با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید+ تصاویر

گروه فناوری الف،   3971229105

در این گزارش به معرفی شرکت‌هایی می‌پردازیم که با فناوری‌های جدید خود قصد توسعه صنعت بازی‌سازی را دارند.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید+ تصاویر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روش‌های دسترسی به بازی‌های ویدیویی همواره در حال تغییر است. از ابتدای ظهور بازی‌های رایانه‌ای فلاپی تنها روش برای نصب و راه اندازی بازی‌ها بود. پس از آن سی دی و دی وی دی و اکنون این وسایل انتقال اطلاعات جای خود را به اینترنت داده‌اند. امروزه کاربران برای دریافت دیتا بازی‌های مورد علاقه خود به جای خرید دی وی دی ترجیح می‌دهند این اطلاعات را از فضای اینترنت دریافت کرده و بر روی کنسول خود نصب کنند.

محبوبیت خرید دیجیتال در سال‌های اخیر بالا رفته و با وجود حافظه‌ بالای کنسول‎ها، کاربران قادرند عناوین بسیار زیادی را روی دستگاه‌های خود نصب کنند و از دست معایب دی وی دی خلاص شوند. خرید‌های دیجیتال برای تمامی کنسول‌ها که شامل PS4، Xbox، نینتندو سویچ و پلتفرم کامپیوتر می‌شوند امکان پذیر است، اما گام و نسل بعدی بازی‌های ویدیویی اجرای آن‌ها بر پایه وب و فضای ابری است.

اما جدا از اشغال بیهوده حافظه دستگاه، اگر کاربر یک عنوان را در رایانه‌اش اجرا می‌کند با این روش از اجرای بازی‌ها می‌تواند همان عنوان را با اطلاعات خودش در کنسول‌های دیگر و یا تلفن‌همراهش اجرا کند؛ و تنها محدودیت این روش از اجرای بازی‌های ویدیویی سرعت اینترنت کاربر خواهد بود چرا که برای اجرای کامل و بدون تاخیر بازی، کاربر به یک اینترنت پرسرعت نیازمند است.

این روش از اجرای بازی‌های ویدیویی بسیاری از محدودیت‌های کنسول‌ها را حل می‌کند که مهم‌ترین این محدودیت‌ها عدم استفاده از حافظه زیاد از داخلی کنسول‌هاست. مشکلی که بسیاری از کاربران را درگیر خود کرده و سازندگان در پی از بین بردن آن هستند. اولین شرکت که قصد اجرای بازی‌های ویدیویی بر بستر وب را دارد، شرکت سونی است. سونی در حال حاضر اولین شرکتی است که به کاربرانش اجازه می‌دهد از این قابلیت استفاده کنند.

در ادامه قصد داریم برجسته‌ترین شرکت‌هایی که برنامه دارند تا بازی‌های ویدیویی را در فضای ابری اجرا کرده و تحولی بزرگ در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایجاد کنند را معرفی کنیم. این شرکت‌ها یا قصد دارند، بازی‌ها را بر بستر اینترنت اجرا کنند و یا سیستم عامل خود را برای اجرای این طرح آماده کرده‌اند.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید شرکت Microsoft

شرکت مایکروسافت به طور رسمی در اکتبر ۲۰۱۸ قابلیت Project xCloud را معرفی کرد. مایکروسافت به وسیله این قابلیت به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا کاربران بتوانند بازی‌هایی که روی کنسول خود دارند را در تلفن‌های همراه یا تبلت اجرا کنند. در این قابلیت، بازی‌ها روی سخت‌افزار‌های شرکت مایکروسافت اجرا می‌شود و تلفن همراه تنها نقش نمایشگر و کنترل از راه دور را دارد.

اما این قبلیت هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است و مدیر بخش اجرای بازی بر پایه فضای ابری ایکس باکس در این رابطه اعلام کرد: نسخه اولیه این ویژگی در سال جاری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین در چند روز اخیر تصاویری از طرف شرکت ایکس باکس منتشر شده که در آن بازی Forza Horizon 4 روی یک تلفن همراه مجهز به دسته بازی اجرا شده است.

همچنین شرکت مایکروسافت نرم افزاری با نام Game Stack را راه اندازی کرده است که به سازندگان بازی‌های مبتنی بر فضای ابری کمک می‌کند. این نرم افزار با تلفیق دو پلتفرم Azure و PlayFab به توسعه دهنده اجازه دسترسی به DirectX را می‌دهد که به سازنده بازی‌های ویدیویی بسیار کمک می‌کند. اما در حال حاضر کنسول ایکس باکس وان قابلیت اجرا در فضای ابری را ندارد و مایکروسافت فقط زیر بنا‌ها و نرم افزار‌های این قابلیت را آماده کرده است و دسترسی اصلی هنوز به کنسول ایک باکس وان داده نشده است.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید شرکت Sony

شرکت سونی یکی از شرکت‌های پیشگام در صنعت بازی‌های ابری است و از آن در کنسول‌هایش استفاده کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ تکنولوژی Gaikai را خریداری کرد که این تکنولوژی برای پخش بازی‌های ویدیویی بر پایه فضای ابری است و از آن در ساخت کنسول Play Station استفاده کرد. با قابلیت Remote Play پلی استیشن که در حال حاضر برای همه‌ی کاربران قابل استفاده استض، کاربر می‌تواند عناوین کنسول PS3 را روی PSP یا PS VITA و عناوین PS4 را روی PS VITA در فضای ابری اجرا کند. این قابلیت برای تمامی بازی‌های PS3 در دسترس نبوده، اما برای تمامی عناوین کنسول PS4 در دسترس است.

همچنین به وسیله سرویس Play Station Now کاربر می‌تواند عناوین مختلف PS3، PS2 و PS4 را برایPS4  یا PC با پرداخت هزینه دریافت کنند. در سپتامبر ۲۰۱۸، سونی با انتشار بروزرسانی برای PlayStation Now از دسترسی کاربران در صورت داشتن سرعت کمتر از ۵ مگابایت جلوگیری می‌کند.

قابلیت دیگر PS4 پشتیبانی از Share Play است که کاربران PS4 می‌توانند یک بازی را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و با آن‌ها بازی کنند، حتی اگر آن‌ها بازی مورد نظر را نداشته باشند. این اشتراک گذاری رایگان است، اما هر دو کاربر، چه کاربر گیرنده بازی و چه کاربر دهنده بازی باید در PlayStation Plus عضو باشند. این سرویس با حداقل سرعت ۲ مگابایت کار کند.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید نینتندو سویچ

این شرکت ژاپنی تاکنون اقدام بزرگی در زمینه بازی‌های مبتنی بر فضای ابری انجام نداده است و فقط یک نسخه آزمایشی از آن را در ژاپن اجرا کرده است. در ژاپن کاربران نینتدو می‌توانند عناوین Assassin's Creed Odyssey و Resident Evil 7: Biohazard را با دانلود بسیار کمی اجرا کنید. اجرای بازی در فضای ابری برای این کنسول به این صورت است که کاربر قسمت کوچکی از بازی را دریافت می‌کند، اما حجم اصلی بازی در فضای ابری قرار دارد و نیازی به دریافت آن نیست. اما شرکت نینتدو هنوز اعلام نکرده است که قصد گسترش این قابلیت را در سایر کشور‌ها دارد یا خیر.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید شرکت EA

شرکت EA تاکنون به شرکت‌های اجرای بازی در بستر اینترنت ملحق نشده است. اما ممکن است بخشی از پروژه Atlas این شرکت مربوط به اجرای بازی در فضای ابری باشد. این شرکت در نمایشگاه E3، 2013 از پروژه نامعلومی حرف زد که طی آن به کاربر این امکان را می‌داد تا بازی‌های شرکت EA را بر روی تمامی دستگاه‌ها اجرا کرد که بعدا معلوم شد همان پروژه Atlas است.

مقام ارشد فناوری شرکت EA اعلام کرد: تاکنون ۱۰۰۰ کارمند فعالیت رسمی خود را روی پروژه Atlas آغاز کرده اند که این پروژه وسیع شامل فروش آنلاین محصولات، دوست‌یابی و احتمالا اجرای بازی در فضای ابری است. این پروژه در حال اجراست و در سال آینده جزییات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید شرکت Verizon

این شرکت در حال آزمایش سرویس فضای ابری خود با نام Verizon Gaming است که طی آن بازی‌ها به سرویس Nvidia Shield منتقل می‌شوند و کاربر پس از آن می‌تواند مجموعه‌ای از بازی‌های خود را همیشه داشته باشد و آن‌ها را به کامپیوتر یا تلفن همراه منتقل کند. این سرویس هنوز در مرحله آزمایش است و تاکنون روی عناوین انحصاری PS4 مانند God of War و Red Dead Redemption 2 امتحان شده است.

با تاثیرگذارترین شرکت‌های صنعت بازی‌سازی آشنا شوید شرکت Google

شرکت گوگل آزمایش نسخه بتا سرویس فضای ابری خود را به پایان رسانده است. سرویس Project Stream گوگل به کاربر این امکان را می‌دهد که تمام بازی‌ها را روی مرورگر کروم کامپیوتر اجرا کنند. این سرویس بین سرویس‌های مشابه خود به بالاترین سرعت اینترنت که بالای ۲۵ مگابایت بر ثانیه است نیاز دارد. یکی از عناوین پرطرفداری که در این سرویس امتحان شد بازی Assassin's Creed Odyssey بود که سرویس گوگل توانست این بازی را بدون هیچ تاخیر و افت کیفیتی اجرا کند. اطلاعات بیشتر از این سرویس در سال جاری منتشر خواهد شد.