تاثیر منفی فروش نقدی بر بازار خودرو

گروه اقتصادی الف،   3971202071 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخلاف وعده خودروسازان، عرضه محدود برخی خودروهای داخلی با قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار و موعد تحویل حداقل 45روزه نه‌تنها تاثیری در کاهش قیمت‌های بازار نداشت، بلکه با سرازیر‌شدن دلال‌ها به مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر در روز تعطیل و قیمت‌های نجومی فضای مجازی، موجب تقویت سیر صعودی گرانی در آشفته‌بازار خودرو شد.

تاثیر منفی فروش نقدی بر بازار خودرو

به گزارش همشهری، فروش اینترنتی نقدی- فوری 2خودروساز بزرگ کشور از ساعت 10صبح دیروز کمتر از 2ساعت به پایان رسید. بررسی کم و کیف قیمت و عرضه این خودروها بیانگر بی‌تاثیری آن در ساماندهی آشفتگی بازار و رسمیت بخشیدن به قیمت‌های حاشیه بازار توسط شرکت‌های خودروسازی است.

در واقع خودروسازان با عرضه محصولات خود با قیمت‌های نزدیک حاشیه بازار و موعد تحویلی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت عملا به فروردین سال آینده موکول خواهد شد، نه‌تنها به تقاضای عرضه فوری خودرو در بازار پاسخ ندادند بلکه گام تازه‌ای برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود از جیب مشتریان سرگردان در بازار بی‌رمق خودرو برداشتند.

این شرایط موجب شد پس از اتمام ظرفیت فروش ایران خودرو و سایپا، قیمت انواع پراید، سمند، پژو و اغلب خودروهای تولید مشترک و مونتاژ داخلی صعودی شود.

از شرایط عجیب تا قیمت‌‌گذاری بالا 
به‌رغم وعده خودروسازان برای عرضه خودرو به قیمت مناسب و موعد تحویل قبل از عید، گرچه در طرح فروش فوری سایپا، اعلام شده بود که تحویل خودرو 30روزه صورت می‌گیرد، اما درج این قید که قرار نیست در روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ خودرویی تحویل شود، با درنظر گرفتن تعطیلات 16روزه عید نوروز عملا تحویل خودروها توسط سایپا حدود 2‌ماه زمان می‌برد و به‌نظر نمی‌رسد ثبت‌نام‌کنندگان جدید محصولات ایران خودرو و سایپا تا قبل ازعید خودروی خود را تحویل بگیرند.

همچنین درحالی‌که ایران خودرو و سایپا برفروش فوری- نقدی محصولات مذکور بر مبنای 5درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار دهه اول بهمن امسال تاکید کرده بودند، قیمت‌های اعلام‌شده برخی خودروها بالاتر از این نرخ‌ بازار و نزدیک به قیمت فعلی بازار خودرو بود. ایران خودرو قیمت پژو‌206 تیپ‌2 را در حالی 72میلیون تومان اعلام کرده که قیمت این خودرو 7بهمن‌ ماه در بازار آزاد 61میلیون و 300هزار و اول بهمن 60میلیون و 500هزار تومان بوده است.

همچنین قیمت پژو‌206 وی8 فروش نقدی 85.5میلیون اما قیمت بهمن آن 73.5میلیون و اول بهمن 72.5میلیون تومان بود. در مورد سایر خودروهای فروش نقدی این شرکت نیز به‌ترتیب قیمت فروش نقدی و هفته اول بهمن‌ماه برای پژو 207 دنده‌دستی 94.5میلیون و 91.5میلیون، پژو‌405 جی‌ال‌ایکس 72میلیون تومان و 58.5میلیون، پژو‌405 دوگانه‌سوز 74میلیون و 700هزار و60میلیون، پارس سال 81میلیون و 71.5میلیون، پارس دوگانه‌سوز 86میلیون و 400هزار و 73.5میلیون، پارس ال‌ایکس 94.5میلیون و 82میلیون، سمند ال‌ایکس 75میلیون و 600هزار و 60میلیون و 500هزار، سمند‌EF7 پایه گازسوز 81میلیون و 900هزار و 64.5میلیون، رانا ال‌ایکس 74میلیون و 700هزار و 62میلیون تومان بوده است.

در محصولات سایپا نیز به ترتیب قیمت فروش نقدی و بازار هفته نخست بهمن‌ماه امسال تیبا ایکس 40میلیون و 800هزار و40میلیون و 660هزار و ساینا 47میلیون و 45میلیون و500 هزار تومان بوده است اما قیمت فروش نقدی پراید131و سایپا 151حدود 37میلیون تومان و نزدیک به قیمت 37میلیون و 900هزار تومانی هفته نخست بهمن‌ماه در حاشیه بازار بوده است.

تشدید آشفتگی بازار 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد تاثیر فروش فوری خودروسازان بر قیمت‌های حاشیه بازار خودرو، قیمت‌های اعلام‌شده از سوی خودروسازان را بسیار بالا دانست و گفت: این قیمت‌ها و موعد تحویلی که به‌معنای رشد عرضه فیزیکی خودرو در بازار نیست، موجب شد تا تنش قیمتی حاشیه بازار خودرو تقویت شود.

سعید موتمنی با بیان اینکه اگر خودروهای مذکور با همین قیمت‌ها و موعد تحویل 10 تا 15روزه فروخته می‌شد قادر به مقابله با سیر صعودی قیمت خودرو در حاشیه بازار بود، افزود: وقتی ایران خودرو و سایپا ظاهرا فروش با موعد تحویل یک‌ماهه را اعلام می‌کنند و عملا تحویل‌ محصولات آنها به بعد از 45روز موکول می‌شود، از آنجا که خودرویی در بازار برای عرضه نیست، این قیمت‌های بالا تاثیر منفی بر قیمت‌های حاشیه بازار خودرو می‌گذارد و موجب هجوم دلال‌ها و واسطه‌ها به بازار خودرو می‌شود.

او با بیان اینکه هیچ توجیهی برای تعیین قیمت 72میلیون تومانی فروش نقدی پژو 206 وجود ندارد، گفت: مشخص نیست چرا باید قیمت‌ها را بالا برده و سپس قیمت حاشیه بازار را مبنای فروش خودرو قرار دهیم. وقتی با این قیمت‌ها بازار را به هم ریخته و موج راه انداخته‌ایم، نمی‌توان ‌انتظار اصلاح یک‌شبه قیمت‌ها در بازار را داشت.

او با اشاره به اینکه نباید اجازه می‌دادیم تا این موج افزایش قیمت در بازار شکل بگیرد و سپس خودرو را بر مبنای این قیمت‌ها عرضه کنیم، افزود: با موج کنونی گرانی‌ خودرو، این شیوه عرضه ناکارآمد است، اگر فروش فوری تداوم یافته و تحویل خودرو تا پایان سال نه روی کاغذ بلکه به‌طور واقعی 10تا 15روزه می‌شد، می‌توانست اختلاف قیمت‌ کارخانه و حاشیه بازار و افزایش قیمت بازار خودرو را کم کند.