درباره سال رونق تولید

دکتر محسن زنگنه،   3980101058 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره سال رونق تولید

سال ۱۳۹۷ در حالی به پایان رسید که کشور تحت شدیدترین تحریم های آمریکا و کشورهای غربی قرار دارد و از سویی دیگر به جهت نارسایی های مدیریتی ، ارزش پول ملی به شدت افت نموده و تورم فزاینده موجب افزایش فشار زندگی بر مردم بویژه دهک های پائین جامعه شده است.

سیاست های غیر اصولی در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی و نیز راهبردهای ارزی بانک مرکزی و سیاست های متغیر بخش های بازرگانی و تجارت خارجی بویژه گمرک، موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و یا کاهش ظرفیت آنها شده است .

از طرفی ، مردم وفادار ، فهیم و انقلابی ایران، علی رغم این اوضاع و با علم به قصور دولت و مجلس و نیز بخش های نظارتی و قضایی، در بوجود آمدن شرایط موجود، با تحلیل و شناخت صحیح شرایط بین المللی ، نه تنها از انجام اقدامات احساسی و حتی نارضایتی های مدنی ، چشم پوشیدند، بلکه با حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن و حضور به موقع در اتفاقات دی ماه ، بر حمایت و پشتیبانی خود از نظام اسلامی تاکید نمودند.

در چنین شرایطی، رهبری معظم انقلاب بایستی شعار سال را اعلام نماید.

شعاری که از یکسو باید ناظر به واقعیت اقتصادی کشور باشد و به نحوی تلنگری برای کارگزاران اجرایی و تقنینی کشور باشد و از سوی دیگر ، موقعیت و عزت کشور در برابر دشمنان خارجی محفوظ و حتی تقویت یابد.

شعار رونق تولید، یک شعار پیش برنده و ایجابی و در عین حال ، ترمیم کننده و ناظر به ضعف اصلی حوزه اقتصاد است.

رونق تولید، یعنی پیش گیری از هر سیاست، تصمیم و اقدامی که منجر به افزایش تعطیلی کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و خدماتی می گردد.

رونق تولید یعنی رفع محدودیت ها و موانع بر سر راه تامین مواد اولیه و بهبود و اصلاح سیاست های گمرکی و ثبات قوانین و پرهیز از دستورالعمل های خلق الساعه.

رونق تولید یعنی تغییر تعرفه ها و سیاست های واردات به نفع تولید داخل و جلوگیری از رانت خواری های ارزی و واردات بی رویه کالاهای اساسی و مصرفی از گوشت و برنج گرفته تا کفش و پوشاک و وسایل الکترونیکی .

رونق تولید یعنی پیشگیری از نفوذ و گسترش بانک ها و خلق بی رویه پول و افزایش نقدینگی توسط نظام بانکی معیوب و به جای آن هدایت نقدینگی به سمت سایر بازارهای مالی بویژه بورس و تسهیل ورود شرکت ها به بورس و تعمیق و گسترش سایر روش های تامین مالی بخش تولید.

رونق تولید یعنی ایجاد ساز و کارهای لازم در وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط به منظور رفع موانع قانونی و تامین زیر ساخت های واحدهای تولیدی و کاهش بروکراسی های اداری و تسریع در روند کسب مجوزها و بهبود فضای کسب و کار.

رونق تولید یعنی افزایش سواد مالی خانواده ها به منظور مدیریت صحیح مصرف و افزایش پس انداز و هدایت ثروت های راکد به سمت تولید و کسب و کار و فرهنگ سازی روحیه کار و تلاش.

رونق تولید یعنی تمرکز مجلس بر قوانین حوزه تولید و پرهیز از حاشیه سازی و پرداختن به امور غیر ضرور و دور شدن از اولویت اول کشور.

و در نهایت؛
رونق تولید به معنای اهتمام دستگاه قضا به برخورد با ویژه خواری ، آقازادگی و سوء استفاده هایی که توسط برخی از صاحبان قدرت یا وابستگان آنها در جهت تاراج ثروت های ملی و بیت المال مسلمین انجام می گیرد و موجب بر هم خوردن تعادل بازار و رقابت صحیح می شود.

رونق تولید، حاصل نخواهد شد مگر با ایمان و اعتماد به ظرفیت های بومی و چشم پوشیدن از بیگانگان و ایجاد روحیه خودباوری و امید در دل مسوولین و متولیان اقتصادی کشور و در نهایت پرهیز از پذیرش غیر عالمانه تئوری ها و نظریه های تاریخ گذشته و غیر بومی اقتصادی.

اگر در سال جدید بتوان دهها هزار کارگاه و واحد تولیدی را که با ظرفیتی به مراتب کمتر از ظرفیت اسمی خود ، بکار مشغولند، تقویت نمود و با رفع موانع مادی ، انسانی و دانشی آنها ، تولیدشان را افزایش داد و نیز با بررسی هزاران واحدی که تعطیل شده اند ،آنها را به گردونه تولید بازگرداند، می توان دهها هزار و شاید صدها هزار شغل پایدار ایجاد نمود و از سویی دیگر ، دهها هزار فرصت شغلی وابسته را تقویت و یا ایجاد نمود.

البته قطعا رونق تولید ، مستلزم ارتقاء کیفیت ، تنوع در بسته بندی ، تبلیغات و بازاریابی مدرن ، استفاده از دانش و تکنولوژی و بهره مندی صحیح از فضای مجازی و آشنایی با علوم تجارت بین الملل است که بایستی مد نظر تولیدکنندگان و کارآفرینان قرار گیرد.

به امید سالی پر از رونق برای تولید کشور