نامه احمد توکلی به رئیس دستگاه قضا در رابطه با سیل اخیر

گروه اجتماعی الف،   3980119104 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به آیت الله رئیسی، از پیگیری و تعقیب دستگاه قضا در تعلل احتمالی و یا کم‌کاری در امدادرسانی توسط کارگزاران حکومتی در حادثه سیل اخیر تشکر کرد.

نامه احمد توکلی به رئیس دستگاه قضا در رابطه با سیل اخیر

به گزارش الف، احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه، ضمن تشکر از پیگیری و تعقیب دستگاه قضا در تعلل احتمالی و یا کم‌کاری در امدادرسانی توسط کارگزاران حکومتی در حادثه سیل اخیر؛ آنرا گام بزرگی در احیای حقوق ملت در برابر صاحبان قدرت دانست و اذعان داشت احیاء این جنبه از حقوق شهروندی موجب کاهش ظلم و فساد بر مردم خواهد شد.

وی همچنین دیده بان شفافیت و عدالت را یاور دستگاه قضا در  استیفای حقوق مردم برشمرد.

به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند آیت‌الله رئیسی
رئیس محترم قوه قضاییه

سلام علیکم

دستور جنابعالی خطاب به رئیس بازرسی کل کشور برای پیگیری و تعقیب تعلل احتمالی کارگزاران حکومت در وقوع سیل و یا کم‌کاری در امدادرسانی موجب تشکر است. این زاویه برخورد احیای مسئولیت مدنی حکومت در قبال مردم است. مردم مظلومی که بی‌اعتنایی کارگزاران حکومت به انجام وظایفشان، یا اقدام غیرقانونی آنان آثار خسارت‌بار برای مردم داشته است.

اگر قوه قضاییه این مطالبه مهم را شیوه مرسوم خود نماید، گام بزرگی در احیای حقوق ملت در برابر صاحبان قدرت برداشته است. مواد 1 و 11 قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 حقوق مردم را در این زمینه روشن کرده است. گرچه بین فرد فرد مردم و حکومت قراردادی وجود ندارد که نقض آن موجب ضمان باشد، ولی اقتضای روابط مردم و حکومت این است که آنچه را قوانین حق مردم دانسته، تکلیف حکومت محسوب شده و باید ادا شود.

بر اساس مواد مزبور، اگر تعلل یا بی‌احتیاطی یا اهمال کارگزاران حکومت و فعل یا ترک فعل سازمان‌های حکومتی به مردم آسیب بزند، باید جبران شود. صراحت حکم ماده 22 قانون آئین دادرسی کیفری در این مورد که «حفظ حقوق عمومی و اقامه دعوای لازم در این مورد» را از وظائف دادستان می‌شمارد، مسئولیت سنگینی در خسارت‌های عمومی نظیر سیل به عهده قوه قضاییه گذاشته است.

چنانچه جنابعالی در جلسه معارفه فرمودید، پیگیری مستمر طرز ایفای این مسئولیت در طول زمان، نه فقط وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، می‌تواند آثار پیشگیرانه نیز داشته باشد.

اگر به همت جنابعالی این جنبه حقوق شهروندی احیا شود، ظلم و فساد موردی یا سازمان‌یافته و شبکه‌ای بر مردم کاهش خواهد یافت.

دیده‌بان شفافیت و عدالت برخورد فرض می‌داند که از جهت‌گیری شما تشکر و حمایت کند و در استیفای حقوق مردم یاور دستگاه قضا باشد.

احمد توکلی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت
18/01/1398