نامزدهای پست ریاست منطقه کردستان عراق معرفی شدند

گروه جهان الف،   3980229211

پارلمان منطقه کردستان عراق اسامی پنج تن از نامزدهای پست ریاست این منطقه را اعلام کرد.

به گزارش فارس، با گذشت ۱۸ ماه از استعفای «مسعود بارزانی»، پارلمان کردستان عراق امروز (یکشنبه) اسامی پنج تن از نامزدهای پست ریاست‌ این منطقه را اعلام کرد.

این برای اولین بار است که انتخاب رئیس‌ کردستان عراق قرار است از طریق پارلمان صورت گیرد و پایگاه خبری کردستان۲۴، با اعلام این خبر، نوشت که «نیچروان بارزانی»، «امید عبدالسلام قادر»، «محمد حمه صالح عمر»، «ریبوار عزیز مصطفی» و «هیوا عبدالله خدر» اسامی پنج تنی است که کاندید تکیه بر کرسی ریاست‌ منطقه کردستان عراق شده‌اند.

پارلمان کردستان عراق هفته گذشته (۱۲ می) اعلام کرد که افراد می‌توانند کاندیداتوری خود برای پست ریاست کردستان عراق را اعلام کنند و هر فردی که بتواند ۵۰ رأی از نمایندگان پارلمان را از آن خود کند بر این مسند تکیه خواهد زد.

انتخاب ریاست منطقه کردستان تا پیش از این از طریق رأی‌‌گیری مستقیم صورت می‌گرفت اما از زمان استعفای «مسعود بارزانی» که در اکتبر ۲۰۱۷ صورت گرفت؛ این پست خالی مانده و وظایف وی بر عهده نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و نهاد قضایی گذاشته شده بود.

پارلمان کردستان عراق، دو هفته پیش تصمیم گرفت تا زمان تصویب قانون اساسی جدید، انتخاب ریاست منطقه را بر عهده بگیرد. این انتخاب تأثیر بالایی در کردستان عراق دارد و رئیس منطقه پس از انتخاب باید رهبر فراکسیون اکثریت در پارلمان را مأمور تشکیل کابینه کند.

«حمید شریف» عضو سابق پارلمان کردستان عراق، به کردستان۲۴ گفت که نیچروان بارزانی بیشترین شانس را برای تصاحب این پست دارد. حزب دموکرات کردستان پیش از این «مسرور بارزانی» را برای پست نخست‌وزیری معرفی کرده بود.

انتخابات پارلمان کردستان عراق در سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و حزب دموکرات توانست ۴۵ کرسی و حزب اتحاد میهنی ۲۱ کرسی و حزب گوران (تغییر) ۱۲ کرسی را از آن خود کند.