جباری: وقتی ژاوی می‌آید چرا باید بازیکن ایرانی بگیرند

گروه ورزشی الف،   3971212251

هافبک سابق استقلال شانس این تیم را با الدحیل برای پیروزی در این بازی مهم مساوی می داند.

به گزارش "ورزش سه"، مجتبی جباری فصل قبل به شکلی ناخوشایند از فوتبال خداحافظی کرد، جایی که به دلیل اختلاف با مدیران سابق باشگاه از تیم کنار گذاشته شد و در نهایت مجبور شد از فوتبال خداحافظی کند. اما او جدیدا در کلاس های مربیگری شرکت می کند و می خواهد شروع قدرتمندی در عرصه مربیگری داشته باشد.


مجتبی جباری در گفت و گو با ورزش سه صحبت های جذابی در مورد عدم حضور در کادرفنی استقلال، شرکت در کلاس های مربیگری، دلیل پیشرفت فوتبال قطر و بازی الدحیل برابر استقلال انجام داد که در ادامه آن را می خوانید:

 

شاید خیلی ها انتظار داشتند شما کلاس های مربیگری را در خارج از ایران بگذرانید اما ترجیح دادید در ایران کارتان را آغاز کنید. در این باره توضیح می دهید؟

فرقی نمی کند، شما تا دوره های مقدماتی نگذرانید نمی توانید به کلاس های پیشرفته در خارج از ایران بروید ضمن اینکه در ایران کلاس های مربیگری خوبی برگزار می شود و سطح دوره های آموزشی بالا است. اول باید کلاس های اولیه را پشت سر بگذاری و بعد که خارج می روید مدرک شما مقایسه می شود و این اتفاقی است که در کلاس های مربیگری در خارج از ایران رخ می دهد.

 

پس شما ممکن است برای کلاس های مربیگری پیشرفته به خارج از ایران بروید؟

هر چیزی که بتواند کمک کند را انجام می دهم، حتی اگر شده یک نفر را ببینم، حتی اگر مدرکی داده نشود. من دنبال پیشرفت در این راه هستم.

ما لژیونرهای زیادی در فوتبال داریم اما هیچوقت یک مربی تجربه حضور در فوتبال اروپا را نداشته است. چنین آینده ای برای خودتان متصور هستید که روزی بتوانید در اروپا کار کنید؟


خیلی جالب است که من از گذشته دوست داشتم مربی ای باشم که بتوانم بیرون از ایران کار کنم و به این سطح فنی برسم.  امیدوارم بتوانم به این هدف بزرگ برسم ولی مسیر طولانی دارم و هنوز خیلی راه مانده که به این هدف برسم.

از این که نتوانستید کارتان را در مربیگری در استقلال شروع کنید ناراحت نیستید؟


نه دلخور نیستم و در حال حاضر خوشحال تر هم هستم. من دلخوری از کار مدیران و مربی داشتم، چون خودشان از من دعوت به جلسه کردند و بعد در مورد شایعه بودن این مساله صحبت کردند. از این ناراحت شدم که من اصلا برای ورود به استقلال درخواستی نداده بودم.  الان خوشحالم  چون فضای آرام تری دارم تا در آرامش کارهایی که برای بازگشت به فوتبال و مربیگری لازم است را انجام بدهم.  

 

دوست دارید مربیگری را از تیم هایی که امکانات خوبی دارد شروع کنید یا استقلال؟

تیمی که امکانات  خوبی داشته باشد نه برای من برای همه جذاب است چون در این تیم ها تمرکز مربی روی مسائل فنی است و دغدغه دیگری ندارد. در استقلال هم هر وقت فکر کردم می توانم کمک کنم می آیم هرچند هیچ عجله ای برای رسیدن به این پله ندارم.

 

به عنوان بازیکنی که سال ها در قطر بازی کرده اید، نظرتان در مورد تیم الدحیل چیست؟

الدحیل همیشه بالای جدول است و بازیکنان با کیفیتی دارد، در دفاع و خط هافبک توازن دارند و همیشه بازی با آنها سخت بوده است اما ما همیشه در الاهلی این تیم را شکست می دادیم و یادم هست   در یک فصل 3 بار برابر آنها پیروز شدیم.

 

از نظر شما کیفیت لیگ ایران بهتر است یا لیگ قطر؟

در لیگ قطر بازی روی زمین جریان دارد و  شما از فوتبال خیلی بیشتر لذت می برید . خود من هم که در این لیگ بازی می کردم تیم ها همیشه دنبال بازی از خط دفاع به هافبک و هافبک به حمله بودند. شاید درگیری های فیزیکی و کیفیت بازیکنان در بعضی از پست ها پایین تر باشد ولی آنها با توجه به بضاعتی که دارند فوتبال شان بیشتر شبیه به فوتبال روز دنیا است.  ولی فوتبال ایران فوتبال جذابی نیست و اگر تماشاچی نباشد جذابیت آن کمتر می شود. ایران از  نظر کیفیت فنی و فیزیکی بازیکنان بهتر از قطر است ولی با توجه به بضاعتی که داریم بازی هایمان با کیفیت نیست.


چرا بازیکنان ایرانی خیلی کم می توانند وارد السد یا دوحیل به عنوان دو باشگاه بزرگ این کشور بشوند؟

در این چند ساله شانس به بازیکنان ایرانی داده نشده است چون بازیکنان با کیفتی تری به این تیم ها می آیند.  وقتی این تیم ها هر بازیکنی در دنیا را می توانند به خدمت بگیرند و به عنوان مثال ژاوی را می آورند چرا باید یک بازیکن ایرانی بیاورند؟


فکر می کنید بازیکنان ایرانی این کیفیت را دارند که در این تیم ها بازی کنند؟

مرتضی پورعلی گنجی در السد خوب بازی کرد و واقعا بازیکنانی که بتوانند انتظارها را برآورده کنند داریم ولی در این تیم ها انتظارها، انتظارهای متفاوتی است و آنها ترجیح می دهند بازیکنان بزرگتری بیاورند.


چقدر حضور بازیکنانی مثل ژاوی یا گابی به قهرمانی قطر در جام ملت ها کمک کرده است؟


خود شما الان به خاطر حضور این بازیکنان روی فوتبال این کشور کنجکاوتر شده اید و همه مردم بیشتر دقیق می شوند. آنها در سال های طولانی موفق شده اند به این درجه برسند و از نظر فوتبالی برای پیشرفت کردن ایده داشتند و هم در جذب بازیکن  و هم مدیریت یک برنامه مدون را جلو بردند. آنها در سال های قبل هم مستحق شرایط بهتری بودند ولی یک مقدار جنس شان جور نبود و البته کمی هم بدشانس بودند.  در مقدماتی جام جهانی 2018 اگر دروازه بان شان اشتباه نمی کرد، شاید ایران نمی توانست این تیم را شکست بدهد و شرایط تیم های صعود کننده به جام جهانی کاملا فرق می کرد.


پس شما می گویید قهرمانی این تیم در جام ملت ها جرقه نبوده است. درست است؟

جرقه نبود و آمار بازی های این تیم نشان می دهد که آنها شرایط یونان در جام ملت های اروپا سال 2004 را ندارند که فقط یک بار نتایج خوبی بگیرند. هر سال در اسپایر بهترین تیم های پایه دنیا از اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا شرکت می کنند و معمولا اسپایر تیم اول می شود. این نشان می دهد که آنها برای تیم فعلی شان هم پشتوانه خوبی دارند.


قبول دارید فوتبال قطر به دلیل کمبود تماشاگر شاید هرگز نتواند به سطح بالایی در فوتبال برسد؟


تماشاچی در فوتبال قطر در زمان قدیم بوده است و وقتی با بازیکنان صحبت می کنید عکس و فیلم هایی دارند که نشان  می دهد قبلا تماشاچی در این کشور بوده است و در حال حاضر با فوتبال قهر کرده اند. فکر می کنم قهرمانی قطر در جام ملت ها باعث اتفاق های مثبتی می شود و پای تماشاگران را به استادیوم ها باز می کند. قطری ها در غیاب تماشاگران کارشان خیلی سخت  بود ولی این جاه طلبی  را داشتند که در بخش های دیگر پیشرفت کنند. اگر تماشاچی به فوتبال قطر اضافه بشود خیلی خوب است و اتفاق های مثبتی برای فوتبال این کشور رخ می دهد.

قبول دارید مهمترین انگیزه بازیکنان ایرانی از حضور در فوتبال قطر انگیزه مالی است؟


انگیزه مالی بخشی از این انگیزه ها است ولی بازیکنانی که به فوتبال این کشور ورود کنند دوست ندارند برگردند و به خاطر آرامشی که در این کشور هست و ارزشی که به آنها گذاشته می شود و امکانات دوست دارند بمانند. در گذشته وقتی پول این کشور تقریبا شبیه به قراردادهای فوتبال ایران بود وقتی به لیگ این کشور رفتم دوست داشتم زودتر این اتفاق برایم رخ می داد چون کیفیت و امکانات واقعا در شرایط مطلوبی بود.

فکر می کنید استقلال این قدرت را دارد تا روز دوشنبه الدحیل را شکست بدهد؟

 

همیشه تیم های ایرانی برابر تیم های قدرتمند خوب کار کرده اند. ایرانی ها وقتی برابر تیم های بزرگ بازی می کنند انگیزه بیشتری می گیرند و کیفیت زمین باعث می شود آنها بهتر بازی کنند. بازی سختی است و الدحیل کیفیت استقلال را به خوبی می داند و با استراتژی متفاوتی بازی می کند. شانس پیروزی برای هر دو طرف مساوی است و فکر می کنم همه تیم های این گروه هم تراز هستند.