کامنت‌های برتر مخاطبان الف/ در آمریکا فقط عروسک عوض می‌شود/ روحانی چرا رئیس سازمان خصوصی‌سازی را عزل نکرد؟ اوباما همزمان لبخند می‌زد و تحریم می‌کرد/ روحانی و جهانگیری چه وعده‌های به ملت دادند؛ جوابگو باشند/ اصلاح‌طلبان بعد از رای آوردن بجای پاسخگویی می‌گویند اختیار نداشتیم

گروه سیاسی الف،   3980226083 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته جاری اتفاقات زیادی رخ داد و با توجه به وظیفه‌مان آن‌ها را پوشش دادیم؛ از آنجا بینندگان محترم الف با ارائه نظرات خود در ذیل اخبار و گزارشات منتشر شده، در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت کردند که در ادامه برخی از نظرات برتر را انتخاب کرده و در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

اوباما همزمان لبخند می‌زد و تحریم می‌کرد/ روحانی و جهانگیری چه وعده‌های به ملت دادند؛ جوابگو باشند/ اصلاح‌طلبان بعد از رای آوردن بجای پاسخگویی می‌گویند اختیار نداشتیم

پس از آنکه ایران در اعتراض به بی‌تعهدی آمریکا و اروپا دو تعهد برجامی خود را تعلیق و برای اروپا ضرب‌الاجل تعیین کرد، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی را از سوی ایران نمی‌پذیرد.  انتشار این خبر در الف با کامنت‌های زیاد کاربران الف همراه شد که بعضی از آن‌ها را می‌خوانیم:

*ما نه به ذخیره بیشتر اورانیوم غنی‌شده نیاز داریم و نه به آب سنگین چرا که ما دیگر رآکتوری در اختیار نداریم که از آب سنگین استفاده کنیم؛ در عین حال که تحریم‌های جدید ایالات متحده نیز مانع از آن می‌شود که مازاد آن را بفروشیم». پس چرا بیخودی وقت تلف می  کنیم و ضرب الاجلی به اروپا می‌دهیم که آنها در همان ابتدا پاسخ انتها را دادند. حال ما که نتیجه ۶۰ روز دیگر را الان گرفتیم باید ببینیم چه خواهیم کرد.باز هم وقت کشی یا تصمیم نهایی..

*حالا که اینجور شد ایران باید اقداماتش را به طرز وحشتناکی تشدید کند مثلا ارسال خطرناک ترین موشک ها برای یمن و حماس. خلاصه آمریکا باید بفهمه با تحریم مالی ایران هم اقداماتش را بیشتر می‌کند نه کمتر.

*هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشده و اروپا فقط حرف زده! چراکه وزن اروپا بیش از این نیست! بنا بر این باید با این اروپایی‌های مغرور با زبان زور و محکم برخورد کرد. در این مدت اروپا تنها کاری که کرده این بوده که در ظاهر حق را تا حدودی به ما داده و هیچگاه آمریکا را محکوم هم نکرده! بنابر این خروج از برجام چندان هم به ضرر ما نخواهد بود، چون چیزی بدست نیاوردیم ولی قطعا این خروج برای اروپایی‌ها و اسراییل می تواند بسیار گران کننده باشد!

*اروپا از امریکا پست‌تر و خبیث تر است. آنها سیاست نفاق و دورویی را پیش گرفته‌اند و امریکا سیاست مستقیم. اینها با هم هستند و هیچ وقت طرف ایران را نمی‌گیرند. هر کس به این کشورها اعتماد کند به کل ایران و ایرانیان در طول تاریخ آن گذشته و حال و آینده خیانت کرده است. جز وطن فروشان بزدل و ترسو کسی حاضر به خیانت به کشور نیست.

*ما تا اينجا كه آمديم بايد در ادامه راه بر سر اعلامیه خود بايستيم و اگر در مهلت ٦٠روزه اروپايي هااقدام عملي انجام ندادند، با قاطعيت تمام و بدون هيچ محافظه كاري ديپلماسي نسبت به ارتقاء غني سازي بالاتر از بيست درصد شروع شود.

 

***

حسن روحانی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی گفت: اوباما رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ بار از من تقاضای ملاقات کرد، ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت‌. این نقل قول بهانه‌ای شد برای انتشار یادداشت «روحانی از کدام اوباما دَم می‌زند؟!» در الف. تعدادی از کامنت‌های مخاطبان الف را درباره این یادداشت از نظر می‌گذرانید:

*یعنی در طول این چهل سال هر وقت اصلاح طلب ها خواستند در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و شورای شهر کاندیدا شوند قبل از انتخابات گفتن ما فلان می‌کنیم اما بعد از رای آوردن موقع جوابگو بودن بابت عملکردشان و خرابکاریشان گفتن ما اختیار نداشتیم ما بحران داشتیم.

*بزرگترین تحریم ایران یعنی تحریم داماتو دقیقا بعد از برجام و به دست اوباما امضا شد، همچنین شما لطف کن لیست تحریم‌هایی که اوباما انجام داد را مخصوصا بعد از برجام ببینید، فقط نکته‌اش در این است که دموکرات‌ها مثل اوباما با پنبه سر می‌برند و سر ما را بریدن (حتی تحریم دارو در زمان اوباما انجام شد که حتی بوش هم این‌کار را نکرد) اما جمهوری خواهان به صورت قلدرانه رک حرفشون رو میزنند.

*اینکه کسی فکر کند تفاوتی بین کلینتون و بوش و اوباما و ترامپ وجود دارد واقعا ناشی از کم هوشی و بی سوادی است. در آمریکا اصولا رئیس جمهور یک عروسکه که توسط لابی‌های پشت پرده هدایت می‌شود و هرچند سال یک بار برای تنوع هم که شده و مطابق اوضاع بین المللی ، چهره و رنگ آن عروسک عوض می‌شود؛ اما سیاست‌های آمریکا هرگز تغییر نمی‌کند.

*اوباما منطقی ترین رییس جمهور آمریکا بود که نتنها در آمریکا بلکه در جهان محبوب بود. فراموش نباید کرد که در زمان او برجام به ثمر رسید. با وجود ترامپ در کاخ سفید و احتمال زمامداریش تا ۶ سال دیگر محال است بتوان به توافقی منصفانه با آمریکا دست یافت.

*اوباما از طریق ریچارد نفیو همزمان ما را تحریم می‌کرد و بعد لبخند می‌زد و درخواست مذاکره می‌کرد؛ ترامپ هم الان همین کار را می‌کند پس هیچ فرقی با هم ندارند و لطفا بجای بهانه آوردن جلوی فساد و گرانی داخلی را بگیرید.

 

***

در هفته‌ای که گذشت تجمعی در دانشگاه تهران درباره حضور گشت ارشاد در محیط دانشگاه برگزار شد. درباره این تجمع دو یادداشت زیر در الف منتشر شد:

آیا مسئله اصلی معترضان به قوانین حجاب، آزادی و حق انتخاب است!؟

تجمعی علیه حجاب

برخی از نظرات مخاطبین الف درباره این دو یادداشت را می‌خوانیم:

*حتي در كشورهايي با آزادي كامل چند صدم درصد مردم برهنه به خيابان مي‌آيند؟ حجاب يك حكم الهي است و نيازي به تفسيرهاي شل و وارفته و نخ نما ندارد. مسئله بر سر اجباري بودن حجاب است و بس! اين سوال را جواب بدهید كه آيا حجاب در اسلام اجباري است يا نه؟

* یکی از مهم ترین نهادهای موثر در رشد، تربیت و رفتار آدمی نهاد خانواده است، اگر پدران و مادران بی توجه باشند نسبت به مسائل و معیارهای دینی و اخلاقی، از شر مفاسد، فرزندان‌شان در امان نمی‌باشند. از این رو خانواده مهم‌ترین قسمت می‌باشد که باید در امر حجاب به دختران خود آموزش لازم را بدهد.

*اگر کشورهاي غربي بي بند و بار بودند هرگز اينچنين پيشرفت نمي‌کردند و فرزندان مسئولين محترم که حتما عقل‌شان از ما بيشتر است به آن کشور ها مهاجرت نمي‌کردند. مادر و خواهر من در زمان قبل از انقلاب هم چادري بودند، الان هم چادري‌اند و در صورت آزادي بي‌حد و حصر هم به همين شکل خواهند بود. اگر به جاي فشار افراد نادان که در عمرشان ۲ کتاب ديني هم نخوانده‌اند تفکر و آزادي حاکم شود، حتما رشد اجتماعي و علمي بيشتر خواهد شد و نگراني هاي نويسنده مقاله هم انشاء اله رفع مي‌گردد.

*یکی دیگر از عواملی که در گسترش فرهنگ برهنگی تأثیر گذار بوده است، فعالیت های مسموم و غیر اخلاقی رسانه‌های غربی و ماهواره‌ای است. در واقع ماهواره ها و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب نقش الگودهی و جریان سازی فرهنگ برهنگی را بر عهده دارند. بسیاری از رسانه‌های ماهواره‌ای اصل ماهیت و رسالت‌شان در جهت کودتای فرهنگی و نفوذ و سست نمودن پایه های فرهنگی و مذهبی سایر کشورها و ملت‌ها ست.

*جامعه دچار بحران جنسی است. تا وقتی دولت برای ازدواج آسان جوانان کاری نمی‌کند این جور قرتی بازی‌ها در بین جوانان طرفدار دارد. اگر یک جوان در حدود سن ۲۰ سال امکان ازدواج داشت این مسایل را شاهد نبودیم.

*نوع پوشش، فارغ از سطح جامعه (که آن هم باید در قانون حد و مرزش تعیین و قانوناً اجرا و نظارت شود)، درسطح دانشگاه حتماً باید مقرراتی داشته باشد و رسماً و بدون اغماض از دانشجویان، اساتید و کارکنان رعایت آن خواسته شود و این جزو سایر شرایط و مقررات تحصیل در دانشگاه است که هر دانشجویی طبعاً با ثبت نام آن را می پذیرد. این امری بدیهی است و در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر غرب نیز انجام می شود و حتی رنگ لاک ناخن هم موارد مجاز و ممنوع دارد!. این مقررات در بسیاری از کشورها تحت عنوان (Dress Code) کاملاً تعریف شده هستند؛ هم برای آقایان و هم خانم‌ها! ما باید: هم معیارها را تعریف و هم بر اجرای آن دقت می‌کردیم تا مثل الان نشود که خیلی دچار این توهم شوند که حد پوشش اختیاری است. در دانشگاه ما گاهی مشاهده می‌شود برخی پسران گویی با عرق‌گیر به کلاس آمده‌اند! موی گل و گردن و زیر بغل‌شان در معرض تماشاست. شخصاً به عنوان یک آقا از این پوشش ناراحت می‌شوم چه برسد به این که در معرض هم کلاسی‌های خانم نیز قرار بگیرند.

*متاسفانه نویسنده همه چیز را صفر و یک می‌بیند. در غرب همه لخت و فاسد نیستند. تقریبا در همه کشورها حتی کشورهای مسلمان انتخاب نوع پوشش و حجاب آزاد است و فرد تصمیم می گیرد که از چه نوع پوشش و حجابی استفاده کند. البته باید جلو ناهنجاری گرفته شود نه اینکه جلوی همه چیز را بگیریم که شاید، ممکنه، احتمالا و ... به یک ناهنجاری تبدیل شود.

*بهترین راه‌حل دولت برای پرت کردن حواس جامعه از افتضاح برجام و بی تدبیری اقتصادی و رکود و بیکاری و ایجاد یه جو روانی سر مسئله حجاب یا گشت ارشاد است، چقدر ساده‌اید چند بار باید فریب‌تان بدهند؟. بس نبود آن فریبی که شب انتخابات خوردید، حالا باز هم راه افتادید به حمایت از این گروه یا اون گروه چند بار باید سرتان به سنگ بخورد تا ذات اصلاح طلبان را بشناسید. چقدر باید از شما  سوء‌استفاده کنند. چقدر باید اشتباه‌های مدیریتی و اقتصادی شان را پشت چند تا تار موی دخترها رو مخفی کنند؟ و شما هم متوجه نشوید.

 

***

یادداشت یکی از مخاطبان الف با عنوان «دولت را کمک کنید» در بخش تعاملی الف منتشر شد. و با نظرات متعدد کاربران الف همراشد. برخی از این نظرات را می‌خوانیم:

*این دولت حتی در کمک پذیری هم ناتوان است. مگر اقتصاددان‌ها و متخصصین دلسوز به دولت نگفتند که دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی منطقی نیست و به اقتصاد و ذخیره ارزی کشور ضربه می‌زند و حتی برخی برای کمک طرح‌های پیشنهادی جایگزین ارائه کردند؛ ولی پاسخ دولت نیش و کنایه و توهین بود. متأسفانه در سایر موارد هم دولت به همین‌گونه عمل کرده است. و متأسفانه الآن همه نظام زیر سوال اشتباهات دولت است و متأسفانه دولت به جای جبران، فرافکنی و حاشیه سازی می‌کند. و متأسفانه حاصل لجاجت دولت فشار اقتصادی است که به مردم تحمیل شده است. در همین موضوع افزایش حقوق‌ها دولت برای حفظ منافع حقوق‌های بالا هنوز هم در مقابل مصوبه مجلس لجاجت می‌کند و ....

*ماجرای اصولگرا و اصلاح طلب همان ماجرای استقلال و پرسپولیس است. موقعی که تیم ملی مسابقه دارد، علیه همدیگر شعار می‌دهند: استقلال سرور پرسپولیس یا پرسپولیس سرور استقلال است، سوال این است، چرا عده‌‌ای منافع گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند؟ و یا چرا عده‌ای به منافع گروهی خود بیشتر از منافع ملی توجه دارند؟ آن هم در زمان حساس.

*دولت در ابتدا خودش بایست به خودش کمک می‌کرد. باید عناصر فاسد و رانتخوار و بی‌کفایت را از بدنه خودش حذف می‌کرد. نباید خزانه کشور را به اسم دلار ۴۲۰۰ تومانی بین رانتخواران و یقه سفیدان حکومتی تقسیم می‌کرد . پس این دولت شایستگی ماندن ندارد چه برسد به کمک. رییس دولت چرا آن عنصر که در راس سازمان خصوصی سازی می‌باشد را عزل نکرد و تحویل دستگاه قضا نداد. و هزاران چرای دیگر...

*کاش یک بار دیگر حرف‌های روحانی و جهانگیری را که موقع انتخابات با حرارت ۱۰۰ درجه می‌گفتند پخش کنند و حرف‌ها‌ی بعد ا ز برجام‌شان را و از این دو نفر بپرسن بر چه اساسی وعده‌های فضائی و کذایی به ملت می دادید؟ ...جوابگو باشند؛ چطور رای بچه‌های ما را به ناراستی... گرفتن و حالا مملکت را به این روز نشاندند. کاش در این ماه رمضان و شب‌های قدر این دو نفر از مردم حلالیت می‌طلبیدند بابت این‌همه وعده‌های  توخالی که به مردم دادند.