سفر ارزان از شمال تا جنوب

گروه اجتماعی الف،   3980101145

در این گزارش به کسانی که قصد دارند تعطیلات نوروز امسال را با کمترین هزینه سفر کنند، چهار روش متنوع و ارزان اسکان در سفر را معرفی می‌کنیم.

در شرایطی به استقبال تعطیلات نوروزی امسال می‌رویم که افزایش‌­‌های پی‌­در­پی نرخ ارز و همچنین افزایش تورم موجب کاهش قدرت خرید خانوار‌ها علی‌­الخصوص قشر حقوق‌بگیر شده است؛ موضوعی که می‌­تواند عاملی اساسی در کاهش سفر‌های نوروزی باشد.‌ این گزارش تلاشی است در جهت آشنایی با روش‌­‌هایی که بتوانیم با به‌کارگیری آن، تا حد زیادی از یک سفر کم‌هزینه بهره ببریم و لذت سفر در تعطیلات نوروز را از دست ندهیم.

باید به این نکته اشاره کرد که برخی از‌ این روش‌‌ها تنها از مزیت ارزان بودن بهره‌­مند نیستند، بلکه تنوعاتی در سبک و نوع سفر کردن را نیز شامل می‌شوند که استفاده از آن‌ها بسیار راحت، متفاوت و متنوع است. از مهم‌ترین ‌این امکانات می‌توان به وجود انواع اقامتگاه‌‌ها برای سکونت مسافران اشاره کرد که در مدل‌‌های گوناگون، آماده ارائه خدمات به آن‌‌ها هستند. این موضوع از نظر اقتصادی هم می‌­تواند مهم باشد، چرا که تقاضای زیاد مردم برای سفر‌‌های خارجی و بالطبع تقاضای خروج ارز از کشور را کاهش خواهد داد.

در ‌این گزارش به‌صورت اجمالی به چهار شکل از‌ این نوع مسافرت­‌‌ها می‌پردازیم.

اقامتگاه بومگردی

با توجه به تنوع اقلیم و فرهنگ، کشور‌ ایران پتانسیل بسیار بالایی برای اجرای طرح‌‌های بومگردی دارد. امروزه در استان‌‌های اصفهان، شیراز، یزد، مناطق شمال کشور، استان‌­‌های غربی و همچنین کویری انواع مختلف اقامتگاه‌‌های بومگردی با ارائه خدمات مناسب فعالیت می‌کنند.

از جمله فواید بومگردی در‌ ایران استفاده همزمان از پتانسیل‌‌های زیست‌محیطی و فرهنگی در کنار درآمدزایی برای ساکنان یک منطقه است. برخی گردشگران علاقه‌مند به تور‌های داخلی به‌جای رزرو هتل ترجیح می‌دهند از هتل‌‌های سنتی و اقامتگاه‌‌های بومی‌ استفاده کنند، چرا که برای بسیاری از افراد یکی از لذت‌بخش‌ترین انواع سفر، طبیعت‌گردی و اقامت در خانه‌‌های روستایی شناخته می‌شود.

خوشبختانه در زمینه توسعه بومگردی در ایران فعالیت‌‌های بسیاری انجام شده است که یا به‌وسیله ارگان‌‌های دولتی یا به همت بومیان یک منطقه صورت گرفته‌اند. اقامتگاه بومگردی به معنای محل اقامت مسافر است، ولی منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه طراحی شده است. به‌طور مثال، هتل‌‌ها و مهمان‌سرا‌ها ویژگی‌‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند و فرق چندانی بین یک هتل در زاهدان با هتل دیگری در تبریز نیست.

از ویژگی‌‌های اقامتگاه بومگردی می‌توان به طبخ غذا‌های محلی و تهیه محصولات به شکل کاملاً بومی، سازگاری با محیط زیست، قرار داشتن در دل طبیعت، دارا بودن فضایی دوستانه، صمیمانه و بی غل و غش و همچنین شناخت رسم و رسوم، تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف و روستا‌های ‌ایران اشاره کرد.

اخیراً علاقه خاصی به سفر‌های هدفمند در کشورمان ‌ایجاد شده که می‌تواند راه را برای حرکت به سمت بومگردی و اکوتوریسم هموار کند. سفر‌های خاصی مانند تور پرنده­‌نگری در تالاب میانکاله، بازدید از جنگل راش که از بقایای جنگل‌‌های باستانی هیرکانی است و بسیاری موارد دیگر مانند بازدید از دره­ راگه که یکی از سه ژئوپارک ثبت شده در‌ ایران است.

بومگردی در‌ ایران دارای شاخه‌‌های متعدد و فعالیت‌‌های گوناگونی است. شاخه‌‌هایی همچون گردشگری روستایی، عشایری، ماجراجویانه و کشاورزی و همچنین فعالیت‌‌هایی که هر یک وابسته به موقعیت جغرافیایی خاص خود است.

اگر علاقه‌مند به سفر و اقامت در اقامتگاه‌ بومگردی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، جست‌وجویی در ‌اینترنت انجام دهید. زیرا این روز‌ها بسیاری از بومگردی‌‌ها برای معرفی خود به مشتریان،‌ در فضای ‌اینترنت فعال هستند و توضیحات کاملی را از مجموعه خود مهیا کرد‌ه‌اند.

همچنین یکی از مسائل مهم دیگر، داشتن مجوز‌‌های مربوطه از مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان گردشگری است که با مراجعه به وب‌سایت‌ این سازمان لیست مجموعه‌‌های بومگردی معتبر را می‌توانید مشاهده کنید.

‌هاستل

سال­‌های اخیر در‌ ایران و بسیاری از کشور‌های جهان، اقامتگاه‌‌هایی با نام‌ ‌هاستل (Hostel) شکل گرفته است. خانه مسافر یا همان ‌‌هاستل چیزی شبیه همان مسافرخانه یا کاروانسراهای قدیمی‌ است که معمولاً اتاق‌های آن دارای دو تا هشت تخت است، یعنی چیزی شبیه زندگی اشتراکی در خوابگاه‌‌های دانشجویی.

تنها چیزی که قیمت آن‌ها را پایین می‌آورد استفاده کردن همزمان چند نفر از یک اتاق است. البته تا آنجایی که تجربه نشان داد‌ه، به‌ندرت پیش می‌آید که تمام اتاق‌‌های یک ‌‌هاستل پر از مسافر باشند، در اغلب اوقات شما تنها با یک یا دو نفر دیگر در آن اتاق اسکان خواهید داشت.

در برخی از سفر‌ها، انتخاب‌ ‌هاستل یکی از راه‌‌های کم کردن هزینه‌‌های سفر‌های داخلی و خارجی است. ‌این روز‌ها که سفر به کشور‌های خارجی برای‌ ایرانیان گران شده، دانستن راه‌‌هایی برای کم کردن خرج سفر، رسیدن به خیلی از مقاصد را برای ما ممکن می‌کند.

وب‌سایت‌‌هایی برای پیدا کردن ‌‌هاستل‌‌ها وجود دارد که از طریق آن‌‌ها شما می‌توانید ‌‌هاستل‌‌های موجود در شهر مقصدتان را بررسی کنید. با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می­توان لیست تمام اقامتگاه‌‌های بومگردی، خانه‌‌های روستایی‌ ایران به‌همراه اطلاعات و نحوه رزرو را به دست آورد. در حال حاضر در استان­‌های مازندران، هرمزگان (قشم و کیش)، یزد، کردستان، بوشهر، شهرکرد و...‌ این نوع اقامتگاه­‌ها وجود دارد. برای سفر‌های خارجی هم‌ ‌هاستل‌‌های معتبر دارای اتحادیه بین‌المللی به آدرس اینترنتی hihostels.com قابل دستیابی هستند. هاستل‌‌ها به مسافران و جهانگردانی که خوا‌هان اقامت ارزان‌قیمت در سراسر شهر‌های کشور‌های مختلف هستند، سرویس می‌دهند.

خانه­ مسافر و سفر‌های چندخانواد‌ه‌ای

واحد‌های اقامتی خانه مسافر، مکان مستقلی جهت اسکان مسافر است که برای آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پروانه بهره‌برداری خانه مسافر مستقل واحد اقامتی صادر شده است. این نوع اقامتگاه بر حسب شرایط بومی‌ و منطقه‌ای جهت اسکان مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع ویلا‌ها، خانه‌‌ها، اتاق‌ها، سوییت‌ها، آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های ییلاقی و عشایری را در برمی‌گیرد. خانه مسافر‌هایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن‌ها مجوز داده، برای اسکان مسافران مورد تایید هستند و فقط اسکان در واحد‌های دارای مجوز پیشنهاد می­شود. شناسایی‌ این واحد‌های مجوزدار از طریق تابلو‌های فلزی، برقی یا شبرنگ که بالای در آن‌ها از سوی سازمان گردشگری نصب شده، قابل شناسایی است.

علاوه بر ویلاها که دارای حیاط اختصاصی بوده و در مناطق ییلاقی، کوهستانی، سواحل دریا و سایر مناطق تفریحی قرار دارند، خانه، آپارتمان و سوئیت هم که هر کدام دارای امکانات کافی برای یک زندگی چند روزه هستند و مختص مناطق شهری هستند، خانه مسافر محسوب می­شوند.

قیمت مناسب خانه مسافر‌ها نسبت به هتل، دلیل اصلی ارجحیت ‌این واحد‌های اقامتی نسبت به هتل‌‌ها توسط مسافران است. نکته مهم دیگر‌ این است که این نوع اسکان برای خانواده‌‌هایی با اعضای بیشتر که هزینه گرفتن هتل برای آن‌ها بالاست، بسیار به‌صرفه­ است. اکثر خانه مسافر‌ها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از مسافر را دارند و از این رو، خانواده‌‌های پرجمعیت می‌توانند با هزینه کمتری در یک مکان اقامت داشته باشند. همچنین می‌توان پیشنهاد کرد که چند خانواده همراه با هم یکی از‌ این خانه ­مسافر‌ها را برای تعطیلات نوروز اجاره کنند. در شهر‌ها و روستا‌های شمال کشور‌ این‌گونه اقامتگاه­‌ها فراوان بوده که متراژ‌ها و تعداد اتاق­‌های بالا و همچنین محیط سرسبز و جذاب آن‌ها، سفر چندخانواری را ارزان و دلنشین کرده است.

سفر به جنوب با چادر مسافرتی

از آنجا که مسئله اقامت در سفر، پرخرج‌ترین بخش سفر است، گرانی کرایه ویلا یا هتل و به‌طور کلی، هزینه‌‌های اقامت باعث شده بسیاری، از چادر‌های مسافرتی استفاده کنند. ‌این نوع اقامت­ کردن در طول تعطیلات عید در استان­‌های جنوبی کشور شایع است. جمع کثیری از خانوار‌ها در ‌این ‌ایام در پارک‌ها، سواحل و اماکن عمومی،‌ شب­‌های خود را در ‌این چادر‌ها و در کنار یکدیگر می­گذرانند؛ موضوعی که باعث شده هم امنیت را تضمین کند و هم افراد یاد شده لذت نوع جدیدی از زندگی دسته جمعی را تجربه کنند.

یکی از عواملی که طی سال‌‌های اخیر باعث راحت‌تر شدن اسکان در طول سفر‌ شده است، استفاده از چادر‌هایی است که به‌راحتی باز و بسته می‌شوند. این چادر‌ها بیشتر دارای پارچه خارجی هستند و در داخل‌ ایران دوخته می‌شوند، اما برخی از آن‌ها به‌طور کامل در کشور‌هایی نظیر چین و ژاپن ساخته می‌شوند. قیمت پایین و استفاده آسان از آن‌ها باعث شده تا بسیاری از مسافران به‌خصوص مسافران نوروزی به سمت استفاده از‌ این چادر‌ها متمایل شوند.

اما دربار‌ه اقامت ارزان در چادر باید توجه داشت تنها در هوای معتدل و گرم است که می­­شود بدون دردسر از لذت کامل چنین سفر‌هایی بهره برد. از همین رو، توصیه می‌شود اگر قصد دارید در ‌ایام نوروز اسکان شما در سفر این‌گونه باشد، استان‌های جنوبی کشور را انتخاب کنید. علی­الخصوص سواحل نیلگون خلیج فارس که تماشای آسمانش در شب‌ها لطف زیادی دارد.