۳۸.۵ درصد بیکاران سال ۹۷ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند + جدول

گروه اقتصادی الف،   3980131068 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

۴۰.۸ درصد شاغلان در سال ۹۷، کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده‌اند که از این میزان ۲۶.۶ درصد اشتغال ناقص داشته‌اند؛ همچنین گزارش‌های آماری نشان می‌دهد در سال گذشته سهم جمعیت بیکار فارغ التحصيل آموزش عالي از كل بیکاران ۳۸.۵ درصد بوده است و نسبت به سال قبل از آن ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

۳۸.۵ درصد بیکاران سال ۹۷ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند + جدول

فارس نوشت:  بر اساس نتایج این آمارگیری در سال ۱۳۹۷، عمده‌ترین شاخص کار بازارهای و تغییرات آن در سال نسبت به سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ در جدول ۱ ارائه شده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۴۰.۵ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان میدهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۳۹۶) ۰.۴ درصد افزایش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۵.۶ درصد از جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد که بخش خدمات با ۵۰.۳ درصد بیش ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش های صنعت با ۳۲.۰ درصد و کشاورزی با ۱۷.۷ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل۰.۲ درصد افزایش داشته است؛ در حالی که سهم شاغلان بخش صنعت ۰.۳ درصد کاهش و سهم شاغالن بخش خدمات ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیش تر نشان میدهد که  ۱۲ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵ درصد نرخ بیکاری کل کشور بین 11.8 درصد تا 12.3 درصد با نقطه مرکزی 12 درصد بدست آمده است؛ بدین معنی که این فاصله با اطمینان 95  درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری کل کشور را در بر می گیرد.

بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به سال قبل ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش تر نشان میدهد ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند.  بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. این نرخ در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۷.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغیییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله کل کشور نشان میدهد که این شاخص نسبت به در سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۵.۱ درصد از جمعیت فعال ۲۹-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغیییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نشان میدهد که این شاخص نیز نسبت به سال گذشته هیچ گونه تغییری نداشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۸.۱ درصد جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار این اند. بوده نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغیییرات این نرخ حاکی از آن است که نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد کاهش داشته است .

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد ۱۰.۸ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۷ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۸.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسیبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که شاخص‌های مذکور نسبت به سال قبل درصد ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین، نتایج گویای آن است که در سال ۱۳۹۷ ،سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۳.۹ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. با بررسی تغییرات مشاهده می شود، این شاخص نسبت سال قبل ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم شاغلین ۱۰ ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد، ۳۸.۹ درصد شاغلین ، به طور معمول، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار میکنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان میدهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیش تر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به سال قبل ۰.۷ درصد کاهش داشته است.