آژانس: ایران هنوز به مفاد برجام پایبند است+متن گزارش

گروه جهان الف،   3971203135

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود درباره راستی آزمایی اجرای برجام، پایبندی ایران به این توافق را تایید کرد.

آژانس: ایران هنوز به مفاد برجام پایبند است+متن گزارش

به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود در خصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه منتشر شده، تاکید شده ایران همچنان به محدودیت‌های کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای خود که در توافق سال 2015 با قدرت‌های اصلی جهان به آن دست یافته، پایبند مانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برعهده دارد در گزارش فصلی خود که توسط خبرگزاری رویترز رویت شده، اعلام کرده که ایران هنوز سطح غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را در سطحی که مورد توافق بوده، نگه داشته است.

آژانس در این گزارش تاکید کرده که به تمامی مکان‌هایی که برای بازرسی و بازدید نیاز بوده، دسترسی داشته است.

در این گزارش آمده است: هزینه سالانه تخمینی آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی ایران و برای راستی آزمایی و نظارت تعهدات مرتبط هسته ای ایران به شرح مندرج در برجام مبلغ 9.2 میلیون یورو در سال است که برای سال 2019 منابع مالی فرابودجه ای برای مبلغ چهار میلیون یورو از 9.2 میلیون یورو لازم است. تا تاریخ 20 فوریه 2019، مبلغ 3.1 میلیون یورو منابع مالی فرابودجه ای برای تامین هزینه فعالیت های مرتبط با برجام برای سال 2019 و بعد آن در دسترس است.

در همین خصوص نیز کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، این گزارش را بار دیگر دلیلی محکم برای اثبات پایبندی ایران به تعهداتش عنوان کرد و افزود: در این گزارش، همانند سیزده گزارش قبلی مدیرکل، تصریح شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام ادامه داده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین اظهار داشت که علیرغم تلاشهای فراوان برخی بدخواهان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای منحرف کردن توجه آژانس و جامعه بین المللی، همکاری های بین ایران و آژانس در مسیری سازنده قرار دارد و این گزارش بار دیگر تصریح می‌کند که آژانس دسترسی های لازم را داشته است.

در این چارچوب، غریب آبادی بر لزوم تداوم بی طرفی و حرفه ای گری آژانس در اجرای ماموریت محوله تاکید و همچنین از اعمال فشار برخی بر آژانس با مقاصد سیاسی، انتقاد جدی کرد.

نماینده دائم کشورمان با تاکید بر اینکه ایران رفتار مسئولانه‌ای را اتخاذ کرده و تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است، عنوان کرد: همانگونه که مکررا اعلام شده، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف‌ها، یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته‌ای هستیم، اعضای باقیمانده این توافق باید بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی مناسب، تضمین کنند.

بر اساس توافقی که سه سال پیش در شهر وین اتریش به دست آمد، ایران پذیرفت به مدت ده سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. در مقابل، گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) هم قرار بود تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را رفع کند. دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن این توافق، از آن خارج شد و  تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافقنامه را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد.

 با وجود خروج آمریکا از برجام، اجرای تعهدات ایران همچنان ادامه دارد و اتحادیه اروپایی اعلام کرده که قصد دارد با تضمین منافع مالی ایران، برجام را حفظ کند. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

چهاردهمین تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین در شرایطی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» در خصوص اینکه ایران با وجود اقدامات آمریکا تا چه زمانی در برجام خواهد ماند، گفته است: «این به خواست مردم بستگی دارد. اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند ولی اگر مردم بیشتر خشمگین شوند این گروه ممکن است به زودی به اکثریت تبدیل شوند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که همچنان  ۵۱ درصد مردم از باقی‌ماندن در برجام حمایت می‌کنند. اما ما نمی‌توانیم  در جهت خلاف خواست مردم عمل کنیم.»

متن کامل گزارش آژانس را اینجا بخوانید.