کتاب استارتاپی دانشگاه صنعتی شریف به نام مدل‌های استارتاپی

گزارش بازرگانی،   3980228083

کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌و‌کار در دنیای امروز نیازمند افرادی است که اهل مطالعه و یادگیری هستند، خصوصاً هنگامی که بخواهید استارتاپی داشته باشید که در بستر فناوری به خلق ارزش بپردازد. کتاب استارتاپی جدید دانشگاه شریف به نام مدل های استارتاپی در زیر معرفی می‌شود.

همان­طور که عنوان شد برای راه‌­اندازی استارتاپ­‌های فناورانه، کارآفرینان نیازمند مطالعه و یادگیری اصول توسعه استارتاپ و یادگیری علوم مدیریتی نوین هستند. یکی از منابع مهم یادگیری در این زمینه کتاب­‌ها هستند. در دنیا کتاب­‌های بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارد که توسط برخی کارآفرینان و اساتید نگاشته شده است. بسیاری از این کتاب­‌ها خوشبختانه در کشور ما نیر ترجمه شده است و نسخه چاپی یا الکترونیک آن موجود است.

کتاب­های استارتاپی مناسب ترجمه شده

از برخی از این کتاب­های ترجمه‌شده پرفروش می­توان به این کتاب­ها اشاره کرد: نوپای ناب، خلق مدل کسب‌وکار، تست مامان، کشش، اجرای ناب، نوپای خود را به دنیا بیاور، ۲۴ گام راه‌­انداری کسب‌وکار، باز‌انجام و ...

چندین کتاب خوب ترجمه شده و زبان اصلی دیگر هم هستند که با جستجوی ساده می­توانید به آن برسید. همه این کتاب­ها بسیار مفید بوده و خواندن آن­ها به همه کسانی که قصد راه­اندازی و توسعه استارتاپی را دارند توصیه می­شود. اما مسئله­ای که وجود دارد آن است که نویسندگان توانمند این کتاب­‌ها، رویکردی در نگارش داشته‌اند که متناسب با اکوسیستم استارتاپی بالغ کشور خودشان است که این رویکرد ممکن است در بسیاری از موارد با شرایط کنونی اکوسیستم­ ما هم­خوانی نداشته باشد. از این رو مفیدتر و بهتر آن است که حتماً کارآفرینان کتاب­‌های بومی را نیز مطالعه کنند که با توجه به اکوسیستم ایران و هماهنگ با آن نوشته شده است.

نخستین کتاب استارتاپی بومی

کتاب مدل­های استارتاپی در سال ۹۷ به عنوان نخستین کتاب استارتاپ های بومی کشور توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است. آرمان صفایی مؤلف این کتاب می­گوید که تلاش داشته محتوایی کاملاً بومی و مناسب اکوسیستم استارتاپی کشور تولید کند که از دل مطالعات شخصی و تجربیات کارآفرینان استارتاپی ایرانی برخاسته است.

یکی از ویژگی­های باارزش این کتاب آن است که در آن برای هر مفهومی که عنوان شده، مثال­‌هایی از کسب‌وکارهای ایرانی علاوه بر کسب‌و‌کارهای مشهور بین­‌المللی ارائه شده است. به عنوان مثال در بخش اول کتاب ۴۰ مدل کسب‌و‌کار کاربردی‌شده در ایران ارائه شده است و برای هرکدام حداقل یک مثال داخلی بیان شده است. همچنین با ۷ استارتاپ و سازمان ایرانی مصاحبه‌­هایی انجام شده تا از تجربیات داخل خود برای نوآوری در مدل کسب‌و‌کار استارتاپ‌شان بگویند. مصاحبه با مدیران استارتاپ‌­هایی مثل نت‌برگ، علی‌بابا، تپسی، ایوند، زرین‌پال و ... .

برای خرید این کتاب می­توانید به سایت مولف کتاب که در حوزه استارتاپ و آموزش مدل کسب‌وکار است (armansafayi.com) و یا سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف مراجعه کنید.