محکومیت سلمان خدادادی در دادگاه بدوی/ واکنش مرجان شیخ‌الاسلامی به اتهامات/ تعطیلی خط ۷ مترو سیاسی بود؟

گروه سیاسی الف،   3971225146 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

محکومیت سلمان خدادادی در دادگاه بدوی/ واکنش مرجان شیخ‌الاسلامی به اتهامات/ تعطیلی خط ۷ مترو سیاسی بود؟

تحویل ۶۰ درصد خودروهای سایپا به عده‌ای خاص

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس گفت: «در بازدیدی که ۲ماه پیش از مجموعه سایپا داشتیم مسئولین آنجا به صراحت گفتند ۶۰ درصد خودروهایشان را به یک عده خاص می‌دهند که به نظر می‌رسد یک عده دلال و سودجو دریافت کنندگان خاص خودرو هستند البته من نمی‌گویم تعمدای در این کار وجود دارد ولی چرا باید این اتفاق رخ دهد؟»

دولت و خودروسازان در حال بازی با زندگی مردم/ سیاسی بازی پدر مملکت را درآورده

سلیمی درباره راه‌حل بازرا خودرو و مشکل خودروسازان گفت: «اولین کاری که باید محقق شود آن است که رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت باید دست دلالان و رابطه‌های آنان در وزارتخانه خود و در بین خودروسازان را قطع کند. دومین کاری که باید انجام شود اعمال مدیریت حداکثری در برابر خودروسازان در خصوص انجام تعهدشان در قبال تحویل خودرو است...

مشکل خودروسازان سوءمدیریت است چرا که حضور برخی از افراد در مناصب مختلف مدیریتی شرکت‌ها، به دلیل روابط خویشاوندی و ... است که برای مثال یک شب با هم شام خورده‌اند امروز بدون ذره‌ای تخصص مسئول شده‌اند.»

***

افتتاح دوباره خط ۷ متروی تهران/ تعطیلی خط ۷ سیاسی بود؟

خط ۷ متروی تهران امروز بازگشایی شد. این قسمت از خط ۷ که امروز افتتاح شد همان بخشی است که قالیباف در ماه‌های آخر دوره‌اش آن را افتتاح کرد و فقط چند ایستگاه میانی آن در حقیقت افتتاح شده است. با آغاز به کار دوره جدید شورای شهر، محمدعلی نجفی شهردار آن زمان تهران در آبان ۹۶ دستور تعطیلی خط ۷ را صادر کرد.

مدیریت فعلی شهر تهران در زمان تعطیل کردن خط هفت اعلام کرد که برای این کار هفت دلیل دارد. نبود سامانه علامت‌دهی، نبود سامانه کنترل حفاظت خودکار، نصب نشدن هواکش در تونل‌ها، راه‌اندازی نشدن سیستم کنترلی برق، سرفاصله ۵۵دقیقه‌ای حرکت قطارها، افتتاح تنها هفت ایستگاه از ۲۲ ایستگاه این خط و عدم مهندسی در توزیع ایستگاه‌های بهره‌برداری شده، بهانه‌های تعطیل کردن این خط بودند.

اما در چند روز اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر رفع‌نشدن این ایرادها در رسانه‌ها منتشر شد. شایعاتی که می‌توان گفت سخنان امروز محسن هاشمی در این افتتاحیه بر آن صحه می‌گذارد. محسن هاشمی با بیان اینکه با توضیحاتی که پیمانکار خط در اختیار ما قرار داد، مشخص شد نبود هواکش‌های میان‌تونلی، مشکلی برای مسافران ایجاد نمی‌کند، افزود: هزینه احداث هرکدام از این هواکش‌های میان‌تونلی ۱۰ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد نیز هزینه تجهیزات آن است و آنها می‌توانستند با ۳۵ میلیارد طی ۱.۵ سال این خط را به گونه‌ای تجهیز کنند که هیچ‌گونه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد.

محسن هاشمی: دولت روحانی کمک اصلی خود به مترو را انجام دهد

البته پیروز حناچی، شهردار تهران در این‌باره گفته است: «ایمنی مهمترین موضوع ما است و قطعاً بحث ایمنی در خط 7 مترو رعایت شده است.»

توضیحات حناچی درباره صدور مجوز ۶۲ برج باغ در تهران و خط ۷ مترو

با طرح این مسئله در فضای عمومی، شائبه سیاسی‌بودن تعطیلی خط ۷ مترو بیش از همیشه در افکار عمومی رواج پیدا کرده است. روزنامه صبح‌نو در این زمینه نوشت: «راه‌اندازی خط هفت متروی تهران در زمان مدیریت جهادی اقدامی کاملاً فنی و کارشناسی بود که البته مدیران جدید شهرداری تهران این مساله را قبول نداشتند اما گویا در ۱۹ ماه گذشته نظرات‌شان تغییر کرده است.

آن زمان برخی اعضای شورای شهر فعلی و مدیران شهری اعلام می‌کردند که یک پروژه باید به صورت صد در صد تجهیز شده و سپس بهره‌برداری شود. این در حالی است که در تمام پروژه‌های بزرگ که سرمایه‌ای چند صد میلیاردی محسوب می‌شوند به دلیل برخی نواقص که در مسیر بهره‌برداری مشکلی ایجاد نمی‌کنند، معطل نمی‌شوند چراکه این کار خود هدر دادن سرمایه مالی و زمانی شهروندان است.

حالا آقای علی امام نیز در این باره و تکمیل دیگر کمبودهای خط هفت مترو گفته است: «بهره برداری در مترو از قدیم به صورت فاز به فاز انجام می‌گرفته و همچنان خط هفت مترو در حال تکمیل است به این مفهوم نیست که ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری ایمنی ندارند و جان مردم در خطر است.» این سخن بارها نیز از سوی مدیران جهادی شهر تهران و برخی اعضای کارشناس چهارمین دوره شورای شهر تهران مطرح شده بود اما گویا برخی دیگر به دلایل سیاسی و حزبی تمایلی به شنیدن این صدا نداشتند. »

به‌نظر می‌رسد شورای شهر تهران باید در این زمینه پاسخگو باشد. اگر حقیقتا بدون رفع آن ایرادات می‌شد فعالیت خط ۷ ادامه پیدا کند و به مرور در طی فعالیت، آن ایرادات مرتفع شود، شورای شهر و شهرداری تهران به مردم تهران خیانت کرده‌اند و باید جوابگو باشند.

***

محکومیت سلمان خدادادی در دادگاه بدوی

چند ماه پیش یک زن که مدعی رابطه با سلمان خدادادی، نماینده مجلس بود، خودکشی کرد. با خودکشی این خانم ماجرای سلمان خدادادی به رسانه‌ها راه یافت. چند روز پیش خبر صدور حکم زندان، شلاق و تبعید برای این نماینده رسانه‌ای شد.

زندان و تبعید برای نماینده مجلس به اتهام فریب یک زن+ توضیح سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

چنان که در خبر بالا هم ملاحظه می‌کنیم سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان منکر صدور حکم شد و  تلاش کرد همکار خود را از محکومیت مبرا کند؛ اما تیرش به سنگ خورد غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری تهران دیروز در مصاحبه با رسانه‌ها بدون نام‌بردن از خدادادی، صدور حکم او را تایید کرد.

پس جمال نوبندگانی امروز در مصاحبه با رسانه‌ها باز هم در همان مسیر تلاش کرده است. جمالی گفته است: «حکم اعلام‌شده هنوز قطعی نیست و آقای خدادادی می‌تواند اعتراض کند همچنین طی حکم آقای خدادادی، ایشان از تجاوز مبرا شده است، یعنی موضوع تجاوز هم مورد تایید قاضی قرار نگرفته است.»

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: «سلمان خدادادی» از تجاوز مبرا شده است

صرفا جمع‌آوری سخنان سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان در این دوره به‌خوبی به ما نشان می‌دهد نمی‌توان نظارت بر نمایندگان را به‌عهده همکارانشان گذاشت.

البته در این میان باید دست‌مریزادی به قاضی شجاع پرونده گفت که بی‌توجه به موقعیت سیاسی خدادادی، حکم محکومیت او را صادر کرده است.

***

نباید سرنوشت FATF به مسئله توده مردم تبدیل می‌شد

غلامرضا مصباحی‌مقدم به ایلنا گفت: «متاسفانه مسائلی در این سطح دارد تبدیل می‌شود به مسائل توده مردم که من از این بابت ابراز تاسف می‌کنم چرا که این‌ها مسائلی بسیار پیچیده و فنی است. این‌ها مسائلی نیست که حتی اگر عبارت‌های آن را بسیاری از مردم ما بخوانند معنای آن را متوجه شوند چراکه به زبان حقوق بین‌الملل آشنا نیستند، این‌ها کارهایی بسیار تخصصی است.»

تعبیر مصباحی مقدم از اینستکس: «کوه، موش زاییده‌»/ متاسفم که سرنوشت FATF به مساله توده مردم تبدیل شده است

مصباحی‌مقدم افزود: «ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم همین تصمیم را هم باید بر اساس مصلحت بگیریم. مصلحت اقتضا می‌کند که با تاخیر تصمیم بگیریم آن‌ها هم چهارماه دیگر فرصت داده‌اند و در این چهارماه هیچگونه تغییری در مناسبات بین‌المللی ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و کانال‌های مالی موجود رخ نخواهد داد. حتی بنا به تقاضای نماینده دولت این تاخیر انجام شد. گفته شد که ما می‌توانیم الان رای‌گیری کنیم اما وزیر اقتصاد گفتند رای گیری‌تان را بگذارید برای بعد از عید. خود دولت می‌گوید الان تصمیم نگیرید. برخی از موافقان این لوایح متاسفانه مردم را شرطی کرده‌اند و این شرطی کردن آثاری دارد که آن آثار این است که موافقت و مخالفت مجمع با این لوایح دو بازتاب متفاوت دارد.»

***

مرجان شیخ‌الاسلامی از خودش در رسانه‌ها دفاع کرد

مرجان شیخ‌الاسلامی که نامش در ردیف متهمان پرونده تخلفات پتروشیمی است و در روزهای اخیر زیاد مطرح شده است در بیانیه‌ای که به ایسنا داده است از خودش دفاع کرده است. شیخ‌الاسلامی در بخشی از این بیانیه نوشته است:‌ «من حدود هشت سال است به طور قانونی به کانادا مهاجرت کرده‌ام و تاکنون هیچ پرونده‌ای در ایران نداشته‌ام که تحت تعقیب باشم؛ چنانکه چندین‌بار پس از مهاجرت به ایران سفر کرده‌ام. پیش از مهاجرت در حوزه فرهنگ و هنر، یک خبرگزاری مستقل را در ایران راه‌اندازی کرده‌ام که در کار خود کمابیش موفق بوده است و خبرنگاران بسیاری در آن تربیت شدند و از همان زمان فعالیت‌های تجاری عمدتاً در حوزه صادرات و واردات داشته‌ام. از زمانی که در خارج از کشور با خانواده‌ام مستقر هستم، هرگز نه فعالیت سیاسی داشته‌ام، نه یک خط یادداشت نوشته‌ام و نه مصاحبه‌ای کرده‌ام؛ بنابراین به رسانه‌های محترمی که بر طبق مرام و جریان سیاسی خود سعی بر این دارند که مرا به گروه و جناحی وابسته بدانند اعلام می‌کنم به هیچ دسته و گروهی اعم از اپوزیسیون، اصولگرا، اصلاح‌طلب، سلطنت‌طلب، برانداز یا غیره تعلق ندارم.»

توضیحات «مرجان شیخ‌الاسلامی» درباره اتهاماتش

جالب است شیخ‌الاسلامی گفته به براندازان و اپوزیسیون تعلق ندارد اما نگفته آیا همسرش هم تعلق به اپوزیسیون ندارد یا نه.

***

داماد رئیس‌جمهور در جریان امور اجرایی دولت نیست

واعظی در واکنش به اظهارات اخیر کامبیز مهدی‌زاده (داماد روحانی) که گفته بود «روحانی مظلوم‌ترین و تنهاترین رئیس‌جمهور ایران است و متاسفانه اطرافیان رئیس‌جمهور هستند که به او لطمه می‌زنند» تصریح می‌‌کند: «در رابطه با مصاحبه داماد جناب آقای روحانی باید بگویم که ایشان در جریان کارهای اجرایی دفتر آقای رئیس‌جمهور، نهاد و دولت نیستند، اما از باب اینکه رابطه‌ای عاطفی با آقای رئیس‌جمهور داشته‌اند احساس خود را بیان کردند. این نظر شخصی ایشان است و نباید بیش‌تر از این به آن بها داد.»

واعظی: پیش‌بینی نمی‌کردیم آمریکا از برجام خارج شود/ داماد روحانی در جریان امور اجرایی دولت نیست

***

ایراد برجام از نگاه باهنر

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگویی با روزنامه آفتاب یزد داشته است. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانیم:« برنامه جامع اقدام مشترک دو ایراد اساسی داشت. نخست اینکه بعد از آن همه مذاکره و امضای تفاهم نامه هسته‌ای برای خروج ۵+۱ و ایران از برجام هیچ مجازاتی تعیین نشد. تنها مجازاتی که وجود دارد مربوط به ایران است و در صورت خروج تهران از برجام بلافاصله قطعنامه‌های سازمان ملل بر می‌گردد. اما آمریکا به طور ناگهانی و بدون هیچ مجازاتی از برجام خارج شد در حالی که حتی وقتی یک قانون هم در مجلس تصویب می‌شود برای عبور از قانون، مجازات و جریمه تعیین می‌شود. بنابراین، اشکال اساسی برجام در این است که برای آن هیچ مجازاتی تعیین نشده است. امروز آمریکا از توافق خارج شده اما طلبکار هم است...

تنها سی- چهل درصد مشکلات اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و فشارهای خارجی و تحریم است. اما ۶۰ درصد مشکلات به عدم تصمیم‌گیری درست و منطقی و عدم مدیریت صحیح در داخل باز می‌گردد. به هر روی مشخص نیست که ۴۰ درصد یعنی همان برجام و اینستکس چشم‌انداز روشنی داشته باشد اما در رابطه با ۶۰ درصد مشکلات می‌تواند اتفاقات بسیاری خوبی در کشور رخ دهد.‌حتی روحانی هم قبلا بارها اعلام کرد که تنها ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی به برجام و فشارهای خارجی مربوط می‌شود و مابقی آن به مسائل در داخل بازمی‌گردد...

گفت‌وگوی باهنر با آفتاب یزد

در زمان انتخاب هیجانات و امواج خط می‌دهد که چه کسی باید انتخاب و چه فردی نباید انتخاب شود. به طور مثال، مناظره‌های تلویزیونی که در زمان انتخابات برگزار می‌شود که هم مردم ایران و حتی بخش‌هایی از جهان این مناظره‌ها را به طور زنده نگاه می‌کنند. اگرچه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در مجموع اقدام مطلوبی است اما مسئله اساسی اینجاست هر فردی که در این مناظره‌ها طرف مقابل را به تعبیری لوله کند، برنده نهایی خواهد بود...

احمدی‌نژاد به دنبال بازگشت به عرصه قدرت است.»