تاکید آیت الله صافی بر جلوگیری از اختلاس‌ها و عدم حبس بدهکاران مالی

گروه سیاسی الف،   3980204154

یکی از مراجع تقلید حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرد و گفت: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. 

به گزارش فارس، این مرجع تقلید در دیدار آیت الله رئیسی  برخی از وظایف قوه قضائیه را یادآور شد و اظهارکرد: کار شما بسیار مهمّ است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

وی در ادامه، ویژگی‌های قضات را برشمرد و بیان کرد: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهمّ و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضائیه، یادآور شد: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار کند که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه و قوّه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

وی در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به جایگاه مردم تصریح کرد: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجّه داشت. در روند قضایی باید آبروی مردم کاملاً محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

آیت الله صافی گلپایگانی قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داد و گفت: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

وی حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرد و افزود: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد:  مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت‌.

وی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه گفت: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه بخصوص دادستان‌های محترم به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی کند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پایان اظهار کرد: کار مهمّی به حضرتعالی و همکاران محترمتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملّت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت کرده و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.