مخالفان FATF آرامش مردم در شب عید را برهم می‌زنند یا موافقان FATF؟

گروه اقتصادی الف،   3971228029 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی همتی منتقدین FATF را متهم به بر هم زدن آرامش اقتصادی مردم در شب عید کرده است که بررسی فضای رسانه ای نشان می‌دهد که پس از فراخوان رییس جمهور، مسئولین دولتی و نمایندگان فعالیت رسانه ای قابل توجهی در این زمینه داشته اند.

مخالفان FATF آرامش مردم در شب عید را برهم می‌زنند یا موافقان FATF؟

فارس نوشت: دیروز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی بانک مرکزی نوشت: «در روزهای پایانی سال که مردم خسته از فشارهای اقتصادی، در سایه آرامش نسبی ایجاد شده در بازارها، در تدارک خریدهای شب عید بوده و نرخ ارز نیز در بازار آزاد به آرامی در حال کاهش است، چند نفر از برادران بزرگوار تلاش کرده بودند با استفاده از توئیتر و سایر رسانه‌ها، موضوعی به نام FATF را مطرح کرده و با اصرار به مردم یادآوری کنند که فراموش نکنید: FATF مورد مخالفت اکثریت اعضای مجمع هست و چنین وچنان!!»، و در ادامه گفته است: «الحمدالله بازار ارز حساسیت خود را نسبت به این نوع اظهارات تا حدود زیادی از دست داده است».

اینکه رئیس کل بانک مرکزی اذعان کرده است که حساسیت بازار ارز نسبت به گروه ویژه اقدام مالی FATF به شدت کاهش یافته، اتفاق بسیار خوبی است. اما سوال مهمی که وی باید پاسخ دهند این است که چه جریانی در هفته های اخیر سعی داشته موضوع FATF را داغ نگه دارد و «آرامش مردم» را سلب کند؟ موافقین یا مخالفین؟

با بررسی اظهارات مسئولین مختلف دولتی و نمایندگان مجلس حامی FATF در هفته های اخیر، متوجه می شویم که بعد از اظهارات حسن روحانی رییس جمهور درباره این موضوع در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی در تاریخ ۷ اسفندماه، حجم تولید محتوای موافقین FATF چند برابر شده است. روحانی در این سخنرانی پس از برشمردن مزایای فراوان FATF از دیدگاه خود و زیر سوال بردن مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به مسئولین دولتی و همچنین حامیان دولت گفت: «همین قدر که من حرف می‌زنم، شماها هم اگر به حرف من معتقد هستید، همه‌تان باید صحبت و مصاحبه کنید و بگویید تا ما از این مشکلات عبور کنیم... تقاضای من از شما این است که همه حرف حق را به گوش مردم برسانند...کمک کنید تا مردم ما هم بدانند واقعیت چیست».

پس از این فراخوان رییس جمهور، شاهد افزایش چشمگیر تولیدات رسانه ای موافقان FATF هستیم. در واقع، از مقامات ارشد دولتی تا نمایندگان مجلس حامی دولت در هفته های اخیر دست به کار شده اند و سعی دارند به فراخوان رییس جمهور در فضای رسانه ای لبیک بگویند! به عنوان مثال، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در رشته توییتی در تاریخ ۱۳ اسفندماه، از تصویب لوایح درخواستی FATF به شدت دفاع کرد.

در واقع، جهانگیری با ادعای قطع ارتباط اقتصاد ایران با دنیا در صورت عدم تصویب لوایح درخواستی FATF در راستای سلب «آرامش مردم» قدم برداشت، ادعایی که از نظر فنی صحیح نیست زیرا FATF قدرت قطع روابط ایران با دنیا را ندارد.

فراخوان رییس جمهور برای بیان مزایای سرشار FATF، آنقدر برای مسئولان دولتی مهم بود که باعث شد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سخنان خود در جریان تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT (یکی از لوایح چهارگانه درخواستی FATF) در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۵ مهرماه که گفته بود: «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد»، را فراموش کند و این بار در راستای لبیک به درخواست رییس جمهور و در جلسه فراکسیون مستقلین در تاریخ ۱۲ اسفندماه، ادعا کرد که تایید لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در راستای حل مشکلات اقتصادی است!

ظریف حتی دیروز و در جریان سفر به قم، بر عدم ارتباط این سفر با FATF تاکید کرد تا همچنان تنور FATF در رسانه ها داغ بماند.

حسین قریبی دستیار ویژه ظریف در پرونده FATF نیز از کسانی بود که پس از فراخوان رئیس جمهور درباره FATF مصاحبه تفصیلی با روزنامه همشهری در تاریخ ۱۲ اسفندماه درباره این موضوع کرد تا بتواند نقش خود را برای تبیین ادعای «جایگاه FATF در مقابله با تحریم‌های آمریکا» ایفا کند.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور نیز با اظهارنظر درباره لوایح مربوط به FATF در تاریخ ۱۵ اسفندماه، سعی کرد با فشار بر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این قافله عقب نماند.

مسابقه برای اظهار نظر درباره FATF، در اعضای دولت باقی نماند و نمایندگان مجلس حامی FATF نیز وارد این مسابقه شدند. در این راستا، می توان به اظهارات محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و محمدرضا تابش نایب رئیس این فراکسیون درباره ضرورت تصویب لوایح مرتبط با FATF در دو هفته اخیر اشاره کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، مردم بهتر می توانند قضاوت کنند که ادعای رئیس کل بانک مرکزی درباره ایجاد التهاب در بازار ارز و سلب آرامش روانی مردم توسط منتقدین FATF صحیح است یا اینکه همکاران همتی در دولت و حامیان دولت در مجلس با یادآوری مکرر موضوع FATF در فضای رسانه ای، عامل سلب آرامش مردم در روزهای منتهی به عید هستند.