نرخ بیکاری فرانسه در پایین‌ترین سطح ۱۰ سال اخیر

گروه جهان الف،   3971128108

در اتفاقی غیرمنتظره، نرخ بیکاری فرانسه به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دفتر آمار فرانسه اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ از ۹.۱ درصد به ۸.۸ درصد کاهش یافته است که کمترین سطح از زمان رکود مالی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۹ است.

این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند نرخ بیکاری فرانسه در انتهای سال ۲۰۱۸ در سطح ۹.۱ درصد باقی بماند.

کاهش تعداد افراد بیکار در کشوری که یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری اروپا را دارد می‌تواند باعث تقویت جایگاه دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور در برابر جنبش جلیقه زردها شود که به وضعیت اقتصادی و اصلاحات دولت معترض است.

همچنین شمار افراد شاغل در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به ۶۵.۹ درصد افزایش یافته است که بالاترین رقم از دهه ۱۹۸۰ میلادی محسوب می‌شود.

ماکرون که سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد در یکی از نخستین اقدامات خود در همان سال، برخی قوانین دست و پا گیر استخدام در این کشور را تغییر داد.

موریه پنیکوآ، وزیر کار فرانسه با اشاره به کاهش نرخ بیکاری گفت که اصلاح قوانین بیمه مشاغل در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: برای مقابله با بیکاری بالا، تغییرات دهان پر کن نمی‌خواهیم، بلکه تغییراتی لازم داریم که ماندگار باشند.

دولت فرانسه متعهد شده است تا سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری این کشور را به هفت درصد کاهش دهد.

پنیکوآ گفت که دولت فرانسه یک بسته ۳۸ میلیون یورویی برای حمایت از کسب و کارهای خرد که در جریان اعتراضات جلیقه زردها آسیب دیده‌اند، اختصاص داده است.

علاوه بر فرانسه، از سال ۲۰۱۶ تاکنون نرخ بیکاری در منطقه یورو نیز با شیب ملایمی در حال کاهش بوده است. بهترین عملکرد ثبت شده منطقه یورو مربوط به سال ۲۰۰۷ با نرخ بیکاری ۷.۵ درصد و بدترین عملکرد نیز مربوط به سال ۲۰۱۳ با نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی بوده است.