اهوازی‌ها دیشب ۲۵ هزار گونی خاک برای جلوگیری از سیل تهیه کردند

گروه اجتماعی الف،   3980121188

استاندار خوزستان گفت: شب گذشته فراخوان نیاز به گونی‌های پر از خاک برای اهواز منتشر شد که ظرف سه ساعت ۲۵ هزار گونی پر از خاک توسط مردم تهیه شد که این حس وحدت جلوه‌های زیبایی است که رخ داده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در بازدید از مرکز جانبازان قطع نخاعی اهواز با تبریک روز جانباز اظهار کرد: در این ایام استان‌های مختلف کشور مخصوصاً خوزستان شرایط سختی را می‌گذرانند؛ وقوع سیل اخیر و بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۷ موجب شده که روستاییان مجبور به ترک منازل شوند. همچنین برخی شهرهای خوزستان در معرض تهدید قرار بگیرند.

وی افزود: با تلاش و جدیت جهت مدیریت این شرایط اقدام کرده‌ایم. همچنین استان‌های دیگر به کمک ما آمده‌اند تا این شرایط پشت سر گذاشته شود.

استاندار خوزستان گفت: آورد حوضه‌های آبریز خوزستان در طول یک سال آبی نرمال حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب است اما در ۱۲ سال اخیر که دچار خشکسالی بودیم این آورد روز به روز کاهش یافته است؛ سال گذشته که سال خشکی بود آورد حوضه‌های آبریز خوزستان ۱۳ میلیارد مترمکعب بود.

شریعتی ادامه داد: این آورد حوضه‌های آبریز خوزستان موجب شرایط سختی شد و کشاورزی، تالاب‌ها و محیط زیست خوزستان را تحت الشعاع قرار داده بود. همچنین مساله ریزگردها را ایجاد کرده بود. مرطوب‌سازی، مالچ‌پاشیو نهال‌کاری از جمله اقدامات جهت کنترل ریزگردها بود.

وی تصریح کرد: امسال شرایط متفاوت بود. خوزستان تنها پاسخگوی خود نیست و باید روان‌آب‌ها و سیلاب‌های استان‌های بالادست را نیز کنترل کند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در سال‌های نرمال ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیمتر بارندگی در خوزستان داریم اما در سال آبی امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم. همچنین استان لرستان ۹۰۰ میلیمتر و ایلام ۸۵۰ میلیمتر بارندگی داشتند که همه این روان‌آب‌ها به سمت خوزستان می‌آید. این موضوع موجب شده که امسال آورد خوزستان تا پایان اسفندماه ۲۸ میلیارد مترمکعب باشد یعنی به میزان آورد یک سال نرمال، که این مساله شرایط را سخت کرده است.

شریعتی گفت: زیرساخت‌ها و سدهای خوزستان برای آورد آب ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب در سال پیش‌بینی شده است اما پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب آورد خوزستان باشد که باید آب مازاد مدیریت و هدایت شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: حُسن این آورد این است که تالاب‌ها پر و مساله ریزگردها در یک سال حل می‌شود اما مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند؛ در زمان سیلاب و بارش‌ها حجم بسیار زیادی آب پشت سدها می‌آید که همه آنها قابل کنترل نیست و باید به تدریج رها شوند و برخی مواقع مجبور به رهاسازی با سرعت بیشتری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: روستاها در کنار رودخانه‌ها قرار دارند و اگر بیش از بستر رودخانه آب رهاسازی شود مشکلاتی به بار می‌آورد که اکنون با این مساله موجه هستیم.

شریعتی گفت: در سال‌های گذشته که بارش‌های زیادی رخ می‌داد، بارندگی تنها در یک حوضه آبریز بوده است و دیگر حوضه‌ها نرمال بوده‌اند اما امسال با افزایش بارش کل حوضه‌های آبریز خوزستان مواجه هستیم و همه حوضه‌ها ما را درگیر کرده‌اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: این شرایط مشکلات جدی ایجاد کرده است اما علاوه بر حسن‌هایی که در محیط زیست داشته، حس نوع‌دوستی و نماهایی از شرایط هشت سال دفاع مقدس نشان داده شده است.

وی تصریح کرد: این سیل خسارت‌هایی داشت که دولت تعهد کرده در کنار مردم باشد و مقام معظم رهبری نیز دستور پرداخت خسارات را داده‌اند که عملی خواهد شد اما این سرمایه‌های اجتماعی را که داریم نباید از دست دهیم. همیشه دشمنانی وجود دارند که می‌خواهند از افزایش سرمایه‌های اجتماعی جلوگیری کنند که باید مانع آن شویم.

شریعتی تصریح کرد: حمایت و همراهی، وظیفه مسئولان است. برخی مواقع به گونی‌های پر از خاک نیاز داشتیم که در یک شهر فراخوان منتشر شد و مردم کمک زیادی کردند. شب گذشته فراخوان نیاز به گونی‌های پر از خاک برای اهواز منتشر شد که ظرف سه ساعت ۲۵ هزار گونی پر از خاک توسط مردم تهیه شد که این حس وحدت جلوه‌های زیبایی است که رخ داده است.

استاندار خوزستان با اشاره به لزوم افزایش سرمایه‌های اجتماعی گفت: با همت مردم حمیدیه و کمک‌های دولت، نیروهای مسلح، سپاه پاسدران و بسیج از زیر آب رفتن منازل حمیدیه جلوگیری شد اما بسیاری از این منازل دیگر قابل سکونت نیستند که باید به وعده‌ها عمل کنیم.