مسیر طی شده و آرزوهای بهاری!

حمیدرضا امیدی‌سرور،   3980105086 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به هر حال، در واپسین روز‌های سال یا اولین روزهای آن، رسم است که به اشکال مختلف برمی‌گردند و نگاهی می‌اندازند به آنچه گذشته؛ آنچه باید می‌شده و نشده و نهایتا آنچه قرار است بشود

مسیر طی شده و آرزوهای بهاری!

شاید بهتر بود این یادداشت را در روزهای پایانی سال نود و هفت بنویسیم، اما غریبه که نیستید! ما هم مثل شما یا خیلی‌های دیگر در ماراتن روزهای پایانی سال مشغول رتق و فتق کردن شئون مختلف زندگی و کار بودیم تا بتوانیم روز آخر 1397 ، سال گذشته را تحویل بدهیم و سال جدید را تحویل بگیریم. اما رسیدن به همین بده و بستان ساده آنقدر دنگ و فنگ  داردکه خیلی ها اسفند را کلافه کننده ترین ماه سال می دانند. البته همه ماه که نه آن یک هفته یا ده روز آخر که هرچه فشار است جمع می شود برای این روزها.

به هر حال، در واپسین روز‌های سال یا اولین روزهای آن، رسم است که به اشکال مختلف برمی‌گردند و نگاهی می اندازند به آنچه گذشته؛ آنچه باید می‌شده و نشده و نهایتا آنچه قرار است بشود.

مسیر ما البته روشن است، اگرچه فراز و فرودهایش نیز کم نبوده، اما به ضرس قاطع می توان گفت که رو به رشد داشته است؛ هرچند با شیب ملایم که وقتی تداوم باشد، قانع کننده است. در سالی که گذشت قریب به چهارصد عنوان کتاب در الف ِکتاب معرفی شد و به طور میانگین نزدیک به دو کتاب در هر روز (روزهای غیر تعطیلِ کاری) که امیدواریم این روند را در سال آینده روی دو کتاب تثبیت کرده و به سمت انتشار روزانه سه معرفی کتاب برویم.

حقیقت این است که گاه آمار و ارقام اگرچه نشان دهنده کمیت کار هستند، اما نمی توانند نشان دهنده دشواری انجام آن باشند، به ویژه اگر تلاش‌مان روی حفظ استانداردهای تعیین شده برای کیفیت مطالب باشد. آنها که خود اهل قلمند و در این حوزه فعالیت می کنند، می دانند این تعداد نوشته تولیدی برای معرفی کتاب‌ها چه میزان کار می‌برد.

در روزهای آینده درست همزمان با ایام نمایشگاه، الفِ کتاب  پنج‌ساله می‌شود. پنج سال پیش در چنین روزهایی بود که استارت آغاز کار زده شد و خیلی زود به کمک برخی از دوستان و اهالی کتاب پا گرفت و حالا با چیزی در حدود  دوهزار  و پانصد یادداشتِ معرفی کتاب، برای خود منبعی شده که علاقمندان این حوزه از آن استفاده کرده و می‌کنند.  امسال نیز دوستانی به جمع نویسندگان ما پیوستند که بدون کمک آنها و نیز نویسندگان قدیمی ما که از روزهای نخست با ما بوده‌اند این مهم محقق نمی‌شد.

بدون آنکه بخواهیم (با کلید تدبیر خود!) وعده وعید های نشدنی بدهیم و بعدا همه هم توخالی از کار در بیایند؛ به همین نکته بسنده می کنیم که الفِ کتاب به غیر از بخش راهنمای کتاب، بخش‌های دیگری نیز دارد که برخی به دلایل مختلف کمتر مورد استفاده قرار گرفته و مهجور مانده‌اند، اگر عمری بود و سعادتی برای تداوم این خدمت فرهنگی، علاوه بر تثبیت و افزایش تعداد معرفی کتابها، سعی خواهیم کرد از این ظرفیت‌های مغفول مانده بیشتر استفاده کنیم. 

امید آنکه سال خوبی در انتظار همه‌ی ما باشد؛ خاصه برای فرهنگ و کتاب که در این احوال بسیار مظلوم افتاده‌اند...