رمضان به افق كاخ سفيد

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980222002 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
رمضان به افق كاخ سفيد

روزه رمضان در اسلام واجب است و صحت روزه داري وابسته به تشخيص صحيح «اول ماه» است. اگر مومني در روز يوم الشك به نيت اول رمضان روزه بگيرد، حرام مرتكب شده و همچنين روزه عيد فطر يعني روز بعد از پايان ماه رمضان هم حرام است.  شيعيان قلاده بر مجتهد جامع الشرايط مي اندازند و اقتدا مي كنند و معمولا گناه درست يا نادرست بودن وقت روزه و افطار را هم گردن مرجعي مي اندازند كه از او تقليد كرده اند. اما در اين فقره هم نظرات مراجع لزوما يكسان نيست و نتيجه تفاوت ‘طرق ثبوت هلال اول ماه` گاهي اوقات سبب بروز اختلاف نظرات مراجع و مقلدين مي شود.

اگر پس از طي راه هاي اثبات اول ماه، در جامعه اختلاف نظر مهمي به وجود آمد و حاكم شرع (ولي فقيه) تشخيص داد كه حكم حكومتي براي اول ماه صادر كند، همه جامعه مكلف به تبعيت ظاهري از حكم هستند! (بر اساس فتواي علما، حساب تكاليف شرعي كسي كه بر نادرست بودن اول ماه يقين دارد، بر عهده خود اوست اما مجاز نيست كه مثلا در ايام ماه رمضان (به حكم ولي فقيه) با تكيه بر باور به عيد فطر، علنا در جامعه اسلامي روزه خواري كند.)

با اين توضيحات درباره چگونگي تشخيص آغاز و پايان ماه، اگر مقامات واشنگتن طي صدور پيام تبريك آغاز ماه رمضان، ايرانيان را هم مخاطب قرار داده باشند، «ناخواسته» واقعيتي درباره ايران را برجسته و تاييد كرده اند كه عبارتست از تبعيت ايرانيان از جواز «خوردن و نخوردن» بر اساس نظر مجتهدين و ولي فقيه!

علي رغم اينها، عده اي ساده لوح مرعوب فضاسازي خودباختگان هستند و به استواري دين و ايمان ايرانيان شك دارند و حتي محاسبه بر "توهم بي اعتبار شدن مجتهدين" را معتبر مي دانند! فارغ از همه شواهد ديگر، خوب است كه ايشان كمي در خلوت به همين فكر كند كه چرا سياسيون غير مسلمان مجبورند خطاب به ايرانيان بي دين و ايمان پيام تبريك رمضان به زبان فارسي صادر كنند؟! ماه رمضاني كه شناسايي سر و تهش براي ايرانيان وابسته به نظر همين مجتهديني است كه اشدا علي الكفار هستند و در خط مقدم دشمني با صادر كنندگان پيام "تبريك رمضان از كاخ سفيد" ايستاده اند.