توضیحات وزیر کشور درباره افراد فاقد شناسنامه

گروه سیاسی الف،   3980231121

وزیر کشور در جلسه علنی مجلس درباره افراد مشکوک التابعیتی و فاقد شناسنامه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام، درباره مسئله افراد مشکوک التابعیت و فاقد شناسنامه گفت: اول اینکه مسئله هویت را با مسئله تابعیت ادغام نکنیم، ما در هویت ایرانی بودن و نبودن را مد نظر داریم ولی در تابعیت با کسانی که می‌خواهند در تابعیت ایران زندگی کنند، مواجهیم.

وی افزود: در کشور ما حدود  3 میلیون نفر افغانی حضور دارند و حدود یک میلیون و نیم نفر از آنان دارای مجوز هستند و همه این افراد تقاضا تابعیت ایران را دارند. محل صدور تابعیت وزارت خارجه بوده و اقدامات موقت با وزارت کشور است و درباره تابعیت مشکلاتی وجود دارد نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که با جریانات اجتماعی مواجه شویم.

وزیر کشور اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس درباره فرزندانِ با مادر ایرانی، مسیر را برای ما باز می‌کند.

رحمانی فضلی درباره افرادی که فاقد شناسنامه هستند، تصریح کرد: افرادی وجود دارند که شناسنامه ندارند و از نظر تابعیت مشکوک‌اند. علت عدم صدور شناسنامه این مشکل بود که پوشش شناسنامه در کشور کم بوده است و الان می‌گوییم که 98 درصد صدور داشته‌ایم. علت دیگر، عدم ابطال شناسنامه فوت‌شدگان و بعضا خرید و فروش آن بوده است. در این دوره از وزارت کشور با اتخاذ تصمیمی داشتیم، 120هزار سند مشکوک تابعیت به 30 هزار سند کاهش یافته است. ما شوراهای تامین استان‌ها را با دستور العملی به این کار موظف کردیم.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که از نظر صحت اوراق شناسانی و شناسنامه مورد شک تابعیتی هستند، قبلا اینگونه بوده که دستگاه‌های ذیربط می‌توانستند این اسناد را ضبط کنند ولی در دستور العمل ما ضبط اوراق هویت فقط با حکم قضایی امکان‌پذیر است.

وزیر کشور تصریح کرد: بنده به عنوان وزیر کشور نسبت به حق‌بودن مسئله برای کسانی که مشکوک تابعیتی هستند و آنها که واقعا ایرانی‌اند ولی به دلیل خلط مباحث اسنادی این مشکلات برایشان‌ پیش  آمده، معتقدم باید گام‌های بهتری در این‌باره برداریم. اگر احتیاج به اقدامات دیگر در حوزه قوانین و مقررات وزارت کشور باشد، ما آماده همکاری هستیم.