دیدار بسکتبال ایران - ژاپن/ پیش پرده آخرین نبرد با سامورایی‌ها

گروه ورزشی الف،   3971202007

تیم ملی بسکتبال کشورمان امروز (پنجشنبه) در نخستین دیدار خود در پنجره ششم رقابت‌های انتخابی جام جهانی، به مصاف تیم ملی ژاپن می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی بسکتبال کشورمان امروز از ساعت ۱۸ در نخستین دیدار خود در پنجره ششم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین در تالار آزادی به مصاف ژاپن می‌رود. شاگردان مهران شاهین طبع برای نهایی کردن صعود خود به این رقابت‌ها باید در این بازی به پیروزی برسند تا برای سومین بار راهی جام جهانی شوند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان که سابقه ۲ قهرمانی آسیا، ۲ حضور در جام‌های جهانی بسکتبال، ۲ حضور در المپیک و نایب قهرمانی آسیا کاپ را در کارنامه دارد یکی از تیم‌های قدرتمند قاره کهن محسوب می‌شود و بسیاری علاقه‌مندان به بسکتبال از آسمان خراشان انتظار دارند تا بار دیگر به رقابت‌های جام جهانی برسند.

آسمان خراشان کشورمان در مرحله نخست رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین با تیم‌های قزاقستان، عراق و قطر هم گروه بودند، ملی پوشان بلند قامت ایران در پنجره نخست و در اولین بازی خود در بغداد به مصاف تیم ملی عراق رفتند و با نتیجه عجیب ۷۴ - ۶۶ شکست خوردند. این بازی در حالی برگزار شد که درست در همان روز محمود مشحون پس از سال‌ها حضور در راس فدراسیون بسکتبال از کار کنار رفته بود و تیم ملی هم بازیکنانی، چون حامد حدادی، صمد نیکخواه و محمد جمشیدی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت.

ملی پوشان کشورمان در دومین بازی خود در این پنجره به مصاف تیم ملی قطر رفت و موفق شدند در تهران با نتیجه ۶۵ - ۳۹ به برتری برسند، پس از پایان این بازی مهران حاتمی که پیش از هدایت تیم ملی بسکتبال کشورمان در رقابت‌های آسیا کاپ را بر عهده داشت و به عنوان نایب قهرمانی رسیده بود از کار برکنار شد و مهران شاهین طبع جای او را گرفت.

پنجره سوم برای ملی پوشان کشورمان بسیار خوب بود و آن‌ها موفق شدند در دو بازی مقابل قزاقستان و عراق با نتایج ۷۵ - ۵۴ و ۸۳ - ۵۳ به ترتیب در آلماآتا و تهران به پیروزی برسند و اوضع خود را در این گروه بهتر کنند.

شاگردان مهران شاهین طیع در پنجره سوم و در بازی نخست در یک بازی سخت رو به روی قطر ایستدند و در یک بازی سخت و نفسگیر با نتیجه ۷۷ - ۷۵ بهه پیروزی رسیدند. ملی پوشان پس از این بازی در تهران به مصاف قطر رفتند و در آخرین بازی خود در این پنجره و مرحله اول با نتیجه ۸۸ - ۵۶ قزاقستان را شکست دادند تا به عنوان صدرنشین راهی مرحله دوم شوند.

اوشین ساهاکیان پس از بازی مقابل قطر چهار گوشه تالار آزادی را بوسید و از تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرد. ساهاکیان در سال ۲۰۱۳ و در مسابقات جام ملت‌های آسیا توانسته بود عنوان بهترین بازیکن پست چهار را به دست آورد.

تیم ملی بسکتبال ایران پس از پایان پنجره سوم به دور دوم راه یاف و با تیم‌های فیلیپین، استرالیا و ژاپن همگروه شد.

آسمان خراشان کشورمان در پنجره چهارم این رقابت‌ها و در نخستین بازی خود در حالی که حامد حدادی روی نیمکت نشته بود در تهران به مصاف فیلیپین رفتند و توانستند با نتیجه ۸۳ - ۷۱ به پیروزی برسن، ملی پوشان پس از این بازی راهی ژاپن شدند و مقابل تیم ملی این کشور در توکیو با تیجه عجیب ۷۰ - ۵۶ شکست خوردند، این نتیجه در حالی رقم خورد که ژاپن از ستارگانی مانند هاجی مورا، یوتامانا و فاسکاس که در تیم‌های بزگری، چون تیم‌های NBA بازی می‌کنند به تازگی رونمایی کرده بود.

پنجره پنجم هم برای ملی پوشان با یک برد و باخت همراه بود، شاگردان شاهین طبع در نخستین دیدار خود و در ملبورن رو در وری تسم میزبان که یکی از تیم‌های قدرتمند جهان محسوب می‌شود قرار گرفتند و با نتیجه سنگین ۷۶ - ۴۷ شکست خوردند راهی مانیل شدند تا آخرین بازی خود مقابل تیم ملی فیلیپین را برگزار کنند.

فیلیپینی‌ها که در آخرین بازی خود با استرالیایی‌ها درگیر شده بودند چند ستاره خود را نداشتند و با تیم دوم به میدان آمدند و تا ۴۷ ثانیه پایانی از آسمان خراشان ایرانی پیش بودند، اما درخشش جمشیدی باعث شد تیم ملی کشورمان با نتیجه ۷۸ - ۷۰ به پیروزی برسند و صتعود خود به رقابت‌های جام حهانی را تا مقدار زیادی قطعی کنند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان باید در پنجره ششم این رقابت‌ها به ترتیب مقابل تیم‌های ملی ژاپن و استرالیا در تهران به میدان برود، شاگردان شاهین طبع می‌توانند با یک پیروزی صعود خود را قطعی کند.