جدی ترین پیام آمریکا به ترکیه

گروه جهان الف،   3980101149

مقامات آمریکایی اعلام کردند: احتمال دارد به زودی روند تحویل جنگنده های 'اف35' را به ترکیه در راستای مخالفتشان با خرید پدافند هوایی 'اس 400' روسیه متوقف کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از روز رویترز، توقف روند تحویل این جنگنده ها، حاوی جدی ترین پیام آمریکا به ترکیه و تاکید بر این نکته است که آنکارا نمی تواند هم 'اف35' پیشرفته آمریکایی و هم سامانه پدافند هوایی 'اس400' روسیه را همزمان در اختیار داشته باشد.

'کتی ویلبرگر' سرپرست واحد امور امنیت بین المللی وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته است که اس400 یک کامپیوتر است، اف 35 هم یک کامپیوتر است، نمی توان کامپیوتر خود را به کامپیوتر دشمن وصل کرد و اساسا این کاری است که ما انجام نمی دهیم.

به گفته ویلبرگر، برای ارسال جدیت پیام آمریکا به آنها (ترکیه) می توان مقوله های بسیاری را متوقف کرد.

به اعتقاد 'بلنت علیرضا'، مدیر پروژه ترکیه در اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، حذف ترکیه از فهرست دریافت کنندگان اف 35 در حکم شدیدترین بحران در رابطه واشنگتن و آنکارا در طول دهه های گذشته است. علیرضا با اشاره به سرد شدن رابطه آمریکا و ترکیه بر سر راهبرد آنکارا در سوریه، تحریم های ایران و بازداشت کارمند کنسولگری آمریکا، گفت: توقف روند تحویل اف 35، یک نشانه و نه علت مشکل بین دو کشور است.

به نوشته رویترز، بسیاری از مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، سیر بهبود روابط بین آنکارا و مسکو را با نگرانی دنبال می کنند و از آن بیم دارند که ترکیه به تدریج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو فاصله بگیرد.

حضور مقامات یا پیمانکاران روسیه در پایگاه های ترکیه که اف 35 های آمریکایی هم در آن مستقر باشند، برای مقامات آمریکایی قابل هضم نیست.

تنش های بین ترکیه و آمریکا ممکن است تشدید شود و چنانچه آنکارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا کند، ترکیه احتمالا با تحریم های آمریکا مواجه خواهد شد. با توجه به این که آنکارا قطعاتی از این جنگنده ها، از جمله تجهیزات فرود، نمایشگرهای کابین خلبان و موتور، را تولید می کند، حذف ترکیه از فهرست دریافت کنندگان اف 35 پیامدهای گسترده ای دارد.

ویلبرگ خاطر نشان کرد، با توجه به تنشی که در روابط آمریکا و ترکیه ایجاد شده است، واشنگتن برای تولید این قطعات، کشورهای دیگری از اعضای ناتو را جایگزین ترکیه می کند.

واشنگتن که درصدد متقاعد کردن ترکیه به خرید سامانه پدافند دفاعی پاتریوت به جای اس400 روسیه است، به آنکارا هشدار داده است چنانچه تغییر رویه ندهد، پیشنهاد آمریکا برای فروش پاتریوت به ترکیه نیز منتفی خواهد شد.