دوگانگی دشمن

جمال محمدیان، گروه تعاملی الف،   3980203001
دوگانگی دشمن

در جریان سیل اخیر اتفاقات ریز و درشت زیادی مخابره شد که برخی از آنها نیاز به تفسیر و تبیین بیشتری دارند، یکی از این اتفاقات که البته تازگی هم نداشت مطرح شدن دوباره نام و نقش دشمن از سوی مسولان بود. دشمن در لغت به کسی گفته می شود بدنفس و بد دل است و قصد ضرر رساندن دارد، از انقلاب 57 تا کنون با دشمنان زیادی روبرو بودیم که متحد شده بودند تا نهال انقلاب را از بین ببرند اما هم بستگی مردم و مسئولان باعث شد این دشمنان کاری از پیش نبرند.

اما امروزه با نوع جدیدی از دشمن روبرو هستیم، دشمنی که با دشمنان قبلی فرق دارد و مردم را دچار دوگانگی دشمن کرده است، دشمنی که شناسایی آن به راحتی ممکن نیست، رسانه ها و مردم نمی توانند این دشمن را شناسایی کنند زیرا شناسایی این دشمن نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد و برای همین است که شناسایی آن در تخصص مسولان دولت است، اما این دشمن کیست؟
"این دشمن همان رسانه ی منتقد و مخالف دولت است، نویسنده منتقد است، شهروند منتقد است. خلاصه هرکسی که منتقد و مخالف دولت باشد دشمن است"

متاسفانه این تعریف از دشمن در حال تبدیل به یک رویه ثابت در مسئولان است، در دولت هر زمان مسئولی در انجام وظایف کوتاهی کرد و با موج مخالفت و انتقاد رسانه ها مواجه شد خیلی راحت و خونسرد آنها را دشمن می نامد و هیچ کس هم با او هیچ برخوردی نمی کند، به عنوان مثال در سیل اخیر وزیر نفت منتقدان و رسانه هایی را که اخبار ممانعت وزارت نفت از آبگیری بخش هایی از هورالعظیم را منتشر کرده بودند دشمن نامید حال آنکه نخستین بار یکی از نمایندگان مجلس این خبر را رسانه ای کرده بود، همچنین استاندار خوزستان در پاسخ به درخواست و انتقادهای مرد سیل زده او را مخالف نظام نامید و شاید برای همین است که هر زمان یک گروه کارگری اعتراضی می کند تا به حق و حقوقش برسد ابتدا تصویر رهبری را در دست می گیرند تا از سوی مسولان انگ ضد نظام و دشمن به آنها زده نشود.

به نظر میرسد این نوع تعریف از دشمن نوعی فرار به جلوی مسولان به جهت عدم پاسخگویی به رسانه و مردم باشد و در حقیقت نوعی حمله به رسانه و مخاطب و ترساندن او به جای پذیرش مسئولیت است و هدف این است که جایگاه و پست حفظ شود.

در حقیقت رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی با پخش اخبار و پاسخ خواستن از مسئولین جلوی تصمیمات غیرکارشناسی و خودسرانه را که به ضرر مردم است می گیرد اما امروزه یکی از دغدغه های رسانه های رسمی کشور و نویسندگان و خبرنگاران همین برچسب ضد نظام، دشمن یا آب در آسیاب دشمن است که باعث شده خیلی جاها سکوت پیشه کنند و این سکوت آنها باعث شده مردم به سراغ رسانه های غیر رسمی در فضای مجازی بروند زیرا که آنها با آزادی بیشتری می نویسند.

رهبر انقلاب نیز با درایت همیشگی خود در این زمینه تذکر دادند که کسی را که نظری مخالف ما دارد به دشمن بودن توصیف نکینم، اما عده ای ظاهرا قصد دارند همچنان با این شیوه قدیمی منتقدان خود را از میدان خارج کنند تا بتوانند به یکه تازی خود در قدرت ادامه دهند، مبارزه با این شیوه نیازمند تصویب قوانین و برخورد قضایی است که از این ادبیات استفاده می کنند، باید دانسته شود که تشخیص دشمن وظیفه مجموعه سران نظام و در راس آن رهبری است و نباید از این شیوه برای فشار بر منتقدان و فرار از مسئولیت استفاده کرد.