طراحان برنامه بازجویی‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر در دادگاه شهادت می‌دهند

گروه جهان الف،   3980231083

دو تن از پیمانکاران سابق سازمان سیا که برنامه بازجویی‌های خشن پس از حوادث ۱۱ سپتامبر را طراحی کردند، برای شهادت در برابر دادگاه نظامی در پایگاه آمریکا در گوانتانامو احضار شدند.

به گزارش ایسنا، جیمز میچل و بروس جِسِن، دو روانشناس هستند که نامشان در فهرست دوازده نفره شاهدان تایید شده‌ای قرار دارد که در نامه دادستانان به وکلای مدافع پنج متهم در پرونده حملات ۱۱ سپتامبر ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وکلای مدافع دادگاه نظامی رسیدگی به حملات ۱۱ سپتامبر می‌خواهند در تلاشی برای عدم در نظر گرفته شدن اظهارات متهمان که پس از رفتارهای بی‌رحمانه در تاسیسات بازداشتی مخفی سیا، در بازجویی‌های اف‌بی‌آی در گوانتانامو بیان شده‌اند، از میچل و جسن بازجویی کنند.

این وکلای مدافع همچنین به دنبال آن هستند که ده‌ها مامور فعلی و سابق سیا را که در روند این بازجویی‌ها شرکت داشته‌اند، وادار به شهادت در این پرونده کنند.

جیمز کانِل، وکیل یکی از پنج متهمی که از سوی کمیسیون نظامی با محاکمه روبه‌رو است، اظهار کرد: این نخستین بار خواهد بود که دکتر میچل و دکتر جسن در پرونده‌ای کیفری درباره این برنامه شکنجه شهادت خواهند داد.

جسن و میچل به طراحی برنامه‌ای برای بازجویی کمک کرده‌اند که تکنیک‌های سوء استفاده از جمله محرومیت طولانی مدت از خواب، حبس در محیط‌های کوچک و بسته و غرق مصنوعی را شامل می‌شد. این دو پیمانکار سابق با بیان اینکه چنین اقداماتی قانونی و لازم بوده‌اند، از نقش خود در این برنامه دفاع کرده‌اند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ از سوی سنای آمریکا درباره این برنامه صورت گرفت، نشان داد که تکنیک‌های جسن و میچل موثر نبوده‌اند.

این دو روانشناس نخستین شهادت خود را در ماه ژوئیه ارائه خواهند داد اما ممکن است تاریخ برگزاری این جلسه به زمانی دیرتر موکول شود. رسیدگی به این پرونده با تاخیرهای زیادی همراه بوده است و دلیل آن عمدتا مسائل قضایی مرتبط با رفتارهای صورت گرفته با این پنج متهم در زمان بازداشت تحت نظر سیا بوده است.