تحلیل کرباسچی از تحولات جامعه و احتمال قدرت گرفتن یک پوپولیست/ داماد روحانی و انجام وظیفه دامادی/ ترکان: قاچاق بنزین تشکیلاتی است

گروه سیاسی الف،   3980224152 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تحلیل کرباسچی از تحولات جامعه و احتمال قدرت گرفتن یک پوپولیست/ داماد روحانی و انجام وظیفه دامادی/ ترکان: قاچاق بنزین تشکیلاتی است

داماد روحانی و انجام وظیفه دامادی

کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور هر از گاهی قلم به دست می‌گیرد و در روزنامه شرق یادداشتی در حمایت بی‌چون و چرا از پدرزنش منتشر می‌کند. یادداشت‌هایی که از آن‌ها بیش از همه چیز بوی چاپلوسی به مشام می‌رسد. مهدی‌زاده امروز هم در روزنامه شرق یادداشتی نوشته است با عنوان «پاي روحاني بايستيم».

در بخشی از این یادداشت آمده است: «ياد جمله‌اي از ستارخان افتادم كه مي‌گفت خاك مي‌خوريم؛ ولي خاك به دشمن نمي‌دهيم. امروز بعد از گذشت اين سال‌ها هنوز اولويت برخي پايين‌كشيدن و تخريب وجهه روحاني است. امروز زمان اتحاد است؛ نه كينه‌ورزي و گرفتن انتقام. او پاي عزت مردم ايران ايستاد و به همه نشان داده هم مرد مذاكره‌ايم و هم مرد دفاعيم. پاي او بايستيم، او را تنهاتر نگذاريم.»

ناگفته نماند از روزنامه شرق انتظار نمی‌رود چنین یادداشت‌هایی را منتشر کند.

***

محاکمه داماد محمد شریعتمداری

اولین جلسه محاکمه متهم محمد هادی رضوی و ۳۰ نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه صبح امروز به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرائم اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

قهرمانی، نماینده دادستان درباره اتهامات محمدهادی رضوی در دادگاه گفت: متهم رضوی از طریق شرکت آینده سازان ۳ فقره ضمانت‌نامه به میزان ۶۰ میلیارد تومان، ره‌پویان کوثر یک فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان، شایگان تجارت آتیه ۳ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و مجموعاً با توجه به مراتب فوق ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کرده است.

نماینده دادستان اظهارداشت: در خصوص ملک صبا در خیابان اندرزگو که اقدام به تهاتر کرده است باید گفت که این ملک را حسب ارجاع بازپرس ناحیه ۳۶ تهران به مبلغ ۷۱ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند و هیأت کارشناسی سازمان بازرسی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس ملک را به ۲۶ میلیارد و ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند.

وی افزود: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف سفر‌های خارجی، خودرو‌های لوکس و ملک کرده است.

قهرمانی در ادامه به تشریح مشخصات و عناوین اتهامی متهمان پرداخت و گفت: متهم سید محمد هادی رضوی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و آزاد با قرار وثیقه می‌باشد و اتهامات دیگری دارد که در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد.

اولین جلسه دادگاه هادی رضوی و متهمان بانک سرمایه/ رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان را صرف عیش و نوش کرد

رضوی در دفاع از خودش گفت: خیلی‌ها دوست داشتن بگویم داماد شریعتمداری هستم من هر نسبتی که داشته باشم، داماد نتانیاهو که نیستم ایشان هم یک شخصیت هستند و می‌خواهم فارغ از اینکه داماد یک شخصیت هستم محاکمه شوم.

هادی رضوی در ادامه دفاعیات خود گفت: در کیفرخواست اعلام شده که هادی رضوی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی سقف اعتباری خود را رعایت نکرده است و سقف اعتباری من در سال ۹۰، ۸۰ میلیارد تومان بود و این در حالی است که ۱۰ درصد سپرده در بانک سرمایه نگهداری می‌شد.

هادی رضوی در دادگاه: می‌خواهم فارغ از اینکه داماد شریعتمداری هستم محاکمه شوم/ از خدا کمک خواسته‌ام تا بتوانم از خود دفاع کنم

***

با پایان سال ۹۸ فشار دشمن کم خواهد شد؟

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اظهاراتی عجیب گفت: «در این شرایط هرکسی وظیفه دارد به سهم خود بجای مسئولیت گریزی و فرافکنی مشارکت فعالانه داشته باشد و هم اکنون فرصتی است که ما به فعالان بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم، تاب آوری کنند، چون به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر ما ۹ ماه باقی مانده سال پیش رو را بگذرانیم دشمن از ادامه فشارها ناامید خواهدشد.»

نهاوندیان: اگر ۹ ماه باقی مانده سال را بگذرانیم، دشمن از ادامه فشارها ناامید می‌شود/ اگر اعتماد به مدیریت کشور آسیب ببیند نمی‌توان آن را مدیریت کرد

متاسفانه چمسئولین رده بالای کشور ما چنین نگاه بچه‌گانه‌ای به مسائل و مشکلات کشور دارند. معاون رئیس‌جمهور ما گمان می‌کند همه مشکلات کشور بر اثر فشار دشمنان است و اگر با پایان سال ۹۸ دشمن از فشار ناامید می‌شود و دیگر به کشور ما فشار نمی‌آورد.

این نگاه، دو ایراد عمده دارد: نخست اینکه به‌جای پذیرش ضعف‌ها و کم‌کاری‌ها و خیانت‌های مسئولین، تمام مشکلات را ناشی از فشار خارجی می‌داند. دوم اینکه گمان می‌کند آمریکا از فشار وارد کردن ناامید و خسته می‌شود درحالی‌که در تمام ۴۰ سال گذشته فشار و تحریم دشمنان برقرار بوده و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت. تحریم برای ما تازگی ندارد و از اول انقلاب با آن آشناییم.

***

کرباسچی: خطر پوپولیسم جدی است

غلامحسین کرباسچی به روزنامه ایران گفت: «حتماً باید در مورد پوپولیسم به فکر بود. بالاخره صحنه انتخابات و سیاست صحنه‌ای نیست که بگوییم ما آدم‌های خوبی هستیم و مردم به ما رأی می‌دهند یا به قول آقای ‌هاشمی بین بد و بدتر حتماً مردم بد را انتخاب می‌کنند. ممکن است بدتر از بدتری هم باشد و باید جریان‌های سیاسی و حاکمیت مراقب باشند که کشور در چاله‌های جدیدی نیفتد. ما تجربه این را داشته‌ایم که در اثر اختلاف نظرهای بین جریان‌های اصلاح‌طلب چه کسانی روی کار آمدند و در اختلاف بین جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرایان معقول و ریشه‌دار چه جریان‌های تندرویی گوی سبقت را ربودند. تا آنجا که بعدها خود جریان‌هایی که از آنها طرفداری کردند، متوجه اشتباه‌شان شدند. این خطرات هست...
احزاب و جریان‌های سیاسی عموماً از تحولات زیرپوستی عظیم جامعه غافلند و تغییر نسلی رخ داده را دست کم می‌گیرند ما فقط به دور و اطراف خودمان نگاه می‌کنیم ژرفای جامعه و خواسته‌های عموم مردم متفاوت است اگر جدّی نگیریم، همه غرق می‌شویم.»

***

ترکان: قاچاق بنزین تشکیلاتی است

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سابق شورای‌عالی مناطق آزاد درباره قاچاق بنزین به آرمان گفت: «قاچاق بنزین یکی از معضلاتی است که دولت با آن روبه‌روست و این مساله در اثر تفاوت قیمت با کشورهای همسایه پدید آمده و در سال‌های اخیر کشور به طور گسترده در مرزها با پدیده «پیت‌کشی» روبه‌رو بوده است.

عده‌ای به طور مداوم از تپه‌های مرزی بنزین را با پیت به آن سوی مرزها منتقل می‌کنند. البته این تنها روش قاچاق بنزین نیست و جزئی از این معضل را دربر می‌گیرد. متاسفانه گاهی لوله‌های انتقال بنزین در مناطق مرزی در جنوب کشور کشف می‌شود که نشانگر وجود تشکیلات قاچاق بنزین است. تردیدی نیست که قاچاقچیان بنزین از تشکیلات قدرتمندی برخوردارند.

بنابراین رهاسازی مساله بنزین به صلاح نیست و باید با جدیت دنبال شود. برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه بنزین ضروری است سهمیه‌بندی صورت گیرد، تا با این روش مانع اسراف بنزین و قاچاق آن در مناطق مرزی کشور شویم. البته دو نرخی شدن بنزین یکی از راهکارهای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آن است که می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اگر افرادی مخالف چند نرخی شدن بنزین هستند راه حل‌های خود را ارائه دهند تا از اسراف و هدردهی بنزین ممانعت شود. برای بهینه‌سازی مصرف سوخت باید به نظام مصرف در صنعت، نظام مصرف در نیروگاه‌ها و نظام مصرف در حمل و نقل و نظام مصرف خانگی و تجاری توجه کرد. البته در این زمینه‌ها مطالعات زیادی صورت گرفته است و بسته‌هایی برای اجرایی شدن آماده است. اما به دلیل اینکه تصمیم‌گیرندگان به فکر لیست‌های سیاسی هستند و می‌خواهند از این مقوله بدون دردسر عبور کنند در برابر آن تامل می‌کنند.»

***

کواکبیان: آقای روحانی! از شما پذیرفته نیست که بگوئید اختیاری ندارم

سخنان روحانی در دیدار با فعالان سیاسی مبنی بر اینکه «اختیار ندارم» همچنان با واکنش فعالان سیاسی روبه‌رو می‌شود. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: آقای روحانی امروز از شما پذیرفته نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم، چرا که شما امروز رئیس شورای عالی امنیت ملی هستید و ریاست ده‌ها شورای جورواجور را هم در اختیار دارید و این مسئله نشان دهنده اختیارات گسترده شما است.

وی افزود: اگر هم در مواردی طبق قانون اساسی باید مسائل به تصویب و نظر مقام معظم رهبری برسد، در عمل و در طول این چندین سال مشخص شده است که ایشان با توجه به نظر مشورتی کارشناسان و متخصصان تصمیم می‌گیرند و بر این اساس جای هیچ‌گونه تعلل و درنگی برای تحقق وعده‌هایتان وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: آقای روحانی! شما شورای اقتصادی سران قوا را هم در اختیار دارید و برخلاف نظر عده‌ای که شما را به کناره‌گیری دعوت می‌کنند، از شما می‌خواهم که محکم بایستید و به وظایف و اختیارات خود با جدیت بیشتر و همچنین با هماهنگی کابینه و تیم اقتصادی دولت عمل کنید.