زمین‌خوردن زمینخواران با اجرایی شدن کاداستر

سجاد طاهری،   3980208032 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از مسئولین کشور معتقدند که اجرایی شدن کاداستر می‌تواند از بروز زمینخواری در کشور جلوگیری کند. با این حال آن‌ها اعتبار معاملات غیررسمی را به عنوان مانعی جهت جلوگیری از اجرایی شدن کاداستر در کشور تلقی می‌کند.

زمین‌خوردن زمینخواران با اجرایی شدن کاداستر

زمینخواری یکی از مفاسد رایج در کشور بوده که با واکنش مسئولین نیز روبرو شده است. در همین راستا داوود محمدی رئیس کمیسون اصل نود درباره زمین­خواری و راهکارهای مقابله با آن گفت: «زمین­خواری از جمله فسادهای بزرگی است که مفسده­های دیگری هم به دنبال دارد. طبیعتاً قانون تعیین تکلیف زمین­ها در کشور باعث حل این معضل خواهد شد. بنابراین باید در این حوزه آسیب شناسی کرد».

کاداستر می‌تواند از وقوع زمینخواری جلوگیری کند

از طرفی بسیاری از مسئولین و کارشناسان معتقدند که برای حل معضل زمینخواری، سامانه کاداستر باید در کشور پیاده سازی شود تا از وقوع این تخلف پیشگیری به عمل آید. به طور کلی کاداستر سامانه است که در آن سه ویژگی ارزش، موقعیت و مالکیت اموال غیرمنقول نظیر مسکن و اراضی به صورت کامل مشخص می‌شود.

محمد دهقان عضو کمیسون قضایی و حقوقی مجلس نیز معتقد است: «مهمترین عامل زمین­خواری در کشور بی­نظمی در حوزه کاداستر است. اگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طبق قانون در پنج سال این طرح را به اجرا در می­آورد و تمامی مشخصات جغرافیایی و اراضی املاک و اموال غیر منقول در کشور مشخص می­شد؛ دیگر زمین­خواری به این شکلی که الان وجود دارد، نداشتیم. در کنار این مساله وجود بی­نظمی مالی در حوزه اداره کشور نیز مزید برعلت است.»

این نماینده مجلس همچنین کاداستر را به عنوان یک سامانه‌ای برای بروز شفافیت در کشور معرفی می‌کند و می‌گوید:« اگر این سازمان وظیفه خود را در نظارت بر حسن اجرای قوانین انجام می­داد کشور اینقدر دچار فساد، بی­نظمی و بی­حیثیتی نمی­شد. اگر شفافیتی که ما سال­ها دنبال آن هستیم به ویژه شفافیت در عرصه وضعیت مالی محقق می­شد، ما تا این اندازه گرفتار فساد نمی­شدیم. زمین خواری هم یکی از همان مشکلات است.»

علاوه بر آن محمد کاظمی عضو کمیسون قضایی و حقوقی مجلس نیز پیرامون اجرایی شدن طرح کاداستر گفت: «اگر ما بتوانیم به سمت اجرای طرح کاداستر برویم به راحتی می­توانیم سازمان ثبت اسناد را موطف کنیم که برای همه املاک کشور چه در روستا یا شهر سند صادر شود. اما تا زمانی که این طرح در کل کشور اجرایی نشود نباید زیاد انتظار آن موضوع را داشته باشیم. صدور سند برای تمامی املاک باعث پیشگیری از زمین­خواری می­شود».

وی درباره روند کند اجرایی شدن این سامانه گفت: « متأسفانه طرح کاداستر خیلی کند در کشور پیش می­رود و امیدواریم که سازمان ثبت اسناد و مجلس که باید اعتبارات لازم را در اختیار این سازمان قرار دهد، زمینه اجرای آن را فراهم کند تا بتوان با زمین­خواری مبارزه کرد».

علت اجرایی نشدن کاداستر چیست؟

با توجه به اظهار نظرات مطرح شده، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که اجرایی شدن کاداستر می‌تواند از زمینخواری جلوگیری کند. با این حال اجرایی شدن این سامانه با مانعی بزرگی به نام اعتبار معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای روبرو است. معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای به معاملاتی گفته می‌شود که بدون حضور و نظارت حاکیت منعقد شده و به دلیل اعتباری که در نظام قضایی و حقوقی کشور دارند، در دادگاه‌ها مورد استناد قرار می‌گیرند.

معاملات غیررسمی به دلیل ثبت نشدن در سامانه اسناد و املاک کشور، عملا به عنوان معاملات پنهانی شناخته می‌شوند. بنابراین ثبت نشدن این معاملات به معنای مخفی بودن آن و در نهایت مطلع نبودن حکومت از وجود آن‌ها است. این در حالی است که داوود محمدی رئیس کمیسون اصل 90 مجلس نیز با مشکل ساز خواندن معاملات غیررسمی در این باره گفت: «واقعیت امر این است که سند رسمی حلال همه مشکلات خواهد بود. قول­نامه‌ها (معاملات غیررسمی) حاشیه ساز هستند. براین اساس نیاز است که کارشناسان رسمی و حقوقی در این حوزه راهکار ارائه دهند تا مانع زمین­خواری و مفاسد بعدی آن شوند.»

از طرفی دیگر دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است که با تبدیل سند غیررسمی به سند رسمی می‌توان از وقوع زمینخواری جلوگیری کرد، این نماینده در اینباره گفت: «باید زمان و فاصله بین صدور سند غیررسمی (عادی) با سند رسمی را به حداقل ممکن برسانیم که فساد ایجاد نشود و دعواها به دادگستری منتقل نگردد».

علاوه برآن این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی اعتبار قولنامه‌ها را یکی از راه‌های کلاهبرداری در کشور می‌داند، دهقان در اینباره می‌گوید: «قولنامه ها چون توسط افراد غیرکارشناس تنظیم می­شود، مقررات قانونی معامله را ندارد. در واقع قول و قراری بین فروشنده و خریدار است که در خیلی از موارد این قول و قرارها اولاً به دلایل مختلف به هم می­خورد، ثانیاً ممکن است ملکی همزمان به چند نفر واگذار شود».

همانطور که ملاحظه شد به نمایندگان ذکر شده معتقد هستند که اجرایی شدن نقشه‌های کاداستری باعث پیش‌گیری از وقوع زمینخواری خواهد شد و علاوه بر آن باعث ایجاد شفافیت در زمینه اموال غیر منقول نظیر خانه و زمین نیز می‌شود. با این حال برخی مسئولین معتقدند که اجرایی شدن کاداستر با موانعی روبرو است. یکی از مهمترین این موانع نیز اعتبار معاملات غیررسمی در کشور است. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، بی اعتباری معاملات غیررسمی می‌تواند یکی از راه‌حل‌های بهبود این فضا در کشور باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۵۴۱۴۰۹:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۸
اونکه بخواد زمین بخوره ؛ زمین رو میخوره کوه و دریا رو هم میخوره چه با کاداستار چه بی کاداستار اینجا ایران است !
یک دهاتی کپر نشین در میان ویلا ها۸۷۶۳۶۷۱۸:۱۸:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۸
دقیقا همینطوره !!! نویسنده این مقاله می خواهد دلخوشی .. ایجاد کند .. ... همیشه اصل و مرجع اسناد در اختیار زمین خواران محترم بوده و هست و در عرض چند روز برای نوک قله دماوند هم سند طبق کاداستر تهیه و برج خواهند ساخت و ارتفاع دماوند را کلی افزایش خواهند داد
ناشناس۸۷۵۴۳۴۰۹:۴۴:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۸
بسیاری از زمین خواران فرا قانونی عمل می کنند. کافی است سری به ارتفاعات شمال تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ بزنید و ببینید که چگونه کوه ها تسطیح و در آنها ویلا و برج های مجلل ساخته می شوند. مسلما" اینجور کارها از دست افراد عادی بر نمی آید.
ناشناس۸۷۵۴۸۶۱۰:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۸
حالا برادر اين كلمه قلنبه سلمبه " كاداستر " چه باشد ؟!!!
ناشناس۸۷۵۹۰۴۱۳:۵۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۸
انجام نقشه کشی مقدار زمین در تملک و استناد به اسناد قانونی باید باشد . اما ظاهراً هرکسی که زمینی را اعلام نموده و در تملک دارد، مشمول نقشه برداری شده است.
همشیره.۸۷۶۳۰۶۱۷:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۸
فکر کنم یعنی نقشه برداری از مزارع و دریا ها و زمین هاباشه.
نخود هر آش !!!۸۷۵۵۴۷۱۰:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۸
انشاءالله كه بعد از به زمين گرم خوردن زمين خواران بي انصاف ، ربا خواران و نزول خواران ، كوه خواران و دريا خوا ران و نفت خواران و دكل خوا ران و پول خواران و خونخوران و حق خواران در هر كجاي اين كره خاكي ،در هر بلاد و سرزميني كه هستند همگي ، به زمين گرم بخورند !! انشااااااااااءالله !!
ناشناس۸۷۵۶۶۲۱۱:۵۲:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۸
اینها همه ابزارند کاداستر باشد یا نباشد ریشه فساد را باید جای دیگر خشکاند وگرنه کاداستر هم میشود ابزاری برای کمک به زمینخواران
ناشناس۸۷۵۸۴۹۱۳:۲۲:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۸
دیگر مگه زمینی مانده که خورده نشده باشد ؟برای همین است که میخواهند دست بکار شوند .مثل فیلمهای هالیوودی که بعد از پایان ماجرا پلیس سر میرسد
ناشناس۸۷۵۸۵۹۱۳:۲۸:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۸
اگر به بالا وصل نباشی این نعمت نسیب آنها نمیشود. آیا مردم عادی توان زمین خواری را دارند؟ سوال اصلی این است مثل آقای ... که آقای احمدی‌نژاد سند آنرا رو کرد نتیجه چی شد خواهش می کنم منتشر کنید
ناشناس۸۷۵۸۶۴۱۳:۳۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۸
زمین خوار و رود خوار و دریا خوار کیه...مردم عادی هستند ؟
ناشناس۸۷۶۰۹۰۱۵:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۸
کاداستر بدلیل قانون دو پهلو ی مجلس اجرا نمی شود اول اینکه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مصوب مجمع در دوازده سال پیش با وجود اینکه مشکل مجمع باید قید ضرورت داشته باشد اماندارد وهمچنان مردم را گرفتار کرده است چون در آن در بندی صدور سند را تقریبا برای 95درصد اراضی ایران ممنوع کرده است. دوم بنیاد علوی ..بخاطر معاملات زمان رضا خان وبنیاد پهلوی مانع صدور سند است لذا مجلس باید در یک قانون قانون جلوگیری را تعلیق کند ونیز بنیاد علوی را ملزم به پذیرش قانون اصلاحات ارضی رفراندم ملی کند تا بنیاد علوی قانون را قبول ندارد کاداستر اجرا نمی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین