مرجان شیخ‌الاسلامی اصولگرا بود یا اصلاح‌طلب؟

محمدعلی حبیبی،   3971222176 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

از روزی که نخستین جلسه دادگاه تخلفات شرکت بازرگانی پتروشیمی برگزار شد، نام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا به صدر اخبار رسانه‌ها راه یافت. سابقه سیاسی و مطبوعاتی شیخ‌الاسلامی و مواضع براندازانه همسر او، مهم‌ترین عوامل پرداختن رسانه‌ها به شیخ‌الاسلامی است.

  • بیشتر بخوانید:

چند نکته درباره دادگاه تخلفات پتروشیمی/ آیا بزرگ‌ترین فساد اقتصادی رخ داده است؟

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا کیست؟

از ساعات آغازینی که نام شیخ‌الاسلامی در رسانه‌ها مطرح شد، سابقه اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی او باعث مناقشه رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا شد. در سوابق سیاسی او مطرح شده بود که در انتخابات مجلس ششم از جانب جبهه مشارکت نامزد انتخابات شده و در مجلس هشتم در لیست ائتلاف اصولگرایان مستقل بوده است.

در سابقه مطبوعاتی او هم  فعالیت در روزنامه اصلاح‌طلب همبستگی در زمان دولت خاتمی و فعالیت در خبرگزاری میراث فرهنگی در زمان دولت احمدی‌نژاد است.

رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب از یک‌سو تلاش کردند جناح خود را از شیخ‌الاسلامی مبرا کنند و از سوی دیگر سعی کردند او را به جناح مقابل منتسب کنند. رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شدند مرجان شیخ الاسلامی در انتخابات مجلس ششم بدون نظر جبهه مشارکت و برای فریب دادن مردم از پوستر مشارکت استفاده کرده، ولی در هیچ شهرستانی کاندیدای مشارکت نبود.

رسانه‌های اصولگرا هم گفتند لیست اصولگرایان مستقل، لیست تشکیلاتی اصولگرایان نبوده و بازمانده‌ها از لیست اصولگرایان آن لیست را تشکیل داده‌اند.

متاسفانه رویکرد رسانه‌ها به مبارزه با فساد جناحی و سیاسی است این بزگترین آفت مبارزه با فساد است. مورد مرجان شیخ‌الاسلامی یک نمونه خوب از برخورد سیاسی و بد رسانه‌ها با مفاسد اقتصادی است. هر پرونده فسادی که باز می‌شود رسانه‌ها فقط به این مسئله نگاه می‌کنند که چه ارتباطی میان جناح مقابل و متهمان آن پرونده پیدا می‌کنند. اگر توانستند متهم را به جناح رقیب مربوط کنند به آن پرونده می‌پردازند، اما اگر نتوانند جناح مقابل را متهم کنند آن پرونده برایشان اهمیتی نخواهد داشت.

رسانه‌های جناحی می‌خواهند جناح خود را پاکدست نشان دهند و جناح مقابل را بسیار فاسد. در حالی‌که امروز برای همه مطلعین سیاسی آشکار شده است فساد در کشور ما امری فراجناحی شده است؛ مفسدین اقتصادی هم در اصولگرایان رخنه کرده‌اند و هم در اصلاح‌طلبان.

راهکار صحیح در این زمینه این است که بدون توجه به سابقه سیاسی مفسدین اقتصادی به پرونده آنها بپردازیم و همه را هم به یک اندازه تقبیح کنیم؛ به‌خصوص اگر مفسد اقتصادی هم‌جناح ما بود.