موگرینی: حضور ایران در روند صلح افغانستان مهم است/ صلح با طالبان باید به صورت جهانی مورد تایید قرار گیرد

گروه جهان الف،   3980106091 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که حضور بازیگران جهانی از جمله آمریکا، روسیه، چین، ایران، کشورهای آسیای میانه و پاکستان در روند صلح افغانستان مهم است.

موگرینی: حضور ایران در روند صلح افغانستان مهم است/ صلح با طالبان باید به صورت جهانی مورد تایید قرار گیرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که صبح امروز در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شد، در کنفرانس مشترک خبری با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بر برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات مستقیم بین الافغانی تاکید کرد.

موگرینی گفت: صلح، امنیت و توسعه افغانستان برنامه اصلی اتحادیه اروپا است. وی اظهار داشت: «هم اکنون یک فرصت خوب در روند صلح افغانستان ایجاد شده و ما منتظر برآیندهای مثبت در این روند هستیم و امیدواریم افغان ها با به دست گرفتن مدیریت این روند، شرایط پیش آمده را منتج به نتایج سازند و اتحادیه اروپا در این راستا در کنار افغانستان است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: قبل از هر چیزی آتش بس و همچنین آغاز مذاکره طالبان با دولت افغانستان، باید در روند صلح صورت بگیرد و در این راستا ایجاد تیم همه جانبه از سوی دولت برای مذاکره با طالبان نیز مهم است تا مخالفت‌های بعدی را در پی نداشته باشد.

موگرینی همچنین افزود: روند صلح افغانستان باید به صورت جهانی مورد تایید قرار گیرد که از مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی در آینده نیز جلوگیری شود.

به گفته وی، حضور بازیگران جهانی از جمله آمریکا، روسیه، چین، ایران، کشورهای آسیای میانه و پاکستان در روند صلح افغانستان مهم است.

موگرینی گفت: صلح در افغانستان باید سر آغاز صلح در منطقه و جهان باشد؛ به همین دلیل تلاش‌های صلح برای منطقه و جهان اهمیت دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  افزود:صلح، امنیت و انکشاف افغانستان برنامه های اصلی اتحادیه اروپا است؛ اتحادیه اروپا می‌تواند به عنوان ضمانت کننده روند صلح در نظر گرفته شود.

وی ضمن تاکید بر ادامه همکاری اتحادیه اروپا با افغانستان گفت: صلح باید به رهبری افغان‌ها صورت بگیرد و این مساله مهم و حیاتی است تا دستاوردهای قانون اساسی در 18 سال گذشته افغانستان حفظ گردد.

موگرینی همچنین بر برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد و گفت: اگر انتخابات برگزار نشود، مذاکرات صلح نیز نتیجه‌ای نخواهد داد؛ بنابراین در این مقطع زمانی حساس برگزاری انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است.

گفتنی است که اتحادیه اروپا از حمایت کنندگان اصلی هزینه انتخابات ها در افغانستان است.