پیش بینی مشاور وزیر اقتصاد از بازار سکه و ارز در سال 98

گروه اقتصادی الف،   3980214165 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور وزیر اقتصاد و دارای گفت: ‌وجود قاچاق در کشور و نقل و انتقالات ارز، میل به سرمایه‌گذاری در بازار سکه را افزایش خواهد داد و این امر سبب می‌شود بازار سکه همچنان حباب داشته باشد.

به گزارش فارس از مشهد، محمد فطانت امروز در همایش«تحلیل بازار سرمایه و نقش آن در رونق تولید» که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد این شهر برگزار شد، گفت: دستیابی به تجهیز منابع برای سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی برای رسیدن به رونق تولید، مایه اقتدار هر کشوری در دنیا این است.

مشاور وزیر اقتصاد مهم‌ترین نکته در این بازار را منابع مالی دانست و ادامه داد: یکی از ابرازهای مهم کشورهایی که در دنیا دارای اقتدار برتر هستند این است که توانستند پول‌های خُرد نزد مردم را جمع کنند.

فطانت بابیان اینکه ما باید بتوانیم منابع را با کارآفرینی بالا تجهیز کنیم؛ ابراز کرد: اهمیت تجهیز منابع و جمع‌کردن پول‌های خُرد برای سرمایه، بااقتدار ملی برابر است.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: بازار سرمایه در ایران دارای سه مؤلفه وجود جوانان خلاق و پویا، شفافیت در سیستم بازار سرمایه نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی کشور و تدوین کامل با موازین شرع است.

وی بابیان این نکته که این سه مؤلفه منجر به ایجاد انگیزه در بازار می‌شود؛ برافزایش دانش در این حوزه تأکید و اظهار کرد: تأسیس مدرسه‌ای تحت عنوان «مدرسه مهارت»، گامی خواهد بود برای دانش‌افزایی به‌منظور شناخت ابزارها و شناخت سرمایه‌گذاری.

فطانت با اشاره به اینکه رونق تولید از طریق تجهیز بازار سرمایه محقق می‌شود؛ گفت: بازار سرمایه، بازاری تخصصی است که چنانچه فردی که وارد این بازار می‌شود دانش نداشته باشد به‌طور حتم با مشکل مواجه خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: بازار ما با مشکلات بسیاری روبرو است که بحران ارز و معوقات یکی از این مشکلات هستند که قطعاً تأثیر خود را خواهند گذاشت.

وی تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی، تصمیمات خلق‌الساعه، دولتی بودن اقتصاد و مقررات و الزامات و هماهنگ نبودن دستگاه‌های ناظر در کشور را چهار دسته چالش در بازار بورس کشور برشمرد.

نقدینگی علت‌العلل مشکلات امروز کشور

فطانت در خصوص مسئله نقدینگی، تصریح کرد: در ابتدایی که روحانی دولت را به دست گرفت 500 هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی وجود داشت که این میزان امروزبه 1700 هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان نقدینگی به هر سمت که برود آنجا را به آتش خواهد کشید.

مشاور وزیر اقتصاد ضمن بیان اینکه چنانچه تحریم هم وجود نداشت، این سوء مدیریتی که در اقتصاد وجود دارد، مطمئناً بروز می‌یافت؛ گفت: ضعف ما سبب شد این نقدینگی به سمت بازار ارز، سرمایه و مسکن هدایت و تأثیر خود را بر آنان بگذارد.

وی تأکید کرد: مسؤولان اقتصادی باید بکوشند تا منابع به سمت بازار سرمایه سوق یابد و آنجا اثر خود را بگذارد.

فطانت نقدینگی را علت‌العلل مشکلات امروز کشور خواند و ابراز کرد: از مهم‌ترین شعارهای انقلاب ما مبارزه با فقر بود، غافل از اینکه فقر از سوء تدبیر و سیاست‌گذاری نادرست به وجود می‌آید.

کماکان بازار ارز، ملتهب خواهد بود

مشاور وزیر اقتصاد در ادامه به ارائه یک سری پیش‌بینی‌ها در بازار مسکن، بورس، سکه و ارز پرداخت و گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری در بازار مسکن ارزان‌قیمت در شهرهای بزرگ رونق وجود خواهد داشت و متناسب با تورم، افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در حوزه ارز پیش‌بینی می‌شود همچون سال گذشته با افزایش چند برابری مواجه نباشیم، اما کماکان بازار ارز، ملتهب است.

فطانت با اشاره بی‌اینکه بازار سکه نیز حباب خود را حفظ خواهد کرد؛ ابراز کرد: با توجه به نقل و انتقالات ارز و قاچاق، میل به سرمایه‌گذاری به سمت سکه پیش خواهد رفت به همین خاطر در سال جاری نیز سکه دارای حباب خواهد بود.

مشاور وزیر اقتصاد در پایان عنوان کرد: در رابطه با بازار بورس می‌توان گفت شرکت‌هایی که صادرات محور و تحت تأثیر نوسانات ارز قرار می‌گیرند، از پربازده‌ترین شرکت‌ها در سهام‌ها خواهند بود.

رونق تولید به‌نوعی رونق بازار سرمایه است

در ادامه نایب‌رئیس سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رونق تولید به‌نوعی رونق بازار سرمایه است و بدون رونق تولید، رونق بازار سرمایه محقق نخواهد شد.

علی سعیدی ادامه داد: در شرایطی که نیاز به افزایش سطح تولید باشد، نیاز به سرمایه در گردش هم خواهد بود.

وی بیان کرد: در سال جاری و سال قبل شرکت‌ها بدون افزایش فعالیت نیاز داشته و دارند که سرمایه در گردش را افزایش دهند.

نایب‌رئیس سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از فعالیت‌های بازار مالی را ایجاد سرمایه برای شرکت‌ها دانست و ابراز کرد: تأمین مالی و مدیریت دارایی ازجمله راهکارهای چالش‌های موجود در بازار سرمایه است.

تأسیس مدرسه «عالی مهارت» در حوزه بازار سرمایه در مشهد

رئیس دانشگاه آزاد خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها ارتباط با جامعه و حل مسائل جامعه است، چنانچه در پیشینه تاریخی مراکز علمی نیم‌نگاهی بی اندازید، خواهید دید مراکز عملی همواره درصدد حل مسائل جامعه بودند و هیچ‌گاه فارغ از حل مسائل جامعه به سر نبرند.

علی سروری مجد با اشاره بی‌اینکه همواره دانشگاه‌ها و مراکز علمی در بطن جامعه بودند؛ ادامه داد: همچنین اساتید نیز همواره در بطن مردم بوده و سخنان آنان را می‌شنیدند.

وی تأکید کرد: چنانچه دانشگاه‌ها از حل مسائل جامعه فاصله گیرند، قطعاً این دانشگاه به ثمر نخواهد رسید و فارغ‌التحصیلان آن کارایی لازم را نخواهند داشت.

رئیس دانشگاه آزاد خراسان رضوی افزود: دانشگاه آزاد در پی این رسالت است که به حل مسائل جامعه بپردازد و به همین منظور درصدد تأسیس«مدارس عالی مهارت» برآمد.

سروری مجد تصریح کرد: بسیار دیده و شنیده‌ایم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه به ما مراجعه کرده و بیکار هستند و این در صورتی است که چنانچه همین فارغ‌التحصیلان مهارت داشته باشند با مشکل اشتغال مواجه نخواهند شد.

وی با تأکید بر این موضوع که صِرف کسب مدرک دانشگاهی، کار به دست نمی‌آید؛ خاطرنشان کرد: کسب مهارت هم نیاز جامعه و هم نیاز کشور است و همین نیاز مسؤولان دانشگاه آزاد را به ‌تأسیس «مدارس عالی مهارت» رساند.

رئیس دانشگاه آزاد خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از مدارس عالی مهارت مدرسه«حقوق و امور قضایی» است که فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد به بالا می‌توانند در این مدارس شرکت کنند و دوره‌های 60 روزبه بالا را بگذرانند و از نزدیک با قوه قضاییه آشنا شوند.

وی خبر داد: در بهمن‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای منعقد و قرار شد مدرسه عالی «بازار سرمایه» در مشهد ایجاد شود که خوشبختانه ایجاد این مدرسه مورد استقبال مسؤولان قرار گرفت.

سروری مجد بر ضرورت ایجاد چنین مدرسه‌ای به‌منظور کسب مهارت کسب‌وکار تأکید و تصریح کرد: دانشگاه آزاد بر اساس رسالت و ظرفیتی که دارد به میدان آمده و قرار است هر استانی که تصمیم به ایجاد چنین مدرسه‌ای گرفت مجوز تأسیس را از مشهد اخذ کند.