کامنت‌های برتر مخاطبان الف؛ بیشترین لطمه را کدام دولت به آرمان‌های انقلاب زد؟/ بانی اوضاع نابسامان اقتصادی هر دو قوه‌ هستند/ فمینیست‌ها حتی به بارداری زنان هم معترضند/ مجوزی به خودروسازان برای تعیین قیمت دل‌بخواهی

گروه سیاسی الف،   3971202081 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته جاری اتفاقات زیادی رخ داد و با توجه به وظیفه‌مان آن‌ها را پوشش دادیم؛ از آنجا بینندگان محترم الف با ارائه نظرات خود در ذیل اخبار و گزارشات منتشر شده، در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت کردند که در ادامه برخی از نظرات برتر را انتخاب کرده و در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

بیشترین لطمه را کدام دولت به آرمان‌های انقلاب زد؟/ بانی اوضاع نابسامان اقتصادی هر دو قوه‌ هستند/ فمینیست‌ها حتی به بارداری زنان هم معترضند/ مجوزی به خودروسازان برای تعیین قیمت دل‌بخواهی

در هفته ای که گذشت، چند تن از نمایندگان مجلس طرح عدم کفایت و استیضاح روحانی کلید زدند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم طراح این طرح بوده و به‌‌دنبال جمع‌آوری امضا برای آن است. ذوالنوری در مصاحبه‌ای توضیحاتی در مورد عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور بیان کرد. در ذیل اخبار مرتبط با این مسئله، مخاطبین الف نظرات مختلفی نوشتند که بخشی از آنها را می‌خوانید:

*در حال حاضر که نمی‌توانیم نفت بفروشیم، هر کس دیگر هم بیاید همین وضع است.

*روحانی نماد بی کفایتی کامل است؛ تنها راه نجات ملت برکناری او و دولت بی‌کفایتش است، اصلا دولت نباشد مملکت بهتر اداره می شود

*باید قانونی گذاشته شود که هر شخصی فقط بتواند یک دوره ۴ ساله رییس جمهور شود و هر شخص حداکثر ۲ دوره بتواند نماینده مجلس باشد، این‌طوری این مشکلات پیش نمی‌آید.

*مثلا اگر غیر روحانی بود چه کار می‌کرد؟ طرح عدم کفایت رییس جمهور کاملا درست است، ولی آیا واقعا نمایندگان فعلی کفایت نمایندگی مجلس را دارند؟ به نظر من باید هم روحانی کنار گذاشته شود و هم مجلس منحل شود؛ چون بانی این اوضاع نابسامان هر دو قوه هستند.

*من خودم ۵۰ نفر را راضی کردم به روحانی رای بدهند، ولی الان از استیضاح ایشان کاملا استقبال می‌کنم. شهامت و اختیار اصلی‌ترین چیزی است که روحانی اصلا نداشت و همه ما رو ناامید کرد.

*طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس کلید خورد، بدین صورت که نمایندگان محترم طرح را امضا می‌کنند بعد از دولت یک امتیاز تپل می‌گیرند و بعد امضای خود را رو پس می‌گیرند و به ریش اونی که امضاها رو جمع کرد، می‌خندند.

*بر اساس قانون اساسی برای استیضاح ریاست جمهوری ، برای عزل ریاست جمهوری حداقل دو سوم نمایندگان مجلس باید رای مخالف به ریاست جمهوری بدهند؛ در مجلس یازدهم بیش از یک سوم مجلس دست اصلاح‌طلب‌ها است، پس طرح عدم کفایت ریاست جمهوری از الان شکست خورده است.

*ده نفر که خیلی کم است، باید ده برابر این نماینده امضا کنند تازه باید رهبری هم قبول کند به نظرم این حرکت نمایشی هست، مثل بقیه حرکت‌های مجلس و اینکه توانایی ندارند یک طرح درست درباره گرانی‌ها بدهند. یکسری می‌خواهند نزدیک انتخابات بگویند که فعال و مخالف گرانی‌ها هستیم.

*موافقم، ولی دفعه پیش هم همین کار را کردید و نتیجه نداد و توسط آقای رئیس وتو شد! خواهش دارم لیست کسانی که امضا کرده‌‌اند و بقیه منتشر شود؛ لطفا این کار را برای خدا و با جدیت انجام دهید نه برای دور بعد انتخابات مجلس !

همه‌ش سیاه بازی است. مگر می‌شود دولتی را که دو دوره با رای مردم روی کار آمده بر کنار کرد؟ اینا اسم خودشان را گذاشتن نمایندگان ولایی؟ مگر رهبری تابستان امسال در اوج نابسامانی‌های ارزی نگفتند دولت باید تا پایان دوره مسئولیت ادامه داشته باشد؟ این‌ها وزیر می‌آورند تا استیضاح  کنند و بعد از آن ویزر با رای بیشتری (نسبت به دفعه قبل) از مجلس خارج می‌شود، چه برسد به رییس جمهور!

*بهتر بود این همه وقتی که صرف جمع کردن امضا کردند را همراه دوستانشان یک طرح جامع و عملی اقتصادی برای برون رفت از شرایط ارائه دهند و دست از رفتار های جناحی بردارند.

*طرح استیضاح رئیس جمهور از طرف هر کسی پذیرفتنی باشد، از حامیان سینه چاک احمدی نژاد اصلا پذیرفتنی نیست.

*روحانی نتونست وعده‌هایی که داد را عملی کند حقوق شهروندی و آزادی اینترنت و پایین آوردن قدرت انتصابی‌ها و بالا بردن قدرت مردمی‌ها و ثبات اقتصادی؛ نا‌امید شدم...

*واقعا کار درستی کردند.آقای روحانی مملکت را کلا رها کرده و کلا طلبکار مردم هم هست.دلایل بی‌پشتوانه در خصوص گرانی‌ها، وزیر‌های بی‌کفایت، مدیریت دولت توسط اطرافیان و فساد و اختلاس‌های گسترده به اندازه کافی دلایل متقنی هستند دال بر بی‌کفایتی ایشان. امیدوارم زودتر بساط ایشان و دار و دسته‌ی همراهشان جمع شود. بیشترین لطمه را این دولت به نام و آرمان های انقلاب زد.

*این طرح‌ها فقط برای تشویش اذهان عمومی است. دست استکبار در پشت این طرح مشهود است، کسانی که در تلاش برای تضعیف دولت و استعفا و استیضاح دولت هستند، قطعا در پازل دشمن قرار دارند . تک روی‌ها و انتحاری عمل کردن این جماعت پایداری جز هزینه‌های کلان هیچ چیزی برای نظام جمهوری اسلامی نداشته است.

*اگه رئیس‌جمهور تدارکاتچی است و قدرت قابل توجهی هم ندارد، چرا خودش استعفا نمی‌دهد؟ نکنه خیلی قدرت دارد و حس قدرت طلبی هم اجازه نمی‌دهد رها کند و برود..... فقط خودش و اصلاح طلبان مثل رئیس جمهور هفتم و هشتم ترجیح می‌دهند مظلوم نمایی کنند.

 

******

یادداشت‌ یکی کاربران الف با عنوان «ازدواج موقت؛ چشم‌ها را باید شست...» درباره لزوم تجدیدنظر درباره ازدواج موقت در الف منتشر شد. کاربران زیادی درباره این مطلب نظر دادند که برخی از آنها را می‌خوانیم:

*به نظر من حمایت از زنان بی سرپرست می تواند این باشد که مردها شاغل شوند تا بتوانندحمایتشان کنند. در مورد زنان بدسرپرست هم بهترین کار این هست که همسران آن‌ها یا سرپرست‌شان شاغل و توانمند شود و اگر هم مشکلی دارد برطرف شود. ولی برعکس فمینیست‌ها می‌خواند مردها را بگذارند کنار و زن را تنها و فردگرا و خودپسند کنند که از این طریق آمار طلاق برود بالا و آمار ازدواج هم پایین بیاید.

فمینیست ها ازدواج رو یک عامل محدود کننده برای خودسر شدن و خود‌خواه شدن زن‌ها می‌دانند. فمینیست‌ها حتی حق سقط جنین (این نسل کشی مدرن) را از حقوق زنان و در راستای حمایت از زنان می‌دانند! فمینیست‌ها بدون توجه به وظیفه‌ی فطری و شرعی مردان برای تامین معیشت خانواده و زن و فرزند می‌خواهند اشتغال زنان یا برابر یا بیش از مردان شود! حتی راجع به ارث هم همین نظر را دارند! بدون توجه به اینکه خلاف فرمایش قرآن است و بدون توجه به اینکه مرد مطابق قرآن و آنچه می‌دانیم از دارایی خود به زن و فرزند می‌دهد و آن را صرفا برای خود نمی‌کند! بر خلاف زن که طبق باورها و شرع داشته‌هایش برای خودش است؛ مگر اینکه خودش دلش بخواهد بدهد! اما مرد اگر از داشته هایش ندهند، شرعا می‌توانند از وی بستانند!

فمینیست‌ها حتی به بارداری زنان هم معترضند و در اینجا هم خدا را مقصر می‌دانند! و پیامبر و ائمه را متهم می‌کنند که قرآن و احادیث؛ چون آنها مرد بوده‌اند به نفع مردان نوشته شده است! و نمی‌خواهند تفاوت‌ها را بپذیرند! آنها نمی‌خواهند فکر کنند چرا پیامبر و امام زن نداشته‌ایم و حضرت زهرا (س) با آن عظمت چرا امام نشد؟! آیا این‌ها نشان دهنده تفاوت معنا دار وظایف و حقوق و خلقت مردان نیست؟ چرا هیچ فمینیستی در مورد سربازی زنان و وظایف برابر زنان با مردان صحبت نمی‌کند و صرفا دنبال حقوق برابر بدون وظایف برابر هستند؟!

*ازدواج چه موقت چه دایم، پاسخ به نیاز جسمی و جنسی است که پروردگار در انسان گذاشته است مانند غذا خوردن ... . آیا در مورد غذا خوردن قانونی نیست؟ چه بخوریم چه نوعی بخوریم؟ اما جاری شدن عقد برای پاکیزگی نسل انسان است که فرد بداند پدر و مادرش کیست و فرزندش چه کسی است و انجام آن با قاعده است و با هرزگی تفاوت دارد، اساسا قاعده و قانون ازدواج برای جلوگیری از بی‌بندوباری و پاسخ به نیاز جسمی و روحی است.

*من نمی‌دونم چرا یکی نمی‌گوید اصل قضیه را درست کنید. یعنی حتی امید هم نداریم که شرایط اقتصادی درست شود!

*سوء استفاده از حلال خدا در همه موارد هم امکان دارد و هم مذموم است. شما در ازدواج دائمی هم اگر فقط برای هوس (شهوت جنسی، شهوت مال، شهرت و ...) ازدواج کنید هم در دین و در منطق رد شده می‌باشد؛ حالا ازدواج موقت هم از این قاعده مستثنی نیست، اما چرا فقط به ازدواج موقت گیر داده می‌شود که فلان و فلان است. چقدر ازدواج دائمی داشتیم که زن برای سرکیسه کردن مرد مهر بالا زده و بعد از ثبت رسمی اخاذی کرده یا مرد فقط برای هوس با زن ازدواج دایم کرد و بعد زن را رها کرده به امان خدا. ازدواج موقت شرایط و اقتضائات خود را دارد که باید مراعات شود و الا در اصل آن اشکال وارد نیست، بلکه در برخورد آدم‌ها مشکل هست.

*مشکل ما این است که خودمان را بنده خدا نمی‌دانیم. اگر بنده می‌دانستیم هر چه خدا و پیامبرش فرمود، باید بدانیم درست و عین حق است. متاسفانه برخی از خانواده‌های جامعه ایرانی همین‌طور هستند، اگر فرزندشان رابطه نامشروع با دختران داشته باشند، ای بسا افتخار هم می‌کنند که پسر ما زرنگ هست، ولی اگر همین رابطه بصورت مشروع و در قالب هنجارهای دینی باشد و عنوان ازدواج موقت بگیرد، را باعث سرافکندگی خود می‌دانند.

*ازدواج موقت برای هوس‌بازی و در شرایطی که یک مرد زنی سالم با تمامی شرایط یک همسر را دارد، نه در اسلام و دین توصیه شده و نه از نظر اخلاقی درست است؛ اما اگر مردی زنی بیمار داشته باشد که خودش نیز رضایت به این کار داشته باشد، عیب کار کجاست؟

*بهتر است زود قضاوت نکنیم. صیغه مربوط به دوران اولیه اسلام نیست و مربوط به تمام اعصار است و صراحتا در قرآن به آن اشاره شده است.... وقتی در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنید نباید مفاهیمی مانند تعدد زوجات و صیغه را که صریح قرآنی است به چالش بکشید. تصور کنید مردی با یک خانم ازدواج دایم کرد، زنی عالی و مومن و مسئولیت پذیر، منتها عیوبی هم دارد. فرضا زنی بسیار سردمزاج است و گرایش جنسی بسیار ضعیفی دارد. شما تمام تلاش خود را از نظر پزشکی و روان پزشکی و .... جهت رفع این مشکل می‌کنید، ولی مشکل رفع نمی‌شود. چاره چیست؟ یا باید این زن را طلاق دهید .... یا لب فرو بندید یا ازدواج دوم یا صیغه نمایید.

طبعا شاید تعداد بسیار کمی از افراد بتوانند خود را در چنین حالتی کنترل کنند ولی اغلب افراد با مراعات شرایط پیش آمده و در کنار همان همسر اول و بدون طلاق دادن وی و با حفظ زندگی خودشان و عدم آسیب به بنیان خانواده؛ برای رفع نیاز جنسی و احساسی و عاطفی خود با خانمی آشنا شده و یا با وی ازدواج دائم می‌کنند یا صیغه. موارد بسیاری نیز وجود دارند که انسان با مطالعه و تعمق و تفکر می‌تواند به حکمت صیغه و تعدد زوجات پی‌ببرد. تعدد زوجات نه تنها ایرادی ندارد، بلکه می‌تواند حفظ کننده زندگی باشد. به شرط رعایت اصول و شرایط خودش. خداوند تبارک تعالی دانا و عالم است و هیچگاه امری را به انسان توصیه نمی‌کند که آدمی را دچار مشکلات و گمراهی و نابودی نماید. ... هر مطلبی را تحت تاثیر نفسانیات خود به مردم القا نکنید، زیرا باید روزی در جهان آخرت، پاسخگوی گمراه کردن مردم باشید. حکم خدا را تفسیر به رای نکنید و تحریف ننمایید. خداوند سعادت و خوشبختی بشر را می‌خواهد ولی جهان امروز ، به واسطه مادی گرایی افراطی و آموزه های غیردینی و غربی، انسان ها را از خدا و دستورات او دور نموده است.

*.... اگه مردی همسرش بیمار است و با اجازه او ازدواج موقت می‌کند چرا زن دوم را عقد دائم نکند؟ جواب چون عقد دائم مسولیتش بیشتر است. سوال پس چرا می‌گوید با ازدواج موقت حمایت از زنان بیوه است؟ سوال بعدی که دارم اینکه پسر جونی که شرایط ازدواج دائم ندارد، چطور شرایط موقت دارد؟ مگر اینکه با ازدواج موقت مسولیتی برایش ایجاد نمی‌شود وگرنه می‌تواند با همان زنی که بیوه است عقد دائم کند که به قول خودش راح‌تر شرایط اش را قبول می‌کند.

*متاسفانه اکثر ما ایرانیان در تمام مسائل خود را کارشناس و صاحب نظر می‌دانیم در صورتی که اگر یک نفر بیمار شد، به پزشک متخصص و یا اگر وسایل برقی و اتومبیل ما به تعمیر نیاز داشت به متخصص آن رجوع می‌کنیم، چرا در باره مسائل شرعی که کتاب خدا، منابع اسلامی و مراجع تقلید موجود است از متخصصین آن استفاده نمی‌کنیم و تفسر به رای می‌کنیم؟

*همان‌طور که از اسم ازدواج موقت مشخص است ۱- به صورت موقتی ۲- در شرایط اضطرار ۳- با قبول شرایط ضمن عقد برقرار گردد و اگر شرایط آن انجام شود، از مخالفت‌های این ازدواج کم می‌شود و کسانی که واقعا نمی‌توانند ازدواج دائم داشته باشند و مضطر هستند از آن استفاده می‌کنند.

 

******

مطلبی در سایت ما با عنوان «خوارج عمانی در کنفرانس ورشو» درباره نحوه حضور عمان در نشست ورشو منتشر شد که نظرات مخاطبین به این مطلب جالب توجه بود:

*اینکه عمان الان به عنوان کشور مستقل با اسراییل ارتباط برقرار کرده است، به معنای خیانت به ما نیست. سیاست اسراییل همیشه از نیل تا فرات بوده؛ حالا روابط بالا پایین دارد، ولی باز کشورهای اسلامی همه به این نتیجه خواهند رسید که اسراییل هیچ وقت به فکر قدرتمند شدن کشورهای اسلامی نخواهد بود و همیشه وجود آن بر اساس اختلاف انداختن خواهد بود. در نتیجه سیاست منعطف با همین کشورهای اسلامی در دراز مدت اسراییل را به ستوه خواهد آورد.

*حالا سلطان قابوس شد خوارج؟ قبلا که کلی از سلطان عمان تعریف می‌کردید. البته عادی سازی روابط با اسرائیل در شرایط تهدید و فشار آمریکا اشتباه هست و کشورهای عربی دارند بدون اینکه امتیازات ملموس خاصی در جهت منافع فلسطینی ها بگیرند اقدام به پذیرش اسرائیل می‌کنند. تجربه چند دهه گذشته ثابت کرده که اسرائیل تنها در شرایط اجبار امتیاز داده است. بنظر من تفکر مقاومت نتیجه بهتری برای آرمان فلسطین دارد تا تفکر سازش. .... نباید ما از دست دولت‌ها این‌قدر زیاد ناراحت شویم. عمان در گذشته و حال کمک‌های زیادی به ما کرده و می‌کند. کار اشتباه دیگران نباید باعث شود که ما از کار درست خودمان دست بکشیم. یک نکته‌ای هم دوستان در رابطه با مردم فلسطین می‌گویند که آنها می‌خواهند سازش کنند که فکر نمی‌کنم درست باشد؛ ....که اینطور نیست و جریان‌های مقاومت طرفدارهای قابل توجهی دارند.

*اختیار سایر کشور‌های اسلامی در خصوص سیاست‌هایی که براساس استراتژی های خود و تعامل با سایر کشور ها اتخاذ می‌کنند دست ما نیست. بنظر می‌رسد ایران اسلامی هم استراتژی منعطفی در خصوص روابط با سایر کشورها با هدف تامین منافع ملی البته بجز رژیم صهیونیستی اتخاذ نماید.

*عمان کاملا بر اساس منافع ملی عمل می‌کند. این یک مانور تبلیغاتی برای یار گیری عمان در منطقه‌ای است که هر لحظه آبستن حوادث است و اصلا در آن ثباتی نیست، نمونه‌اش کشور قطر بود که ناگهان با آماجی از خنجر مواجه شد، آن‌هم از نزدیک‌ترین متحدان دینی و قومی‌اش. عمان نگران آینده خود در محاسبات منطقه است و در این آشفته بازار که تمام بنیادهای حکومتی تضعیف شده‌اند، اکثر حکومت‌های عربی بیشتر نگران حفظ حکومت و کشور خویش هستند تا آرمانی بلند‌تر مانند فلسطین. تا زمانی که حکومت مرکزی دارای بنیادی مستحکم در مقابل فشار داخلی و خارجی باشد، قادر خواهد بود از آرمان‌هایش محافظت کند و دفاع نماید. کشور ما نیز در چند سال اخیر نه به دلیل فقر بلکه بدلیل رشد روز افزون بی‌ اعتمادی در سطوح مختلف جامعه با معضل روبروست. لذا حاکمیت باید جهت حفظ نمودن استحکام داخلی فکری اساسی در شیوه اداره کشور و مبارزه با فساد گسترده نماید؛ در سطح خارجی با سیاست خارجی فعال....

*هر کشوری بر اساس قوانین و عرف و صلاح‌دید مملکت خودش رفتار می‌کند که با چه کشوری رابطه داشته باشد و با چه کشور مدارا کند و با چه کشور قطع رابطه؛ یعنی یک مسئله کاملا داخلی که باید احترام گذاشت. بنابراین اگر عمان تصمیم به رابطه با اسرائیل گرفت از نظر خودش قابل احترام و از دیدگاه ما باید معقول و منطقی رفتار شود....

 

*****

در هفته اخیر شاهد افزایش شدید قیمت خودرو بودیم. گزارشی با عنوان چرا ترمز افزایش نرخ خودرو کشیده نمی‌شود؟/ عزیزی: آشفتگی بازار به علت سوء مدیریت خودروسازان است.در الف منتشر شد. نظرات برخی از کاربران را در این زمینه می‌خوانید:

*خودروها دارند به قیمت دلاری در زمان دلار ۳۸۰۰ تومانی می‌رسند و تا آن موقع هرچه عرضه شود، بازار می‌خرد و احتکار می‌کند، چون می‌داند هنوز زیر قیمت واقعی است، مثل بقیه کالاها. تنها راه، پایین آوردن قیمت دلار در محدوده ۸۰۰۰ تومان است، وگرنه تا چند وقت دیگر همه کالاها همین وضعیت را پیدا خواهند کرد.

*متاسفانه به بهانه حمایت از تولید داخلی (همان چینی) جیب مدیران دولتی هر روز پرتر می‌شود. برای کنترل این بی نظمی کافی است امکان حضور بخش خصوصی با حمایت دولت بوجود بیاید تا قیمت تمام شده کاهش و کیفیت افزایش یابد. در ابتدا نیز مجوز واردات به صورت سی کی دی به بخش خصوصی داده شود، البته اشتباه نگیرید. خصوصی نه خصولتی و آقازاده‌ای

*هیچ کسی به این موضوع فکر نکرد که وقتی خودروساز به بهانه تنظیم بازار مجوز عرضه خوردرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار را به دست آورد یعنی اینکه قیمت دل بخواهی است با این مجوز، افزایش قیمت خودرو به دلیل عرضه کم ادامه خواهد یافت.

*کشوری که ۶۰ سال است خودرو مونتاژ می‌کند؛ در این ۶۰ سال نتوانست تولید داخلی داشته باشد، به علت رانت خواری واردکنندگان و پورسانت خواری دست اندرکاران دستشان همیشه به سوی بیگانگان دراز است. کشور ما بیست سال پیش باید خودش خودرو با کلیه وسایل جانبی از قبیل موتور و قطعات در داخل تولید و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کرد نه اینکه الان چه کنم چه کنم سر بدهند. کشوری که دم از استقلال می‌زند باید روز‌های این چنینی و تحریمی را ۲۰ سال پیش پیش‌بینی می‌کردند؛ نه اینکه حالا همه گرفتاری‌ها را به گردن تحریم بیندازند.