در گفتگو با الف بررسی شد؛ اهداف سفر نخست وزیر پاکستان به ایران چیست؟/ مذاکره برای سرانجام خط گازی لوله صلح و تامین امنیت مرزی دو کشور

گروه سیاسی الف،   3980131066 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این کارشناس منطقه‌ای گفت: مسئله امنیت مرزی بین دو کشور بسیار مهم است و انتظار میرود پاکستان در مورد شکل فعالی عمل کند، به نظر میرسد پاکستان نه قدرت لازم و نه انگیزه لازم را در این خصوص ندارد چراکه اولویت اصلی خود را در حال حاضر افغانستان میداند، اما پاکستان خواهان امنیت در مرز مشترک با ایران است و نمی‌خواهد مانند مرزهای هند و افغانستان دچار مشکلات شود.

اهداف سفر نخست وزیر پاکستان به ایران چیست؟/ مذاکره برای سرانجام خط گازی لوله صلح و تامین امنیت مرزی دو کشور

به گزارش الف، عمران خان نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه (فردا) به دعوت حسن روحانی رئیس جهمور کشورمان به تهران سفر خواهد کرد. این اولین سفر عمران خان به ایران به منظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های گوناگون است. وی قرار است  به گفته خودش ابتدا به شهر مشهد رفته و سپس به تهران سفر کند؛ چراکه معتقد است اگر از امام رضا (ع) اجازه بگیرد سفر آسان می‌شود.

پیش بینی می‌شود عمران خان در این سفر علاوه بر ملاقات با رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، ملاقاتی هم با اعضای انجمن تجاری ایران و پاکستان خواهد داشته باشد. علیرغم مشکلات بانکی و فقدان کانال‌های مالی به دلیل تحریم‌های ایران، تهران صادرات خود به پاکستان را در سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داد.

مذاکرات رسمی مقامات ایران و پاکستان در روز دوشنبه در تهران و همچنین دیدار با مقامات عالی کشور از برنامه‌های این سفر است. به گفته‌ی سفیر پاکستان در تهران، هدف از سفر این است که نشان دهند تا ایران و پاکستان دو همسایه هستند و ایران برای پاکستان مهم است.

**میانجیگری میان ایران و عربستان

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسایل منطقه‌ای و سیاسی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد هدف از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران اظهار کرد: اولین بار است که عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به ایران سفر می‌کند و این سفر دستاوردهای مهمی در توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و پاکستان خواهد داشت، حا‌ئز اهمیت است. مواردی مهمی در این سفر بین مقامات دو کشور بحث و گفتگو خواهد شد. عمران‌خان به دنبال میانجی‌گری بین ایران و عربستان است؛ وی قبلا هم این موضوع را مطرح کرده که می‌خواهد تنش‌ها بین ایران و عربستان را کاهش دهد و باید دید این گفتگو و رایزنی‌ها تا چه اندازه می‌تواند مساعد باشد.

** دور زدن تحریم‌های آمریکا با گسترش روابط با پاکستان

وی به گسترش توسعه اقتصادی میان ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: توسعه و گسترش همکاری میان ایران و پاکستان یکی دیگر از دلایل سفر عمران خان به ایران است، تهران و اسلام آباد روابط دیرینه اقتصادی با یکدیگر دارند و با توجه به اینکه ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه است، پاکستان می‌تواند کمک‌های زیادی در این زمینه به ایران کند؛ ترکیه و پاکستان مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند و پاکستان دارای امکاناتی است که می‌تواند کالاهای کشورهای دیگر را به ایران وارد کرد و مقصد کالاهای ایرانی باشد.

ملازهی ادامه داد: بازارهای مشترک مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و روابط تجاری و اقتصادی را توسعه بخشید و به صورت جدی فعال شد تا از این طریق بتوان تحریم‌های آمریکا نیز دور زد.

**صادرات گاز و منابع انرژی به پاکستان

این کارشناس مسایل بین‌المللی در مورد قراردادهای انرژی بین ایران و پاکستان بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید پاکستان با کمبود انرژی و سوخت مواجه است، ایران در حال حاضر بخشی از برق پاکستان را تامین می‌کند، اما در مورد گاز نیز این کشور خواستار توسعه روابط در این خصوص است؛ خط لوله صلح نیز تا مرز پاکستان رفته است، اما به دلایل مشکلات منطقه‌ای که وجود داشت هنوز عملیاتی نشده است، چراکه آمریکایی‌هایی در این خصوص فشار بسیار وارد کردند، لذا در حال حاضر پاکستانی‌ها خواستار صادرات گاز ایران به کشورشان هستند و با روی کار آمدن عمران خان نیز این موضوع جدیت بیشتری پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز چینی‌ها ابراز تمایل کرده‌اند تا لوله صلح را کامل کنند و پاکستان هم با فروش گاز پول آنها را پرداخت کند، لذا یکی از موضوعات مورد گفتگو عمران خان با مقامات ایرانی گسترش  روابط تجاری و اقتصادی است.

** تامین امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم

این کارشناس منطقه‌ای به بحث امنیت مرزی بین ایران و پاکستان اشاره و بیان کرد: مسئله امنیت مرزی بین دو کشور بسیار مهم است و انتظار می‌رود پاکستان در این به مورد شکل فعالی عمل کند، چراکه تاکنون به نظر می‌رسد پاکستان قدرت و انگیزه لازم را در این خصوص ندارد، و اولویت اصلی خود را در حال حاضر افغانستان و هند می‌داند، اما خواهان امنیت در مرز مشترک با ایران است و نمی‌خواهد مانند مرزهای هند و افغانستان دچار مشکلات شود.

ملازهی با بیان اینکه توافق درباره مدیریت مرزها یکی از اهداف مهم سفر عمران‌خان به ایران خواهد بود و عمران خان هم به دنبال این موضوع است، خاطرنشان کرد: مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و مبارزه با تروریسم هدف اصلی سفر نخست وزیر پاکستان به ایران است تا بتواند سطح همکاری میان دو کشور را گسترش دهد و برخی از سو‌ءتفاهم‌ها بین دو کشور را رفع کند.