حزم انقلابی چيست؟

محمدكاظم انبارلویی،   3980231076
حزم انقلابی چيست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامي چندي پيش در درس خارج فقه ذيل تفسير روايتي فرمودند: «كسي كه فكر عاقبت كار را نكند حازم نيست. حازم يعني آدم باهوش و خردمند، كسي كه كار را محكم‌كاري مي‌كند.» و نيز فرمودند: « كسي كه فكر عاقبت كار خود را نكند خردمند و محكم‌كار نيست. ملاحظه عاقبت كار، منافذ فكري و روحي انسان را باز مي‌كند. تصميمي كه مي‌خواهي بگيري ببين عاقبت كار چه مي‌شود. دنبالش چيست؟ حركت دشمن در قبال آن چيست؟ شما چه كاري مي‌تواني بكني؟» دست فرمان دولت در گفت‌وگو با غرب در رسيدن به برجام از فقد هوشياري، دورانديشي و استواركاري رنج مي‌برد و از اول مسيري كج راهه را رفت.

دولت توافقي را پذيرفت كه نامتوازن،‌ ناهمزمان، فاقد ضمانت اجرايي، فاقد مكانيسم شكايت و اخذ خسارت بود. توافقي كه طرف مقابل بي‌هيچ هزينه‌اي پس از گرفتن امتيازات آن را زير پا گذاشت. متأسفانه رئيس‌جمهور در ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر به گونه‌اي سخن گفت كه گويي؛ توافق برجام مبتني بر دانش و هنر و خلاقيت است. از همان موقع اعلام معلوم بود كوچك‌ترين حزم، دورانديشي و عاقبت‌‌انديشي در آن لحاظ نشده است. با آنكه مباحث و مسائل سياست خارجي را كه ربط به منافع و مصالح ملي دارد به رقابت‌هاي سياسي كشاندن سمّ است، عناصري در دولت آن‌را به رقابت‌هاي سياسي پيوند زدند. نقد مشفقانه را برنتافتند و زبان به اهانت، طعنه و سخره گرفتند.

شروط مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و رهبري را ناقص عمل كردند، نتيجه آن شد كه ديديم فرصت‌هاي ذيقيمتي را در اين 6 سال براي پيشرفت و توسعه كشور از دست داديم. دستاوردي جز هيچ به اعتراف دست‌اندركاران برجام براي كشور حاصل نشد. بيانيه اخير شوراي عالي امنيت و سخنان رئيس‌جمهور مبني بر توقف برخي تعهدات برجامي نقطه پاياني بر اين كج‌راهه بود.

برخي كه هنوز حاضر نيستند به مفهوم «حزم» و «حازم» بينديشند مي‌گفتند اگر ما اين كار را بكنيم پرونده هسته‌اي ايران بلافاصله به شوراي امنيت سازمان ملل مي‌رود و قطعنامه‌هاي تحريمي سازمان ملل برمي‌گردد و نهايتاً به سمت جنگ مي‌رويم. حال آنكه همين الان با اقدامات آمريكا و اروپا نه تنها آن تحريم‌ها عملاً برگشته بلكه به عدد وكم و كيف آن اضافه هم شده، حتي دشمن آنقدر پررو شده كه گاهي سخن از بازگشت سايه جنگ مي‌كند. اقدام شوراي‌عالي امنيت ملي طي روزهاي گذشته نشان داد نه تنها آن تحليل‌ها غلط است بلكه حتي مقامات آمريكا و اروپا مدام از پرهيز از جنگ و نيز توصيه به خويشتن‌داري ايران مي‌كنند. اين اقدام سايه جنگ را از كشور دور كرد.

آنان‌كه هنوز از برجام شفاي دردهاي سياسي خود را طلب مي‌كنند اميدوارند به مذاكرات برگردند. حال آنكه باب مذاكره با آمريكا حداقل در دوران ترامپ به‌كلي بسته است و در دولت‌هاي بعدي هم تا دولت آمريكا به غلط كردن نيفتد و تمام تعهدات خود را عمل نكند همچنان بسته خواهد بود. گربه‌رقصاني و خيمه‌ شب‌بازي آنان هم فايده‌اي ندارد.

امروز راهي كه جمهوري اسلامي اراده كرده طي كند جز تسليم دشمن هيچ نتيجه‌اي ندارد. مي‌گويند ترامپ ديوانه است ممكن است دست به اقدامات ديوانه‌واري بزند. پاسخ اين است هيچ ديوانه‌اي در عالم وجود ندارد كه ادرار و مدفوع خود را بخورد به‌ويژه آن ديوانه تاجر باشد و حتي در حال مستي، حساب هزينه و فايده ديوانه‌بازي خود را دارد. همين ديروز ترامپ به فاكس نيوز ارگان فعلي كاخ سفيد گفت: «من كسي نيستم كه وارد جنگ با ايران شوم».

آمريكا تا همين جاي بازي مقهور قدرت منطقه‌‌اي ايران است و مي‌داند هزينه‌‌هاي ماجراجويي آنان در منطقه چقدر است.

رفتن به سمت جنگ يعني تعطيلي اتاق جنگ در وزارت خزانه‌داري آمريكا و انتقال آن به پنتاگون، هيچ تحركي كه حكايت از اين ماجرا داشته باشد وجود ندارد. ترامپ و ديوانه‌تر از او پمپئو و بولتون نيك مي‌دانند كه پاسخ ايران در برابر هر تحركي كوبنده، قاطع، سريع، پشيمان كننده و غيرقابل پيش‌بيني خواهد بود. لذا آنها به همه چيز فكر مي‌كنند جز جنگ!

شنبه گذشته بيست و هفتمين هفته اعتراضات مردم فرانسه عليه نظام ظالمانه سرمايه‌داري در اين كشور برگزار شد. هفت لشكر زرهي در پاريس و شهرهاي فرانسه مثل هميشه ضامن امنيت كاخ اليزه بود. اما ترامپ هنوز اعتراف نكرده كه اعتراضات در تهران نيست و در پاريس است و آن‌هم روزهاي جمعه نيست، شنبه است! او هنوز اميد دارد تقي‌زاده‌ها در درون نظام ديوان‌سالاري دولت براي نارضايي‌‌تراشي كاري ‌كنند و عمله واكره استعمار هم مي‌توانند چهار نفر را به خيابان‌ها بكشانند. او عمد دارد خود را احمق جلوه دهد ما هم بايد جلوه ‌او را جدي بگيريم كه اين حماقت ثمري براي منافع آمريكا در منطقه و جهان ندارد.

ايران ظرفيت‌هاي عظيمي دارد كه هنوز در مقابله با آمريكا به فعليت نرسانده است. ظرفيت توليد ملي، ظرفيت هسته‌اي، ظرفيت دفاعي به‌ويژه موشكي و پهپادي ، ظرفيت قدرت منطقه‌اي، ظرفیت اتحاد ملي و انسجام اسلامي و بالاخره ظرفيت رهبري هوشمند كه «حازم» است. او با دليري و شجاعت و درك درست از تهديدها و فرصت‌ها و با شناخت هوشمندانه واقعيت‌هاي ميدان و بهره‌گيري از تجربيات حركت مقاومت حماسي ملت را به جلو مي‌برد نگاه فرصت‌نگر او همه تهديدها را به تدريج به فرصت تبديل مي‌كند. ترس و انفعال در قامت «حزم» او معنا ندارد.

ملت ما با اين دست‌فرمان وارد دهه دوّم چهل سالگي انقلاب شده است. قواي سه‌گانه به‌ويژه دولت بايد با همراهي ملت، اشتباهات غفلتي كه در مذاكرات برجامي داشتند با اين دست‌فرمان جبران كنند. آدم‌هاي خسته، افسرده، كم‌حوصله، بي‌نشاط و ملول رفيق اين راه نيستند. ملت در اين مسير براي حفظ استقلال، آزادي، شرف و عزت خود بيش از هر زماني مصمم و تمام قامت ايستاده است. هيچ قدرتي در جهان نمي‌تواند اراده ملت را بشكند. حضور بي‌سابقه ملت در 22 بهمن سال گذشته و انتشار بيانيه گام دوم رهبري پس از اين اعلام وفاداري و استواري ملت، اندازه اين اراده را نشان داده و خواهد داد.