رئیس جمهور: سال‌ها برای لایروبی و احیای اروند‌رود با دولت عراق مذاکره کردیم؛ در سفر اخیر بعد از ۳۰ سال به توافق رسیدیم

گروه سیاسی الف،   3980109061 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
رئیس جمهور: سال‌ها برای لایروبی و احیای اروند‌رود با دولت عراق مذاکره کردیم؛ در سفر اخیر بعد از ۳۰ سال به توافق رسیدیم

رئیس جمهور با اشاره به خسارات سیل و اهمیت خوزستان گفت: سال‌ها برای لایروبی و احیای اروند‌رود با دولت عراق مذاکره کردیم؛ در سفر اخیر بعد از ۳۰ سال به توافق رسیدیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل‌زده اظهار داشت: وقوع سیل بلایی طبیعی است و اتفاق می افتد اما باید تلاش داشته باشیم خسارات آن را کم کنیم.

وی ‌با بیان اینکه حتی در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا هنگامی که سیل به وقوع می پیوندد خسارات زیادی به بار می آید و حتی عده ای کشته شدند، افزود: باید همه ما تلاش کنیم با پیش بینی های لازم خسارت‌ها را تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: درست است ما از رودخانه‌ها و امکانات خدادادی عظیم خوزستان صحبت می‌کنیم اما خوزستان استانی مقدس است و خون بزرگوارترین انسان‌های ما در این سرزمین و آبهای آن ریخته شده ‌و البته بزرگترین سرمایه این استان مردم غیور خوزستان است که می بینیم بسیار وطن دوست و بزرگوار هستند.

وی افزود بخش عمده مذاکرات ما در سفر اخیر عراق به نوعی مربوط به استان خوزستان بوده و این نشانه اهمیت این استان است و قرار شده توافقات با دولت عراق در بحث لایروبی اروند رود کاملا در مسیر اجرایی شده است.

وی با اشاره به ماندن وزیر نیرو در خوزستان تا پایان بحران سیلاب گفت: آقای اردکانیان وزیر نیرو به منظور نظارت کافی بر اقدامات و همچنین مشاهده میدانی شرایط بحرانی رودخانه های استان تا عادی شدن شرایط در خوزستان می‌ماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولویت برای ما حفظ پایداری سد و جان مردم است گفت: به منظور کاهش حجم آب رودخانه‌ها و سرعت بخشیدن به خروج آب از رودخانه با هماهنگی عراق دایک مرزی را باز کردیم.

روحانی با بیان اینکه در کرخه و دز مشکلاتی داریم و مسئولان خوزستان معتقدند باید بالای سد دز باید سد دیگری احداث شود، افزود: باید شرایط رودخانه‌ها در روزهای آینده ساعت به ساعت پایش شود و هر استانداری باید در کنار خود یک تیم علمی برای اندازه گیری و برنامه ریزی تشکیل دهد.

رییس‌جمهور عنوان کرد: کمیته ملی برای سیلاب جهت پیش بینی، پیش گیری و اقداماتی که باید در حین وقوع سیل صورت گیرد تشکیل شده که درحال تدوین یک طرح جامع است.

رئیس جمهور گفت: محلی که آب را باید بیرون بدهد رودخانه است که رسوب گرفته، اولا بسیار پر پیج وخم است، در گلستان مسائل خاص خود را دارد که باید حل شود و خوزستان نیز مسائل خاص خود را دارد.

روحانی اظهار داشت: اگر بتوان سد دیگری را احداث کرد بسیار می تواند مانع شود، سدهای سمت گتوند و پیرامون شاید مشکلات حاد نباشد اما سمت سد دز و کرخه مشکلات داریم، شما می‌گویید که بالای دز سد دیگری باید احداث شود تا بتوان کنترل کرد، درست است باید طراحی، برنامه‌ریزی‌ و لایروبی انجام شود، مکان هایی مورد نیاز باید تخلیه شود. ان شاءالله همه به کمک هم این کار را باید انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم خسارت یا نداشته باشیم یا کم داشته باشیم. شرایط روزهای آینده ساعت به ساعت، روز به روز دقیقا باید پایش شود. اینکه استاندار یک تیم متخصص شامل صاحب نظر و استاد گذاشته کار بسیار خوبی است و اگر هر استانداری در کنار خود تیمی داشته باشد که یاری و کمک کنند، کار بسیار ارزشمندی است که می تواند کارها را بیشتر پیش ببرد.

روحانی با بیان اینکه سال 98 ما بازهم در فشار تحریم هستیم، گفت: دولت با کمک مجلس باید حقوق کارمندان را اضافه کرده و برای کارگران نیز باید افزایش حقوق در نظر گیرد.

وی با بیان اینکه به لطف خدا در آغاز سال ما توانستیم در یک برخورد حقوقی با آمریکا موفقیت خوبی را به دست بیاوریم، افزود: شما می دانید که سال گذشته و امسال ما سه بار در زمینه حقوقی بر آمریکا پیروز شدیم و چند بار در زمینه سیاسی بر آنها تسلط یافتیم. در دادگاه لاهه که البته بیشتر در خصوص قرارداد های پیشین بود و در زمینه برجام که آمریکا آن را توقیف کرد و اخیراً نیز در دادگاه لوکزامبورگ که یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود توانستیم به موفقیت برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در سازمان ملل در شورای امنیت، آژانس بین المللی اتمی و همه مراکز بین المللی در برابر آمریکا موفقیت هایی داشتیم. از وقتی که آنها تحریم ها را شروع کردند در زمینه سیاسی، حقوقی و افکار عمومی پیروز بودیم اما در زمینه اقتصادی توانستند فشارهایی به کشور وارد کنند که آوردند که ما به عنوان ملت ایران باید یکپارچه باشیم و دست به دست هم بدهیم تا در این زمینه نیز پیروز شویم.

روحانی تصریح کرد: آمریکایی ها هر روز یک مقررات بین المللی را زیر پا می گذارند. تنها برجام و آب و هوای پاریس نیست که زیر پا گذاشتند در زمینه قدس نیز مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته و اخیراً در خصوص جولان نیز تعارضاتی به معاهدات بین‌المللی کردند.

وی با بیان اینکه اینها زد قانون و برخورد مسالمت آمیز با جهانند، عنوان کرد: یک گروه نژادپرست جنگ طلب در کاخ سفید آمدند بر مردم آمریکا مسلط شدند و هیچکس نیز شیوه و روش آنها را در دنیا نمی پسندد. ما باید در مقابل اینها مقاومت و ایستادگی کنیم.

رئیس جمهور گفت: سال 98 مثل 97 باز هم در فشار تحریم هستیم و مردم سال 97 را با سختی تحمل، ایثار و فداکاری کردند امسال هم با طرحی که دولت داشته با کمک نمایندگان مجلس برای اینکه حقوق ها افزایش یابد قدم هایی برداشته شده است.

روحانی عنوان کرد: در آغاز سال توانستیم در یک برخورد حقوقی با آمریکا موفقیت خوبی را به دست بیاوریم. پارسال و امسال سه بار در زمینه حقوقی بر آمریکا پیروز شدیم و چند بار در زمینه سیاسی بر آمریکا پیروز شدیم، دو بار در دادگاه لاهه موفق شدیم که آمریکا را شکست بدهیم البته در مرحله صلاحیت دادگاه چه در زمینه برجام چه در زمینه دو میلیون دلاری که آمریکا توقیف کردند. اخیرا هم در دادگاه لوکزامبورگ که یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود توانستیم به موفقیت برسیم.

وی ادامه داد: در زمینه های سیاسی موفقیت های بسیار خوبی در سازمان ملل، شورای امنیت، آژانس بین المللی اتمی و همه مراکز بین المللی به حمدالله در برابر آمریکا از وقتی که تحریم را از اول سال 97 تاکنون شروع کردند، در زمینه سیاسی، حقوقی و افکار عمومی به حمدالله پیروز بودیم. در زمینه اقتصادی البته به شرکت‌ها فشار آوردند و مواجه هستیم، یک روزی شرکت‌های زیادی بعداز برجام می آمدند برخی ها می گفتند چرا اینقدر شرکت‌ها می آیند حالا که آمریکا از برجام خارج شده یک عده خارج می شوند یک عده می گویند چرا خارج می شوند.

رئیس جمهور گفت: ما به عنوان ملت ایران باید یکپارچه و کنار هم باشیم، دست به دست هم بدهیم. آمریکایی‌ها هر روز یک مقررات بین المللی را زیرپا می گذارند تنها برجام و آب هوای پاریس نیست که زیرپا گذاشتند.

روحانی افزود: در زمینه قدس مقررات بین المللی را زیرپا گذاشتند، اخیرا راجب جولان هم مقررات بین المللی را زیرپا گذاشتند. اینها صد قانون، ضد مسالمت و برخورد مسالمت آمیز با جهان هستند. یک گروه نژادپرست جنگ طلبی در کاخ سفید آمده اند بر مردم آمریکا مسلط شده‌اند که شیوه و روشی دارند که هیچ کسی شیوه آنها را در دنیا نمی پسندد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل اینها باید مقاومت و ایستادگی کرد، ان شاءالله با این مقاومت پیروز و موفق می شویم. همانگونه که آقای استاندار گفتند که ایشان و همه مدیران شب ها ماندند و به خانه نرفتند به آنها خسته نباشید می گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: شرایط را باید شبیه زمان جنگ و دفاع مقدس که چطور رزمندگان ماه ها و ماه ها در قرارگاه ها می ماندند، باید با همین فداکاری و ایثار همه مسئولین ما در سراسر کشور باشند. تقریبا می توان گفت که مسئولان رده بالا، وزار و معاونین ما در استان‌های مختلف در حال حرکت هستند. نمایندگان ما در مجلس، علمای بزرگ ما، نماینده محترم ولی فقیه حضرت آقای جزایری و بقیه عزیزان همه تلاش کردند و ان شاءالله این تلاش ما مداوم خواهد بود.

روحانی گفت: امیدوارم خداوند برای روزهای آینده مشکلی را پیش نیاورد و به خوبی عبور کنیم. اگر هم خدای ناکرده مشکلی داشتیم با همکاری مردم از این مشکل عبور می کنیم، مردم هماهنگی و همکاری کنند ان شاءالله آقای اردکانیان هم برای نظارت دقیق تر در استان هستند و ان شاءالله خداوند سال پر برکتی را برای همه ما مقرر بفرماید.