شناسایی و توقیف ۱۰۰ میلیارد تومان وجه نقد در پرونده سکه ثامن

گروه اقتصادی الف،   3971219143

وکیل مدافع شکات و مالباختگان پرونده سکه ثامن از شناسایی و توقیف حدود ۱۰۰ میلیارد تومان وجوه نقد در پرونده کلاهبرداری موسوم به «سکه ثامن» خبر داد.

به گزارش ایرنا، رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع جمعی از مالباختگان پرونده سکه ثامن روز یکشنبه در گفت وگویی با اعلام این خبر گفت: اگر این وجوه در روز‌های باقی مانده تا سال نو، به تناسب طلب شکات و مالباختگان بین آن‌ها در مرحله دادسرا تقسیم شود، قطعاً با توجه به وضعیت معیشتی مالباختگان، عیدی بزرگ از سوی دستگاه قضایی خواهد بود.

این وکیل دادگستری افزود: چندی پیش طی نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، درخواست کردم با توجه به وضعیت معیشتی شکات و مالباختگان سکه ثامن که عمدتاً از قشر ضعیف جامعه هستند، وجوه شناسایی شده از متهم پرونده در مرحله دادسرا بین آن‌ها تقسیم شود تا کمک بزرگی به مالباختگان در شب عید باشد.

کوهپایه زاده اضافه کرد: معاون اول قوه قضائیه هم به دنبال درخواست صورت گرفته، نامه‌ای به دادستان تهران نوشت و بر پرداخت این وجوه در مرحله دادسرا تاکید کرد که بعد از آن دادستان تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد امکان پرداخت وجوه در مرحله دادسرا وجود ندارد، زیرا اولاً طلب شکات مساوی نیست و ثانیاً تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود، نمی‌توان اموال توقیف شده را فروخت.

وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن گفت: نکته قابل توجه این است که شکات و مالباختگان صرفاً درخواست استرداد وجوه را دارند، زیرا می‌دانیم فروش اموال زمان بر است و تشریفات قانونی خاص خود را دارد؛ هر چند اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده، اما تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان وجه نقد از متهم پرونده شناسایی و توقیف شده که می‌توان به تناسب طلب شکات بین مالباختگان تقسیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین میزان طلب و سهم هر یک از شکات در مرحله بازپرسی به صورت مشخص تعیین شده و صرفاً به نسبت طلب شکات درخواست پرداخت وجه وجود دارد.

وکیل مدافع تاکید کرد: باید این موضوع را هم درنظرداشت که پرداخت وجه از باب رد مال نیست که دادسرا تا قبل از صدور رای قطعی آن را انجام ندهد بلکه از باب مصالحه بین شکات و متهم است؛ یعنی متهم پرونده در حال حاضر رضایت کامل دارد این وجه در همین مرحله پرداخت و از میزان اتهام و سنگینی جرم و حجم پرونده کسر شود.

کوهپایه زاده تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و اینکه رسیدن این پرونده به حکم قطعی، زمان بر خواهد بود، اگر شکات امروز بخشی از طلب خود را دریافت کنند، گره بیشتری از مشکلات شان باز می‌شود.

سایت شرکت ثامن سال ۹۵ فروش طلا به صورت آنلاین را آغاز کرد، اما از چندین ماه قبل افرادی که در این سایت به خرید طلای آب شده و سکه مشغول بودند، تمام سرمایه خود را از دست دادند. شاکیان پرونده سکه ثامن در حال حاضر از مرز چهار هزار نفر گذشته اند.

مدیرعامل شرکت معروف به سکه ثامن که گفته شده بود پس از کلاهبرداری از کشور خارج شده است، بنا بر اعلام پلیس ۱۴ مهر امسال با همکاری پلیس بین الملل بازداشت و به کشور بازگردانده شد. همسر وی نیز یک روز پس از آن در فرودگاه تبریز بازداشت شد.