نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس: طرح انتقال آب خزر عملی نمی‌شود/ اگر لازم باشد روحانی را استیضاح می‌کنیم

گروه سیاسی الف،   3971213033 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی انتقال آب دریای خزر، آن را مانند سایر وعده‌های محقق‌نشده رئیس جمهور، غیرعملی توصیف کرد.

سید‌علی ادیانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزر از قبل انقلاب نیز مطرح بود، اظهار کرد: در آن زمان هم با توجه به سمنانی‌ بودن نصیری رئیس ساواک، تلاش‌هایی انجام شد و بعد انقلاب نیز در دوره ریاست سلسله سمنانی‌ها بر قوه مجریه حالت جدی‌تری به خود گرفت.

* انتقال سر‌شاخه‌های البرز و چشم روزیه به سمنان اقدام خبطی بود 

وی با اشاره به اینکه از نظر تئوری در دولت احمدی‌نژاد تلاش‌هایی انجام شد، افزود: انتقال سر‌شاخه‌های البرز به سمنان در سال ۱۳۷۶ و انتقال آب چشم روزیه به سمنان اقدام خبطی بود که در مجلس هشتم به آن اعتراض داشتم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه دولت دوم احمدی‌نژاد هم برای اجرایی شدن انتقال آب خزر برنامه‌ریزی کرده بود، ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ نیز در نامه به وزیر نیرو و به استاندار وقت هشدار جدی درباره انتقال سرشاخه‌های آبی در مازندران و تامین آب سدهای فینسک و چاشم دادم.

ادیانی اضافه کرد: حدود دو ماه قبل، بعد از سخنان رئیس جمهور در دامغان و موضوع انتقال آب دریای خزر، مجمع نمایندگان استان مازندران نامه‌ای به وزیر نیرو ارسال کرد که وزیر نیرو اعلام کرد طرحی با موضوع انتقال آب دریای خزر به این وزارت‌خانه داده نشد و اگر برای این وزارت‌خانه ارسال شود، بررسی کارشناسی می‌کنیم.

* اگر لازم باشد رئیس جمهور را هم استیضاح می‌کنیم 

وی با اعلام اینکه وزیر نیرو را وزیر کار‌آمدی می‌دانم ولی در جلسه‌ای که با نمایندگان شمال برگزار شد، اگر لازم باشد استیضاح وزیر نیرو در دستور کار ما قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد رئیس جمهور را درباره موضوع انتقال آب دریای خزر استیضاح می‌کنیم و معتقدیم که دریای خزر متعلق به نسل حاضر و نسل آینده است.

* مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر در بودجه ۹۸!

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ متوجه وجود مبلغی در قسمت ردیف‌های بودجه‌بندی برای مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر و یا در ۴ جای دیگر لایحه بودجه درباره سد فینسک و چاشم و انتقال آب سرچشمه‌ها در مازندران  بودیم، بیان کرد: من در کمیسیون تلفیق پیشنهاد حذف این بخش را دادم و معتقدم که نماینده کل ایران هستم و اگر هر شهر یا روستایی با کمبود آب مواجه شود وظیفه حل آن را دارم و در وضع قانون و حل مشکلات مردم، نگاه واحد است ولی موضوع انتقال آب دریای خزر با عدم کارشناسی و عدم عقبه فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی است.

ادیانی تصریح کرد: وزارت نیرو در پاسخ به نامه مجمع نمایندگان مازندران، انتقال آب دریای خزر را برای مصارف صنعتی اعلام می‌کند اما مسوولان دیگر دولت به تامین آب شرب اشاره می‌کنند که تناقض در این موضوع وجود دارد.

* رد انتقال آب از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۳ 

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۳، انتقال آب دریای خزر را فاقد توجیه زیست محیطی، اقتصادی، فنی، اجتماعی و فاقد رعایت رژیم حاکم بر حقوق بین‌المللی دریا‌ها دانست، خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق، پیشنهاد من درباره رد مطالعه و انتقال آب بین منطقه‌ای که پیشنهاد عام است، رای نیاورد و پیشنهاد دوم بنده به کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه مطالعه طرح انتقال آب دریای خزر در سال ۱۳۹۸ ممنوع شود، بیان شد که ۲ رای کم آورد و تصویب نشد و اگر رای می‌آورد، ردیف‌ها هم حذف می‌شد و ای کاش همه نمایندگان شمالی که در کمیسیون تلفیق ۵ نفر بودیم و ۴ نماینده آن مازندرانی بودیم، در جلسه حضور داشتند؛ متن ماده واحده‌ها ۶ پیوست دارد که جداول ردیف یک بخش آن است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی به حادثه روز ۸ اسفند‌ماه و هماهنگی با نمایندگان شمال و مجامع نمایندگان شمال کشور و نمایندگان جنوب کشور که با مشکل مشابهی مواجه بودند برای بررسی تبصره ۱۵ درباره انتقال آب دریای خزر اشاره کرد و افزود: بعد از ۲ دقیقه صحبت بنده شاهد قطع میکروفن توسط علی مطهری رئیس جلسه بودیم که موضوع را فاقد ماهیت بودجه‌ای ذکر کرد و در تذکر ماده ۷۵ که قبلاً ماده ۷۹ بود هم با بیان اینکه می‌دانم نظر ادیانی چیست و آن را وارد نمی‌دانم، تخلف کرد و باید طبق قانون سخن نماینده را در تذکر ماده ۷۵ می‌شنید و اظهار نظری نمی‌کرد.

* ۳۲ نماینده شمال کشور قصد خروج از مجلس را داشتند

ادیانی اضافه کرد: مطهری نشان داد که اشرافیت لازم بر آیین‌نامه‌ها ندارد و به برداشت خود، اصرار غیر‌اصولی دارد و دست رد به محمد دامادی نماینده ساری در مجلس زد و قطع میکروفن و عدم اجازه برای بیان ماده ۷۵ باعث شد تا ۳۲ نماینده شمال کشور شامل ۷ نماینده گلستان، ۱۲ نماینده مازندران و ۱۳ نماینده گیلان قصد خروج از مجلس را داشتند که با وساطت نمایندگان دیگر با قول جبران علی مطهری همراه بود.

وی تاکید کرد: در جلسه عصر روز ۸ اسفند‌ماه قرار گذاشتیم که وارد مجلس شویم ولی ورودی نزنیم اما لاریجانی قول داد تا جبران کند، تذکر ماده ۷۵ بیان شد و علی لاریجانی از نمایندگان دلجویی کرد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ۲ نماینده شمالی عضو کمیسیون تلفیق در صبح ۸ اسفند‌ماه در مجلس حضور داشتند، شاهد مسکوت ماندن طرح انتقال آب دریای خزر می‌شدیم.

* این طرح حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

ادیانی با اشاره به اینکه دولت می‌خواهد برای انتقال آب دریای خزر، کار سیاسی کند و این طرح حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه و حداقل ۵ سال فعالیت زمانی نیاز دارد، اظهار کرد: مطالعه‌ای در خصوص این پروژه نشده و دستگاه‌های نظارتی فرادولتی هم اجازه نمی‌دهند؛ برای بخش خصوصی هم مقرون به صرفه نیست و این طرح هم مانند سایر وعده‌های محقق نشده رئیس جمهور عملی نمی‌شود و مانند برجام که نه «بری» ماند و نه «جامی» می‌شود.

وی افزود: ۲ نماینده استان مازندران در صفحات اجتماعی مطالبی را بیان کردند؛ عبدالله رضیان با اشاره به جلوگیری از رفتار قلدرمابانه رئیس جمهور و استفاده از اصطلاح «لحن تند» من اشاره کرد، با تماسی که با وی گرفتم، این موضوع را تکذیب کرد و علی نجفی هم بیان کرد که غفلتی انجام شد و مطلب سیاسی‌بودن قضیه را از کانال خود حذف کرد.