطنز

در همین رابطه مرتضی باصریان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نطنز اظهار کرد: قطعاً این حرکت‌ها موردپذیرش مردم شهرستان نطنز و دستگاه قضایی نیست، مردم این شهرستان به‌ عنوان شهر اولیا الله که بیش از 40 امامزاده در آن واقع‌ شده است نمی‌تواند برای این حرکت‌ها ساکت بنشینند.

داستان نطنز اظهار کرد: با وجود اینکه این زن در شبکه اینستاگرام خود حدود 200 ویدئو با این مضمون‌ها به اشتراک گذاشته‌ شده است، ما اولین شهرستانی هستیم که به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادیم و قطعاً جلوی این هنجارشکنی‌ها باقدرت و قوت و بر اساس قانون خواهیم ایستاد.

رفتارهای فراقانونی تکرار شود با مسؤولان خاطی هم برخورد می‌کنیم

وی گفت: بلافاصله پس از وصول گزارش از ناحیه مرجع انتظامی به دادستانی دستور احضار زن خواننده و راهنمای گردشگران صادر و متعاقباً بلافاصله اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

باصریان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز چنین اقداماتی در آینده نزدیک جلسه‌ای با مسؤولان مرتبط و ذی‌ربط خواهیم داشت و بدیهی است در صورت مشاهده دوباره این قبیل حرکات و رفتارهای هنجارشکن در اماکن تفریحی و تاریخی شهرستان نطنز و احراز قصور از هرکدام از متولیان، دادستانی بدون اغماض با این مسؤولان برخورد خواهد کرد.