آزار ‌3 دختر با ادعای تست بازیگری برای فیلم تبلیغاتی

گروه حوادث الف،   3971202064 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو مرد که در پوشش تست بازیگری برای تهیه فیلم‌های تبلیغاتی اقدام به چندین فقره آدم‌ربایی و آزار و اذیت جنسی دختران جوان کرده بودند، دستگیر شدند.

آزار ‌3 دختر با ادعای تست بازیگری برای فیلم تبلیغاتی

به گزارش شرق، روز سیزدهم بهمن‌ماه پرونده‌ای با موضوع آزار و اذیت جنسی دختری 25ساله از شعبه دهم دادگاه کیفری یک تهران به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که در آن شاکی مدعی بود  به وسیله دو سرنشین یک خودروی پژو 206 سفیدرنگ مورد ضرب و شتم، تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.

شاکی پرونده پس از حضور در پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «حدود یک هفته پیش در اینستاگرام با فردی آشنا شدم که از من و تعدادی دیگر از دختران جوان درخواست تست بازیگری و اجرای شوی لباس کرده بود. حدود یک هفته درباره  شرایط و نحوه انجام تست بازیگری با این شخص از طریق اینستاگرام  در ارتباط بودم تا اینکه روز سیزدهم بهمن‌ماه از طریق پیامک به من اطلاع داده شد ساعت 20 شب راننده شرکت دنبال من خواهد آمد تا من را برای انجام تست بازیگری به دفتر شرکت ببرد.

به این بهانه و ترفند بود که آدرس محل سکونتم را گرفتند. دقیقا ساعت 20 شب بود که یک ماشین پژو 206 سفید با راننده‌ای جوان به درِ منزل ما در محدوده بزرگراه اشرفی‌اصفهانی مراجعه و خودش را راننده شرکت معرفی کرد. همه چیز عادی به نظر می‌رسید. زمانی‌که سوار خودروی پژو 206 شدم،  راننده خودرو متن فیلم‌نامه‌ای را به من داد و درخواست کرد تا زمان رسیدن به شرکت آن را حفظ کنم و مدعی شد بر اساس آن تست بازیگری گرفته خواهد شد.

در محدوده بازار مبل یافت‌آباد بود که راننده خودرو  با شخصی تماس گرفت و سپس مدعی شد دفتر شرکت شلوغ است و قرار شده  تست بازیگری در دفتر شماره 2 شرکت انجام شود. مقابل یکی از مجتمع‌های فروش مبلمان در بازار یافت‌آباد توقف کردیم تا اینکه فرد دیگری این بار به‌عنوان فیلم‌بردار شرکت سوار ماشین شد و بیان کرد دفتر دوم در شهرری است. این شخص از راننده 206 خواست تا به‌ سمت دفتر شرکت در شهرری برود. هنوز مسافت زیادی نرفته بودیم که ناگهان خودرو 206 به داخل جاده‌ای خاکی رفت. بسیار ترسیده بودم. می‌خواستم از ماشین پیاده شوم یا خودم را به بیرون بیندازم اما درهای 206 از داخل باز نمی‌شد. سرنشین 206 که تا آن لحظه خودش را به‌عنوان فیلم‌بردار شرکت معرفی بود، به سمت من حمله‌ور شد و در ادامه با توقف ماشین، راننده 206 نیز به کمک او آمد و آنها با تهدید و ضرب و شتم من را مورد آزار و اذیت قرار دادند. پس از آن من را در همان بیابان‌های تاریک از ماشین پیاده کردند و از محل دور شدند».

هم‌زمان با آغاز رسیدگی به شکایت اولیه، پرونده مشابه دیگری به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد که دقیقا به همان شیوه و شگرد، دختری 19ساله مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. در بررسی اظهارات این دختر مشخص شد در شب حادثه مادرش او را همراهی می‌کرد و سرنشینان 206  در زمان پارک خودرو و پیاده‌شدن مادر این دختر از فرصت ایجاد‌شده استفاده کردند و دختر را ربودند و پس از رفتن به جاده‌ای خاکی او را مورد آزار قرار دادند.

کارآگاهان با توجه به حساسیت هر دو پرونده،  با اقدامات ویژه پلیسی و بررسی تصاویر به‌دست‌آمده از مراکز تجاری منطقه یافت‌آباد موفق به شناسایی خودرو 206 سفیدرنگ شدند. با شناسایی هویت مالک خودرو 206  کارآگاهان به محل سکونت او در باقرشهر رفتند و در تحقیقات میدانی اطلاع پیدا کردند مالک 206 چندسالی است که فوت شده و پس از مرگ او، خانواده‌اش محل سکونت‌شان را تغییر داده‌اند.

کارآگاهان در ادامه اقدامات پلیسی، اطلاع پیدا کردند در حال حاضر خودروی 206 در اختیار پسر  مالک خودرو است. با شناسایی جواد (‌21ساله‌) و در ادامه شناسایی تصویر وی از سوی شکات پرونده به‌عنوان راننده 206، مخفیگاه او در منطقه باقرشهر شناسایی و سرانجام در  بیست‌و‌ششم بهمن‌ماه دستگیر شد. خودروی 206 سفیدرنگ نیز در مقابل محل سکونتش شناسایی، توقیف و در بازرسی از داخل خودرو یک عابربانک متعلق به یک زن کشف شد.

با دستگیری جواد او چاره‌ای جز اعتراف نداشت و در همان ساعت اولیه دستگیری صراحتا به آزار و اذیت دو شاکی پرونده اعتراف و یکی از دوستانش به نام حمید (‌22ساله‌) را معرفی کرد. حمید نیز در همان محدوده زندگی جواد در منطقه باقرشهر دستگیر و هر دو متهم به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند. جواد درباره  نحوه شناسایی و انتخاب شکات پرونده به کارآگاهان گفت: «با گردش در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام، داخل صفحات شخصی دختران جوانی می‌شدم که تصاویر شخصی خودشان را در آنجا بارگذاری کرده بودند؛ در ادامه از طریق دایرکت برای آنها پیام می‌فرستادم و خودم را مدیر یک شرکت فیلم‌سازی معرفی می‌کردم. پس از گذشت چند روز و به بهانه فرستادن راننده برای آوردن آنها به دفتر فیلم‌سازی، اقدام به گرفتن نشانی محل سکونت آنها می‌کردم و مدعی می‌شدم راننده شرکت در زمان مشخص به دنبال آنها می‌رود. با تعیین زمان، تحت پوشش راننده شرکت فیلم‌سازی به محل سکونت این دختران می‌رفتم و آنها را سوار بر ماشین می‌کردم. برای اعتمادسازی بیشتر متن فیلم‌نامه‌ای را در اختیارشان می‌گذاشتم تا آنها واقعا تصور کنند قرار است تا دقایقی دیگر از آنها تست بازیگری گرفته شود. سپس بقیه نقشه‌ام را اجرا می‌کردم».

کارآگاهان در پی کشف کارت عابربانک متعلق به یک دختر در خودروی 206 متهم اصلی پرونده، موفق به شناسایی سومین شاکی پرونده در استان البرز شدند که او نیز متهمان را شناسایی کرد و در بررسی اظهارات این دختر مشخص شد او نیز دقیقا به همین شیوه و شگرد مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

سرهنگ گودرزی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، درباره این پرونده گفت: در حال حاضر پرونده متهمان، به اتهام «آزار و اذیت» و «آدم‌ربایی»، با صدور قرار قانونی از سوی مقام قضائی در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد و  از شکات احتمالی که با این شیوه و شگرد  آزار و اذیت شده‌اند، دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به نشانی اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.  

در این حال، سرهنگ بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت نیز توضیح داد: به دلیل ماهیت فضای مجازی، ارتباط با افراد غریبه و جعل عناوین مختلف نسبت به فضای حقیقی بسیار آسان‌تر است. در چنین شرایطی، با عدم انتشار عکس‌های خصوصی و اطلاعات شخصی می‌توان از وقوع بسیاری از جرائم مشابه خبر آزار و اذیت دختران جوان در پوشش تست بازیگری و دیگر جرائم همچون کلاهبرداری و... جلوگیری کرد.

اما در ارتباط با افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی نیز باید به این نکته مهم توجه جدی داشت که نباید به ظاهر عکس‌های منتشرشده و عناوین اعلامی در چنین فضایی اعتماد کرد و قبل از انجام هرگونه تعامل با افراد و شرکت‌های ناشناس باید با پرهیز از شتاب‌زدگی نسبت به احراز دقیق هویت افراد و شرکت‌ها اقدام کرد؛ به‌ویژه در برخورد با آگهی‌های تبلیغاتی، از  قانونی‌بودن فعالیت آنها اطمینان حاصل کرده و اطلاعات مشاهده‌شده در فضای مجازی با اطلاعات به‌دست‌آمده از فضای حقیقی تطابق داده شود. قبل از پرداخت هرگونه هزینه ثبت‌نام یا شرکت در همایش‌ها و کلاس‌های تبلیغ‌شده در فضای مجازی، مجوز فعالیت و صحت آنها را از مراجع ذی‌صلاح استعلام کنید و بعد از بررسی‌های لازم برای شرکت در همایش‌ها و کلاس‌ها با همراهی افراد قابل اعتماد به آدرس‌های اعلام‌شده مراجعه کنید.