برجام و دورخیز انتخاباتی دموکرات پیر

گروه جهان الف،   3971202095

اعلام نامزدی «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا در حالی خبرساز شده که وی علاوه بر نقد سیاست های داخلی دولت ترامپ، خروج کشورش از توافق هسته ای را به چالش کشیده است.

برجام و دورخیز انتخاباتی دموکرات پیر

به گزارش ایرنا، رسانه های مختلف آمریکا دو روز پیش از ورود سندرز به رقابت های انتخاباتی سال آینده میلادی این کشور خبر دادند. انتظار می رود که سندرز به رقیب سرسختی برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی آمریکا تبدیل شود. این نخستین باری نیست که سندرز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد می شود. او در جریان رقابت های درون حزبی دموکرات ها در سال 2016 با فاصله اندکی از دور رقابت ها کنار رفت و «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد نهایی این حزب برای رقابت با ترامپ انتخاب شد.

اینک نامزد شدن سندرز 77 ساله در قامت سیاستمداری چپ ‌گرا می تواند رقابت های انتخاباتی سال آینده را جدی تر سازد به ویژه اینکه از نگاه سناتور ایالت ورمونت، ایرادات زیادی بر شخص رئیس جمهوری و عملکرد او وارد است.

** نقد سندرز بر عملکرد داخلی ترامپ
با نگاهی به پیامی که سندرز برای اعلام داوطلبی خود انتشار داده می توان به اهداف مورد نظر او پی برد؛ اهدافی که نه فقط طبقات برجسته بلکه منافع همه مردم آمریکا را در نظر می گیرد. چنین دیدگاهی به باور ناظران در نقطه مقابل دیدگاه ترامپ قرار دارد. به نوشته روزنامه آمریکایی «وشنگتن پست»، سندرز سه شنبه در ایمیلی اعضای کارزار انتخاباتی خود را مخاطب قرار داد و در آن از برنامه خود مبنی بر تغییر کشور و تشکیل دولتی برپایه اصول عدالت اجتماعی، سیاسی و نژادی رونمایی کرد.

همچنین او در متن ایمیل خود آورده بود که «هدف کارزار انتخاباتی ما تنها شکست دادن دونالد ترامپ که خطرناک ‌ترین رئیس ‌جمهوری آمریکا در تاریخ مدرن است، نیست... کارزار انتخاباتی ما به‌دنبال تغییر کشور و ایجاد حکومتی مبتنی بر اصول عدالت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی است.»

همان طور که اشاره شد از نگاه دموکرات ها و افرادی چون سندرز که به احتمال قوی از نامزدهای اصلی ریاست جمهوری خواهد بود، ترامپ نه تنها فردی خطرناک بلکه «خطرناک ‌ترین رئیس ‌جمهوری آمریکا در تاریخ مدرن» لقب می گیرد. بنابراین دموکرات ها مجدانه تلاش می کنند تا از تکرار دولت ترامپ و ورود دوباره وی به کاخ سفید ممانعت به عمل آورند.

از نگاه نامزد کنونی دموکرات ها، در دولت آینده آمریکا باید برخی کاستی ها و مشکلات برطرف شود. از این رو او وعده داد که علاوه بر افزایش دستمزدها و تحصیلات دانشگاهی رایگان به وضعیت خدمات درمانی، تغییرات آب و هوایی، بدهی دانشجویان، مشکلات مهاجران ثبت‌ نشده، نابرابری درآمدی، حمل سلاح و غیره رسیدگی کند.

از طرف دیگر برخی رفتارهای ناشایست ترامپ همچون نژادپرستی و دروغگویی نیز از نگاه رقیب دموکرات دور نمانده و او در واکنش به سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره، رفتار نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا را به چالش کشید.

او همچنین نگاه انتقادی به فقر و نابرابری درآمدی در این کشور دارد و در واکنش به سخنرانی سالانه ترامپ اظهار کرد که «ما از هر کشور دیگری روی زمین نابرابری درآمدی و نابرابری دارایی بیشتری داریم. اقتصاد آمریکا برای حدود 80 درصد آمریکایی ‌ها پر رونق نبوده است. مردم آمریکا نباید به اقتصاد کشورشان افتخار کنند؛ زیرا آمریکا بالاترین میزان فقر کودکان را در کشورهای توسعه یافته دارد.»

علاوه بر نگاه موشکافانه سندرز به مشکلات آمریکا، از دید ناظران بهره گیری سندرز از فضای مجازی تاکتیکی است که شانس پیروزی این نامزد دموکرات را افزایش می دهد. رقابت پا به پای او با هیلاری در سال 2016 نیز مرهون تبلیغات در فضای مجازی و حمایت گروه هایی چون «انقلاب ما» و «مردم برای برنی» از وی بود که تداوم این حمایت ها بسترساز نامزدی دوباره سندرز شده است.

** مقابله با رویکرد ضدایرانی ترامپ و چند و چون مناسبات با اروپا
در ارتباط با مسائل سیاست خارجی نیز سندرز انتقادات قابل توجهی به کاخ سفید داشته که تعهدگریزی های های ترامپ از پیمان اقلیمی پاریس گرفته تا توافق هسته ای با ایران از آن جمله است؛ سیاست هایی که از نگاه نامزد دموکرات ها، شراکت و همکاری سنتی دو سوی اقیانوس اطلس را به چالش کشیده است.

سندرز از جمله منتقدان سرسخت خروج آمریکا از برجام بود و چندی پیش در پیامی توئیتری به این موضوع پرداخت و نوشت «مقامات ارشد اطلاعاتی ترامپ، متحدان اروپایی، کارشناسان امنیت ملی و منع اشاعه می‌ گویند توافق هسته‌ای ایران موثر است، ترامپ می ‌گوید نه.»

او سپس با بیان اینکه برجام همچنان قوی است و کار می کند، متن اظهارات «مثیو داس» مشاور امور بین الملل خود را انعکاس داد که گفته بود: ترامپ از توافقی خارج شد که مقامات ارشد امنیتی خود او می گویند کار می کند، تحریم هایی را علیه شرکت های اروپایی وضع کرد که مدت های زیادی را برای رسیدن به این توافق صرف کرده بودند، اکنون این متحدان ما گام هایی را برای حفاظت خود و شرکت هایشان از سوء استفاده ترامپ از قدرت شرکت های آمریکایی بر می دارند.

افرادی چون سندرز بدون شک حمایت دموکرات هایی مانند «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان این کشور را با خود دارند که او نیز رویکرد ترامپ در قبال ایران و برجام را اشتباه می داند و معتقد است ترامپ قبل از صدور دستور خروج از برجام باید با با کشورهای اروپایی مشورت می ‌کرد.

در فاصله کمتر از دو سال تا انتخابات آتی، چهره ای برای رقابت با رئیس جمهوری آمریکا اعلام نامزدی کرده که در این کشور از محبوبیت نسبتا زیادی برخوردار و حامی توافقی است که برای دستیابی به آن بیش از یک دهه زمان صرف شده است. همین محبوبیت سندرز باعث شده که وی تنها چند ساعت پس از اعلام داوطلبی، کمکی چهار میلیون دلاری از سوی یکصد و 50 هزار نفر برای تبلیغات جمع آوری کند.