تعداد بالای کشته‌های سوانح رانندگی در جاده‌های چهارخطه

گروه حوادث الف،   3980207127

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بزرگراه‌ها تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای بالا است گفت: در جاده‌های چهارخطه و چهار بانده آمار بالایی از تصادفات را داریم.

به گزارش مهر، محمد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل در هفتم اردیبهشت ماه با بیان اینکه این روز به همه کسانی که عاشق انسانیت هستند و برای انسانیت و عشق جان فشانی می‌کند، تعلق دارد، گفت: ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا در مسیر توسعه پیشرفت‌های خود را گسترش دهیم و ایمنی از لوازم توسعه یافتگی است. اگر می‌خواهیم به عنوان جامعه توسعه یافته مطرح باشیم، باید ایمنی و حمل و نقل را در ذهن و رفتار خود گسترش دهیم.

وی با اشاره به سانحه سقوط بهمن در منطقه چهل دختر در شمال شهرستان شاهرود و گرفتار شدن تعدادی از خانواده‌ها و خودروها در این مسیر افزود: ساعت ۲ بامداد ۲۹ اسفندماه سال گذشته با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش تماس گرفتم و از وی خواستم تا نسبت به اعزام نفربرها برای جابجایی مردم گرفتارشده در بهمن این منطقه، اقدام کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امدادرسانی در ذات همه انسان‌ها بالفطره وجود دارد که در شرایط بحرانی به یکدیگر کمک کنند. اما آنچه که اهمیت دارد توجه جدی به رعایت مقررات ایمنی است تا از وقوع سوانح جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگرچه باید در هندسه راه و طراحی سازه‌های جاده‌ای توجه کافی داشته باشیم و بازرسی‌های مستمر نسبت به ایمنی خودروها انجام شود، اما عامل انسانی از همه اینهامهمتر است؛ اگر قوانین رعایت شود، حجم زیادی از تلفات جاده‌ای کاهش می‌یابد. در دیگر کشورها نیز هزینه بالایی صرف آموزش و فرهنگ سازی در زمینه ایمنی رانندگی کرده اند.

به گفته اسلامی، در آموزش مهارت رانندگی نیز باید علاوه بر آموزش‌های هنگام دریافت گواهینامه، مانند سایر گونه‌های حمل و نقلی از جمله گواهینامه دریانوردان یا خلبانان، آموزش مستمر پس از اخذ گواهینامه نیز وجود داشته باشد تا رعایت مقررات نصب العین رانندگان شود.

وی تاکید کرد: در سال ۹۷ اهتمام ویژه ای داشتیم تا نقاط پرحادثه ای که شناسایی شده بود در اولویت برنامه ریزی برای ایمن سازی جاده‌ها قرار گیرد و علی رغم محدودیت منابع دولت، این حرکت همچنان پابرجا است.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها در جاده‌های دوطرفه تلفات رانندگی داریم، بلکه در بزرگراه‌ها نیز تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای بالا است که نشان می‌دهد در جاده‌های چهارخطه و چهاربانده نیز آمار بالای تصادفات را داریم. این موضوع به معنی این است که زیرساختها به تنهایی عامل سوانح نیست بلکه عدم رعایت ضوابط از مهمترین عوامل سوانح رانندگی است.

اسلامی با تاکید بر لزوم تأسیس نهاد مستقل ایمنی حمل و نقل گفت: چنین نهادی باید به طور مستقل سوانح را بررسی کرده و علاوه بر بررسی جوانب زیرساختی حمل و نقل، رفتارهای رانندگان نیز در این نهاد بررسی شود. این نهاد به عنوان NTSP در دیگر کشورها ایجاد شده است.