طنز عباس عبدی در ماجرای طلبه همدانی

احسان تقدسي،   3980209087 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
طنز عباس عبدی در ماجرای طلبه همدانی

در تيتر يكي از سايت‌ها خواندم «عبدي: اصولگرايان مقصر قتل روحاني همداني هستند!». اين جمله آن‌قدر به نظرم خنده‌دار آمد كه در ابتدا تصور كردم اكبر عبدي كمدين مشهور كشورمان باز طنازي كرده و براي خنداندن مردم جمله‌اي جديد گفته است. بعد مطالعه متوجه شدم عباس عبدي تحليلگر مشهور جناح اصلاح طلب اين تحليل را در شماره امروز دوشنبه روزنامه اعتماد نوشته است.

روزگاري نه چندان دور را به يادآوردم كه تحليل هاي آقاي عبدي كمتر رنگ و لعاب تسويه حساب سياسي داشت و از سوي همه جريان‌ها جدي تلقي مي شد. ايشان معتقد است جناح حاكم كشور در سال‌هاي گذشته به طور متناوب از اراذل و اوباش استفاده ابزاري كرده است و گاهي هم با آنها برخورد كرده است.

درباره سخنان ايشان چندنكته بايد گفت:

۱- عباس عبدي در تحليل خود نمونه تتلو را شاهد استفاده ابزاري از اين جريان ذكر كرده و رفتار كانديداي اصلي جريان اصولگرا در انتخابات سال ۱۳۹۶ را شاهد اين ماجرا عنوان كرده است. درباره درستي يا نادرستي رفتارهاي كمپين‌هاي انتخاباتي بحث فراوان است و كمتر كانديدايي را در تاريخ انتخابات در همه نقاط دنيا مي‌توان سراغ گرفت كه كمپين بي‌عيبي داشته باشد و عيب برنده‌ها هم در سايه هياهوي پيروزي ها گم مي‌شود. با اين حال حداقل درباره مثال آقاي عبدي بايد گفت تتلو اساسا جزو دسته اراذل و اوباش دسته بندي نمي‌شود و ده‌ها هزار نوجواني كه به وي علاقه‌مندند را نمي‌شود در دسته اراذل و اوباش دسته بندي و حساب كرد.

۲- آنچه عباس عبدي به آن استناد كرده و آن را سند جرم جريان اصولگرا ناميده يك تحريف تاريخي عمدي يا ساده انگارانه است. درطول تاريخ آنان‌كه مورد حمايت بخشي از روحانيون (بخصوص قبل از انقلاب) بوده‌اند افرادي‌اند كه در اصطلاح عاميانه به آنها «لوتي» گفته شده نه «لات و اراذل».

مرحوم طيب نمونه بارز اين جمعيت است كه بعد از چرخش ناگهاني و توبه از گذشته خود «حرانقلاب» شد. مقابل طيب فردي مثل شعبان بي مخ معروف را داريم كه نه تنها هيچ گاه از سوي جناح انقلابيون تكريم نشد، بلكه به واسطه نقشش در كودتاي 28 مرداد و حمايت از رژيم پهلوي جزو منفورين تاريخ انقلاب است.

در مورد قاتل روحاني همداني، وي كي و كجا از حمايت سيستماتيك يا موردي اصولگرايان برخوردار بوده است؟ آقاي عبدي چگونه بدون در نظر گرفتن علقه‌هاي فرد مذكور به جريان ضدانقلاب برانداز و بدون توجه به استوري هاي اينستاگرام فرد قاتل كه ابايي از توهين به رهبرانقلاب هم ندارد، مدعي حمايت جريان اصولگرا از فرد قاتل و نقش اصولگرايان در اين قتل مي‌شود؟

۳- استفاده ابزاري از هرفردي و نحله اي محكوم است. اين موضوع ربطي به دين و دنياي جريان‌ها ندارد. حال بايد پرسيد درباره جرياني كه از احساسات ميليون‌ها جوان سوءاستفاده مي‌كند و با وعده تامين دنيا و آخرت افراد اعم از چرخش سانتريفيوژها و چرخش زندگي مردم توانسته جماعتي را فريب دهد و راي بياورد بايد چه قضاوتي كرد؟

درباره خطاي راهبردي كمپين كانديداي اصولگرايان در استفاده از تتلو شكي نيست -درباره آن هم بايد نشست و بحث كرد- اما چرا آقاي عبدي اشاره به استفاده ابزاري از معلمان و كارگران در انتخابات نمي‌كند؟ چرا نمي‌گويد ميليون ها جوان بيكار آلت دست شعارهاي آقاي جهانگيري و روحاني قرار گرفتند و نه تنها كاري پيدا نشد بلكه هزينه هايشان حتي به نسبت سال۹۶چندبرابر شده است؟

آقاي عبدي خود قضاوت كنند. جريان ضدآمريكايي روزنامه سلام در دهه هفتاد كجا و مواضع همان افراد و همان جريان در اين روزها كجا؟ آقاي عبدي را به كتاب خاطرات آقاي ظريف ارجاع مي‌دهم كه ايشان به صراحت از انتقادات شديد و برچسب‌هاي آمريكايي بودن به خود توسط جريان سلام انتقاد مي‌كند و...

۴- از كنار تحليل آقاي عبدي بايد به خنده‌اي گذركرد و تاسف خورد بر زمانه‌اي كه تحليلگري قابل چون آقاي عبدي اينگونه به جاي رفتاري علمي و تحليلي، عنان تحليل خود را به تسويه حساب سياسي و سياسي كاري مي سپارد.