لاکچری بازهای خیابانگرد نقره داغ می‌شوند؟

گروه اجتماعی الف،   3980231097 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اشرافی گری در جامعه در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و عده‌ای تصور می‌کنند که با پول می‌توانند هر کاری را انجام دهند و حتی جان دیگران را نیز بخرند.

لاکچری بازهای خیابانگرد نقره داغ می‌شوند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام عده‌ای قصد دارند با نمایش اموال و دارایی‌های خود به نوعی خودنمایی کنند و با به نمایش گذاشتن خودرو و خانه‌های لوکس در حال ترویج فرهنگ اشرافی گری در جامعه هستند.

این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری از خانواده‌ها به سختی قادر به تهیه نان شب خود هستند و بخش زیادی از جامعه را قشر متوسط تشکیل می‌دهد.

جولان نمایش اشرافی گری این قشر تنها به فضای مجازی محدود نمی‌شود و در دنیای واقعی نیز مشاهده می‌کنیم که چگونه این افراد با اعمال خود باعث برهم زدن آرامش مردم و در مواردی ایجاد ناامنی در جامعه می‌شوند.

این قشر محدود جامعه که با خودرو‌های لوکس رفت و آمد و در خانه‌های گران قیمت زندگی می‌کنند، در حال گسترش فرهنگ اشرافی گری در بین دیگر اقشار جامعه هستند.

یکی از نمونه‌های ایجاد ناامنی از طرف افراد مرفه جامعه، دور دور کردن در خیابان‌ها با خودرو‌های لوکس است. دور دور کردن شبانه و کورس گذاشتن در بزرگراه‌ها بعضا با حالت‌های غیرعادی و مستی که به تفریح عده‌ای به اصطلاح نوکیسه تبدیل شده است و از سوی دیگر باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌شود.

مقام معظم رهبری در طول سالیان متمادی بار‌ها در دیدار با اقشار مختلف مردم و مسئولان نسبت به تبعیض و فاصله طبقاتی هشدار داده بودند، هشدار‌هایی که اگر از سوی مسئولان جدی گرفته و به آن‌ها گوش داده می‌شد، دیگر شاهد وضعیت امروز نبودیم.

مقام معظم رهبری در دیداری که ۱۱ مرداد سال ۹۵ با اقشار مختلف جامعه داشتند، به مسئله جلوگیری از اشرافی گری در جامعه تأکید کردند و گفتند: جلوی اشرافی‌گری باید گرفته شود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ آن‌وقت شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی می‌خواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت کند. وقتی اشرافی‌گری فرهنگ شد، می‌شود این. جلوی اشرافی‌گری باید گرفته شود. رفتار  و گفتار مسئولان، تعالیمی که می‌دهند، باید ضدّ این جهت اشرافی‌گری باشد؛ کمااینکه اسلام این‌گونه است.

اما متاسفانه می‌بینیم با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، سال به سال فرهنگ اشرافی گری بیشتر در جامعه رسوخ پیدا می‌کند و جوان‌های کم سن و سال که چشمشان به جیب پدرانشان دوخته شده است، اقدام به خودنمایی در خیابان‌ها می‌کنند.

جوانان کم سن و سالی که با پول والدین خود سوار خودرو‌های لوکس با شیشه‌های دودی می‌شوند و با بغل کردن سگ و بدون آن که برای آن‌ها اهمیت داشته باشد که پول خرید خودرویی که سوارش هستند چگونه و از کجا تأمین شده است، در خیابان اقدام به دور دور و تفریح می‌کنند و بعد از چند ماه سراغ ماشین جدیدتری می‌روند.

در مواردی تفریح این جوانان کم سن و سال با خودرو‌های لوکشان منجر به تصادف و مرگ افراد بی گناهی می‌شود که شاید تنها نان آور یک یا چند خانواده باشند.

در آخرین مورد یک دختر و پسر حدودا ۲۷ ساله سوار بر پورشه در حال کورس در خیابان‌های اصفهان بودند که با یک خودروی پراید تصادف می‌کنند که منجر به مرگ راننده پراید می‌شود. زمانی که پلیس راننده خودروی پورشه را برای اعمال قانون و توقیف خودرو متوقف می‌کند، با برخورد زننده راننده رو به رو می‌شود و راننده خودرو پورشه با خشم به مامور پلیس می‌گوید که «کشته ام که کشته ام دیه اش را می‌دهم». این نشان می‌دهد که حتی جان افراد برای این قشر اهمیت ندارد و تصور می‌کنند که با پول می‌توانند جان همه را خریداری کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت ماه سال ۹۴ جولان دادن برخی از جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودرو‌های گران‌قیمت در خیابان‌ها را یکی از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمرده و تأکید کرده بودند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آن‌ها مقابله کند. ‎

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به حادثه تصادف یک دستگاه خودروی پورشه با یک دستگاه پراید که منجر به فوت راننده پراید شد، اظهار کرد: پلیس به وظیفه قانونی خود عمل کرده و خودرو‌ها را توقیف و به پارکینگ منتقل کرده و برای آن پرونده قضایی مقدماتی تشکیل شده است.

وی افزود: براساس ماده ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی ما می‌توانیم با افرادی که رفتار پر خطر دارند و با سرعت بالای ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنند، برخورد مناسب قضایی داشته باشیم.

سرار هادیانفر بیان کرد: این گونه بی اخلاقی‌ها در برخی از افراد وجود دارد و قانون محدودیتی برای برخورد با آن‌ها ندارد و از قاضی رسیدگی کننده به این پرونده درخواست داریم که برای این راننده از اشد مجازات استفاده کند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در خصوص این گونه تخلفات و جرائم، پیش نویس لایحه تغییر مجازات‌ها نوشته شده است و وزیر کشور هم تأکید کرده است که مجازات برخی از جرائم باید افزایش پیدا کند. این لایحه در شورای عالی ترافیک هم مطرح شد و ما اعتقاد داریم میزان جرائم باید تغییر پیدا کند.

همچنین پور مختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص این حادثه با اشاره به اینکه قوانین فعلی برای انجام ندادن تخلفات بازدارنده است، گفت: ما قوانین مناسب برای برخورد با جرائم را داریم.

وی افزود: رفتاری که این خانم و امثال او دارند عمدی است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در خیابان‌ها محدودیت سرعت وجود دارد و حداکثر سرعت رانندگی ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است، اما مشاهده می‌کنیم افرادی با سرعت‌های بالا اقدام به رانندگی می‌کنند، حال می‌توانیم بگوییم شروع تخلف از روی عمد است و اگر در این شرایط رانندگی تصادفی رخ دهد، از روی عمد رخ داده است.

پورمختار تصریح کرد: با صحبت‌های که از راننده این خودرو شنیدم، به نظر بنده از لحاظ قانونی قتل عمدی است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: از صحبت‌های این خانم این برداشت می‌شود که این فرد از ابتدا، با این تصور شروع به رانندگی کرده است که اگر شخصی را هم کشت، دیه آن را می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون موجود برای جلوگیری از این گونه تخلفات بازدارنده است؟ تصریح کرد: قوانین موجود بازدارنده است، اما بستگی به اجرای درست قانون دارد.

پورمختار گفت: در حال حاضر که این حادثه منجر به تشکیل پرونده شده است و از دادگاه رسیدگی کننده به پرونده توقع داریم به عنوان قتل عمد به آن رسیدگی کند و مانند یک تصادف عادی با آن رفتار نکند.

حال قانون باید با این افراد که رفتار هنجارشکنانه دارند، به گونه‌ای برخورد کند که اشخاص دیگر حتی تصور انجام چنین رفتاری‌هایی را نداشته باشند.

براساس تاکیدات مقام معظم رهبری مسئولان کشور نباید اجازه دهند فرهنگ اشرافی گری به گونه‌ای در جامعه رسوخ کند که افرادی که به اصطلاح به آن‌ها نو کسیه گفته می‌شود به خودشان اجازه دهند با جان افراد دیگر به راحتی بازی کنند و بخواهند جان افراد را با پولشان بخرند.