محسن کرمیار (نویسنده و منتقد ادبی): کتاب مفتون و فیروزه تصویری واقعی از انقلاب فرهنگی

بخش فرهنگی الف،   3980231080

عباس کرمیار ( نویسنده و منتقد ادبی ): این داستان که آقای تشکری آن را نوشته به دوره قبل از انقلاب بر می گردد و در فضایی پاییزی به ترسیم در آمده است تا به صورت نمادین به سرما و تاریکی آن دوران اشاره کند

کتاب مفتون و فیروزه تصویری واقعی از انقلاب فرهنگی

کتاب " مفتون و فیروزه " تصویری واقعی از انقلاب فرهنگی را نشان می دهد و این عمیق ترین نوع انقلاب است

 به گزارش الف کتاب به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عباس کرمیار ( نویسنده و منتقد ادبی ) با بیان این مطلب در خصوص کتاب مفتون و فیروزه گفت: این داستان که آقای تشکری آن را نوشته به دوره قبل از انقلاب بر می گردد و در فضایی پاییزی به ترسیم در آمده است تا به صورت نمادین به سرما و تاریکی آن دوران اشاره کند.
وی افزود: داستان درباره یک گروه تئاتری است که می خواهند نمایشی را به اجرا در بیاورند اما به دلیل محدودیت های سیاسی موفق به اجرای آن نمی شوند.
کرمیار گفت: آن ها سرانجام این نمایش را به رهبر انقلاب ( که در کتاب به عنوان آسید علی ) معرفی می شود نشان می دهند و ایشان از معدود روحانیان و مبارزانی بودند که وجهه فرهنگی داشتند و این نمایش را می بینند.
این متنقد ادبی درباره پیام کتاب مفتون و فیروزه گفت: این کتاب، انقلاب را نه از زاویه سیاسی و نه نظامی بلکه از بعد فرهنگی نشان می دهد و موفق می شود تا اختناق دوره پهلوی را به خوبی به تصویر بکشد.
کرمیار افزود: این رمان به نحوی نوشته شده است که شما کتاب را زمین نمی گذارید و هر لحظه که جلو می روید حوادثی اتفاق می افتد که شما را به دنبال خود می کشاند.
«مفتون و فیروزه» رمانی است دو جلدی که به تعبیر نویسنده، می­ توان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت و جدای از آن می ­شود به سادگی و با اطمینان خاطر عنوان داشت که این رمان و آنچه به عنوان سیر داستانی در آن یاد می ­شود چیزی بیشتر از تاریخ خصوصی و شناسایی پرده ه­ای مغفول و ناشناخته از تاریخ انقلاب است که برای نخستین بار از زاویه دید فعالان فرهنگی و نه سیاسی روایت می­ شود.
سعید تشکری نویسنده و نمایشنامه‎نویس متولد ۱۳۴۲ در قوچان است.
وی از نویسندگان مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
از وی نمایشنامه‌ها و کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده و آینه چشمان، آبی‌های زمین، قاف، اینک‌ هاویه از جمله کتاب های اوست.
کتاب مفتون و فیروزه نوشته سعید تشکری توسط نشر نیستان به چاپ رسیده است.
کتاب مفتون و فیروزه تا کنون دو بار منتشر شده است و بزودی به چاپ سوم می رسد.