چگونه در سیل زنده بمانیم؟ + اینفوگرافی

گروه اجتماعی الف،   3980105083 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

انجام برخی اقدامات مهم می‌تواند جان شما را در هنگام وقوع سیل حفظ کند، اقدامات مهم، اما جزئی که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیلی که از شایع ترین حوادث طبیعی در سطح دنیا و به خصوص در کشور ما است که همواره باید خطر وقوع آن را در نظر داشته باشیم امکان وقوع این حادثه ای در مناطق پست و کنار آب گذر ها و سدها به مراتب بیشتر است پس این مناطق باید تمرکز بیشتری بر جلوگیری از آسیب های ناشی از سیل داشته باشند.

اولین قدم برای پیشگیری از حوادث ناشی از وقوع سیل در جلوگیری از ساخت و ساز در حریم سیل و رودخانه هاست اما اگر محل سکونت شما در محدوده قرار دارد که احتمال وقوع سیل در آن وجود دارد می‌توانید برخی نکات را رعایت کنید پیش از هر چیزی شاید بهتر باشد با سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه سیل و حوادث طبیعی مشورت کنید.

اقدامات فیزیکی هم می تواند موثر باشد برای مثال یکی از روش های مفید برای جلوگیری از آسیب های ناشی از وقوع سیل و ممانعت از ورود سیل به خانه،  دیوار کشی در اطراف خانه است همچنین می توانید دیوار ها و پایه های ساختمان محل سکونت تان را با مصالح مناسبی بپوشانید تا مانع از نفوذ آب در آنها و در نتیجه تخریب ساختمان شوید.

برای جلوگیری از برگشتن آب سیل به داخل خانه می‌توانید در محل زانویی توالت از دریچه اطمینان استفاده کنید یا در صورتی که محل سکونت تان در محدوده ای قرار دارد که احتمال وقوع سیل در آنها بالاست و محل استقرار آبگرمکن ها پانل ها ی برق و موتورخانه ها را از سطح زمین ارتفاع دهید تا در صورت ورود آب تخریب نشود.

چگونه در سیل جان سالم به در ببریم + اینفوگرافی

هنگام وقوع سیل چه کنیم؟

اقدامات نامبرده برای پیش از وقوع سیل است اما در هنگام وقوع سیل بهتر است برخی موارد را در نظر بگیریم پیش از همه چیز و وسایل برقی را از جریان برق بکشید تا احتمال خطر برق گرفتگی کاهش پیدا کند و دریچه های اصلی آب و ورودی گاز را ببندید.

بهتر است در صورت امکان از وسایل موجود در حیاط خانه را به داخل خانه ببرید و در صورت خیس بودن یا قرار گرفتن پریزهای برق در داخل آب به آنها دست نزنید و اگر می توانید به نواحی مرتفع پناه ببرید و منتظر دستور مسئولان بمانید.

در صورتی که در هنگام وقوع سیل مجبور به حرکت در آب شدید در نظر داشته باشید که باید به وضع جویبارها آبگذر ها و درها توجه کنید چرا که سیل برق آسا و در این محل ها به صورت ناگهانی جاری می شود همچنین در آبی که جریان دارد تا حد امکان حرکت نکنید چراکه ۱۵ سانتی متر آب در حال حرکت می‌تواند تعادل انسان را به هم بزند در صورتی که اجبار به حرکت در آب وجود داشت از جایی حرکت کنید که آب ساکن تر است و برای اطمینان در هنگام حرکت در آب از چوب دستی استفاده کنید.

چگونه در سیل جان سالم به در ببریم + اینفوگرافی

به یاد داشته باشید اینکه حدود ۱۵ سانتی متر آب موجب از دست رفتن کنترل او و واژگون شدن خودروها می‌شود و حدود ۳۰ سانتیمتر آب شناور شدن اغلب خودروها را به همراه خواهد داشت همچنین حدود ۶۰ سانتیمتر آب می تواند خودروها را با خود ببرد پس مراقب حرکت خودروها و استفاده از آن باشید.

پس از وقوع سیل بهتر است برای دریافت اغذیه لباس و سایر کمک های اولیه خودتان را به نزدیکترین محل امدادرسانی برسانید و از نوشیدن آب سیل به شدت خودداری کنید وسایل کنید او تا از طریق رسانه‌های جمعی و منابع خبری مطمئن اطلاعاتی را راجع به مسئولان و محل های دسترسی به کمک های امدادی و آب بهداشتی به دست آورید.

آب آشامیدنی را پیش از آشامیدن و مصرف بجوشانید و از آب شربی از پیش از وقوع سیل باقی مانده است استفاده نکنید چرا که ممکن است با نفت گازوئیل یا فاضلاب آلوده شده باشد یا به جریان برق تصادف پیدا کرده باشد؛ پس از وقوع سیل احتمال وقوع مجدد آن وجود دارد پس تا حد امکان از آب های در حال حرکت دوری کنید.

چگونه در سیل جان سالم به در ببریم + اینفوگرافی

بعد از سیل کی به خانه باز گردیم؟

تنها زمانی می توانید به خانه برگردید که مقامات مسئول اعلام کند خطری وجود ندارد هنگام برگشتن به خانه باید به احتیاط کنید چراکه ممکن است هر جایی از ساختمان خللی ایجاد شده باشد که کوچکترین ضربه منجر به تخریب آن شود بهتر است در طول روز به منزل برگردی نیاز به استفاده از وسایل روشنایی نباشد اما اگر مجبور به حرکت شبانه شدید و به وسایل برای تامین نور نیاز داشتید از استفاده از فانوس مشعل او و کبریت جلوگیری کنید چرا که ممکن است باعث انفجار شود چراغ قوه را هم قبل از ورود به خانه باید روشن کنید.

هنگام حرکت از مناطق که آب سیل در آنجا جمع شده است مراقب باشید چرا که حتی وزن یک خودرو ممکن است منجر به این نشست جاده و ایجاد حادثه شود همچنین از خطوط فشار قوی دوری کنید و اگر ساختمانی در محاصره سیلاب قرار گرفته است به هیچ وجه به آنجا برنگردید.

چگونه در سیل جان سالم به در ببریم + اینفوگرافی

خطر مواجه با موجودات گزنده در زمان سیل

پس از وقوع سیل بهتر است هر چیزی را که با آب تماس پیدا کرده است ضدعفونی کنید چرا که پس از سیل احتمال شیوع بیماری های عفونی افزایش پیدا می‌کند تا رعایت نکات بهداشتی ضروری است و لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که سیل باعث خارج شدن مارها از لانه هایشان می شود پس مراقب گزیدگی احتمالی باشید بیشتر از غذاهای کنسرو شده استفاده کنیم و در اولین فرصت امکانات آسیی دیده ساختمان را باز سازی کنید

چگونه در سیل زنده بمانیم+ اینفوگرافی

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۲۹۵۳۰۰:۳۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۶
این دستورالعمل هیچ کاربردی ندارد قدرت آب و عوامل دیگر قدرت تفکر و چاره جویی را از شما میگیرد
ناشناس۸۳۳۱۳۸۰۸:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۶
برادر من قدرت بی تدبیری مسئولین از قدرت آب هم مخرب تر است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین