سخنگوی وزارت خارجه خطاب به مقامات بحرین: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!

گروه سیاسی الف،   3980214014 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تامین شود، جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تامین و ترانزیت انرژی جهان تاکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به مقامات بحرین: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!

به گزارش الف به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، «سیدعباس موسوی» با اشاره به اظهارات تهدید آمیز اخیر وزیرخارجه بحرین مبنی بر اجازه ندادن به ایران برای بستن تنگه هرمز حتی برای یک روز، بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تامین انرژی جهان تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره ای وابسته هم توصیه می کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگتر از خود بشناسند. قرن ها پیش حکیمان پارسی گفته اند: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!

«شیخ خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین روز گذشته در مصاحبه‌ با روزنامه الشرق الاوسط، درباره تهدید به بستن تنگه هرمز مدعی شد: این تهدیدی آشکار علیه کشورهای خلیج فارس است و به ایران اجازه انجام این کار را نمی دهند.

آل خلیفه ادعا کرده بود که با حل نشدن اختلافات میان ایران و آمریکا و همچنین برخی کشورهای منطقه، ایران تهدید بستن تنگه هرمز را تکرار می‌کند، اما چنین اقدامی به ضرر ایران هم خواهد بود.

این تهدید وزیر بحرینی در حالی است که کارشناسان و ناظران عرب می گویند، در صورت مسدود شدن این تنگه، راه حلی فوری برای ادامه صدور نفت وجود ندارد.

به عنوان نمونه «ایهاب حشیش» و «خالد الشرقاوی» دو تحلیل گر کویتی در روزنامه الرای کویت نوشتند: روزانه حدود 15 تا 20 میلیون بشکه نفت از این تنگه هرمز عبور می کند که بستن آن شوخی نیست و بازار جهانی نفت نمی تواند بستن این تنگه را بیش از یک هفته تحمل کند.

با این حال، تاکید ایران بر امنیت ترانزیت نفت در تنگه هرمز «مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تامین شود» ریشه در اولویت منافع ملی ایران برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران دارد. این واقعیتی است که در اظهارات و گفت و گوهای اخیر وزیر امور خارجه با رسانه ها آشکار است.

«محمد جواد ظریف» که روز چهارشنبه طی سفر به دوحه برای شرکت در مجمع گفت و گوهای آسیایی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت وگو کرد با این عبارت ها بر موضع مقتدرانه و اصولی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: حتی یک ایرانی را پیدا نمی کنید گزینه تسلیم در مقابل آمریکا را انتخاب کند.

در همین حال، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی ایندیپندنت، درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک را بعید دانست.

یک هفته پیش نیز، سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به تامین امنیت تنگه هرمز توسط نیروهای مسلح ایران اظهار داشت: ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم اما اگر قرار باشد کسی این تنگه را ناامن کند، با او به شدت برخورد خواهیم کرد.