تامین مالی سنگین چین برای جاده ابریشم جدید

گروه اقتصادی الف،   3980108106 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تامین مالی سنگین چین برای جاده ابریشم جدید

بانک توسعه چین اعلام کرد ۱۹۰ میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه جاده و کمربند هزینه کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ژنگ ژی جی، رئیس بانک توسعه چین اعلام کرد این بانک از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای تامین مالی بیش از ۶۰۰ پروژه مربوط به طرح موسوم به جاده و کمربند که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید یاد می‌شود، هزینه کرده است. تنها در سال ۲۰۱۸ این بانک پروژه‌هایی به ارزش ۱۰۵.۹ میلیارد دلار که مربوط به این پروژه بوده‌اند را تامین مالی کرده است که معادل یک سوم کل فعالیت‌های این بانک در سال گذشته بوده است. پروژه جاده و کمربند در قلب استراتژی سیاست خارجی چین قرار دارد و به عنوان یکی از نشانه‌های دورخیز چین برای رهبری جهان در آینده بر شمرده می‌شود.

با این حال برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی از این پروژه انتقاد کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول به کشورهای زیادی و بیش از همه به چین در خصوص استفاده بیش از حد از اهرم مالی در بنگاه‌های غیر سودآور و پروژه‌های زیرساختی پرهزینه هشدار داده است. این صندوق اعلام کرد در واقعیت اقتصادی امروز جهان که با مخاطراتی چون اختلافات تجاری و بی‌ثباتی مواجه است، انباشت بدهی‌ها، استراتژی کلان اقتصادی محتاطانه‌ای نیست.

کریستین لاگارد- رئیس صندوق بین‌المللی پول- گفت که پروژه " جاده و کمربند" چین می‌تواند باعث انباشت بدهی در بسیاری از اقتصادهای منطقه شود و این مساله در خصوص اقتصادهای مرکز و جنوب آسیا نگران کننده‌تر است.