"۲۳ نفر" فیلم برتر جایزه سینمایی ققنوس،مهدویان چهره سال سینمای انقلاب شد

گروه فرهنگی الف،   3971203168

هشتمین محفل هم‌اندیشی سینما انقلاب با اهدای جایزه سینمایی ققنوس به برگزیدگان به مرحله اختتامیه رسید.

"۲۳ نفر" فیلم برتر جایزه سینمایی ققنوس،مهدویان چهره سال سینمای انقلاب شد

به گزارش تسنیم، سینمای انقلاب در گام هشتم از بیست و چهارم بهمن ماه با اکران فیلم سینمایی "یلدا" آغاز شد و اول اسفندماه با اکران فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز2/رد خون" به پایان رسید.

هشتمین محفل هم‌اندیشی سینمای انقلاب بعد از روزهای اکران، نقد و بررسی فیلم‌ها و هم‌فکری منتقدین و صاحب‌نظران، فیلم‌های برتر خود برای دریافت هشتمین جایزه سینمایی ققنوس را معرفی کرد.

شاهین جمشیدی مجری جایزه سینمایی ققنوس بعد از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، گفت: خوب است جشنواره‌ای با نگاه خودباوری جایزه‌ای را درنظر گرفته برای فیلم‌هایی که تاثیرات مناسبی بر حفظ ارزش‌ها و عدالت اجتماعی دارند؛ عدالت اجتماعی نام زیبنده‌ای بود که جایزه سینمایی ققنوس به‌عنوان شعار خود برگزید، جایزه‌ای که حرف و هدفش بر این است که سینما در خدمت ارزش‌ها و هنجارهای ملی و اجتماعی باشد.

محمد کوچک دبیر جایزه سینمایی ققنوس تصریح کرد: امسال با توجه به جشن چهل‌ساله انقلاب اسلامی حال‌وهوای پیروزی انقلاب در هم‌اندیشی ما باشد. در فضای نقد پرشور و چالشی برگزار شد و جزو مباهات ما بود که این بسترها در سینمای انقلاب فراهم می‌آید. کلیدواژه عدالت اجتماعی که اندیشمندان برای هشتمین جایزه سینمایی ققنوس انتخاب کرده‌اند در جشنواره فیلم فجر هم از این گفتمان صحبت کردند که امیدوارم در عمل هم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما در سالی که سپری شد در عرصه فرهنگ و هنر با مشکلات متعددی مواجه بودیم و این برنامه برگزار شد. حرف‌هایی شنیدم که نقدهایی بود به جان و دل پذیرفتیم اما برخی هم مغرضانه انجام شد. برخی گفتند این جریان سینمایی انقلاب برای سینمای کشور مضر است. این‌که برای برخی سینما منفعت دارد نباید این برچسب را به ما بزنند که گویی جلوی منفعت‌شان گرفته شود. ما فقط گرد هم آمده‌ایم از انقلاب و گفتمان عدالت اجتماعی بگوییم.

سینما انقلاب در بخش ویژه از مجید شاه‌حسینی مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و مدرس سینما تجلیل کرد. قرار بود محمدحسین صفارهرندی این تجلیل را به‌نمایندگی از سینما انقلاب انجام دهد ولی به برنامه نرسید و حجت الاسلام نبوی این کار را انجام داد.

شاه‌حسینی گفت: من و امثال من عادت به تجلیل شدن نداریم به من گفتند امشب قرار است از فیلم بیست و سه نفر تجلیل کنیم. من معلمم و وظیفه آموزگاری دارم. فرآورده و جعفری به‌عنوان سازندگان اثر بیست و سه نفر تقدیر شود و ما باید به ارتقای آموزش و فرهنگ این مرز و بوم خدمت کنیم.

در بخش تقدیر از منتقد برتر و رسانه برتر، علی الفت‌پور و خبرگزاری تسنیم برگزیده شدند.

بیانیه هیئت داوران را حسین جودوی قرائت کرد: هیئت داوران جایزه پیشروی ققنوس در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و در آستانه حرکت به‌سوی گام دوم انقلاب اسلامی، افتخار دارد در روند رو به جلوی انقلاب سهمی داشته باشد. امروز و در کنار این جایزه سینمایی که مختص روشن کردن جهت‌گیری سینمای کشور با انقلاب اسلامی است. دوست و دشمن اعتراف دارند سینمای کشور تطوری امیدوارکننده را تجربه کرده است. کیفیت فیلم‌های سینمایی سال جاری، یکی از بالاترین کیفیت‌های سال های اخیر بوده و طرفه آنکه این تطور بر دوش جوانان بوده و اغلب هنرمندان و عوامل موفق فیلم‌های سینمایی درخشان سال جاری از نسل تربیت‌شده پس از انقلاب اسلامی هستند.

هیئت داوران در بررسی حداقل چهار فیلم انقلابی "دیدن این فیلم جرم است"، "بیست و سه نفر"، "ماجرای نیمروز2/رد خون" و "شبی که ماه کامل شد" که تحسین برانگیز بودند قابل تقدیر است؛ هیئت داوران تصمیم گرفت از دو فیلم و مدرس برتر تجلیل به‌عمل آورد. فیلم برگزیده بیست و سه نفر است که از فرم خوبی برخوردار است و سخن انقلابی‌اش را بیان می‌کند. فیلم دوم امسال ماجرای نیمروز2 است که فیلم صادق و روشنگرایانه است که بسیاری شجاعت روبه‌رو شدن با آن را ندارند.

مهدی جعفری به‌عنوان کارگردان بیست و سه نفر جایزه اول سینمایی ققنوس را دریافت کرد. او ابراز خرسندی کرد از جایزه‌ای که سینمای انقلاب به او داد. ما سعی کردیم در بیست و سه نفر خودباوری را القا کنیم؛ نقطه‌ای که در میان سینمای ما مغفول مانده، بایستی سعی کنیم امید و خودباوری را با زبان هنر به جامعه، فرهنگ و هنرمان القا کنیم.

جایزه بعدی ققنوس به ماجرای نیمروز2/رد خون اهدا شد. البته سینما انقلاب او را به‌عنوان هنرمند برتر هم انتخاب کرد. مهدویان گفت: امیدواریم مردم فیلم را دوست داشته باشند و به همین امید هم فیلم می‌سازیم. همه کمک کنید تا ماجرای نیمروز2/رد خون بهتر دیده شود.

حسین جودوی درباره انتخاب محمدحسین مهدویان به‌عنوان چهره سال سینمای انقلاب، گفت: مهدویان را انتخاب کردیم چون دوربین ساخت فیلم‌هایش را معطوف به انقلاب و روایت صادقانه از انقلاب اسلامی کرد. مهدویان درباره سازمان منافقین فیلم ساخت؛ کاری که هر فیلمسازی جرئت ورود به این عرصه را ندارد.

در پایان اختتامیه فیلم برتر جایزه سینمایی ققنوس که بیست و سه نفر بود به‌نمایش درآمد.