خوارج عمانی در کنفرانس ورشو

سید هادی برهانی*، گروه جهان الف،   3971127075 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
خوارج عمانی در کنفرانس ورشو

  کنفرانس پر سر و صدا و بی محتوای ورشو بدون نتیجه ای مشخص و با صدور بیانیه ای لفاظانه به کار خود پایان داد. همچنانکه پیش بینی می شد هدف عمده این کنفرانس آمریکایی-اسرائیلی جمع کردن رهبران عرب و اسرائیل بر سر یک میز و انتشار تصویری از این رویداد به اصطلاح تاریخی در رسانه های جهانی بود تا - به دروغ و به رغم خواست ملتهای منطقه - پایان دوران تحریم دیپلماتیک اسرائیل و آغاز پذیرش دسته جمعی و همگانی این رژیم در منطقه اعلام شود.

  براین اساس هدف اصلی هیات اسرائیلی – که در عالیترین سطح در کنفرانس ورشو شرکت کرده و از مدتها پیش برنامه تبلیغاتی وسیعی را برای استفاده از این کنفرانس طراحی کرده بود – بر نزدیک شدن و ملاقات با هیاتهای عربی حاضر در کنفرانس و به طور مشخص عکس گرفتن با آنها متمرکز بود. بزرگترین دستاورد اسرائیل در این زمینه افتخار ملاقات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان بود که تصاویر آن بلافاصله و در سطحی وسیع در رسانه های غربی منتشر شد. سایر وزرا و مقامات عرب حاضر در کنفرانس - حتی وزرای خارجه امارات و عربستان - از ملاقات با نتانیاهو طفره رفتند.

  پادشاهی عمان نه تنها در کنفرانس ورشو بلکه در جریان مقدمات سیاسی و تبلیغاتی آن بیشترین همکاری را با دولت اسرائیل بعمل آورد. استقبال سلطان قابوس از نتانیاهو در مسقط - پیش از برگزاری کنفرانس - به اسرائیل و پروپاگاندای آن فرصت داد برای تبلیغات خود در مورد پذیرش اسرائیل در منطقه ماده مناسبی تهیه نموده و رهبران عرب را به شرکت در کنفرانس ورشو و ملاقات با نتانیاهو تشویق نماید.

  آنچه بر گناهان عمان می افزاید اظهارات مقامات عمانی پس از دیدار با نتانیاهو است. اظهارات سلطان قابوس و وزیر خارجه عمان در خصوص ضرورت فراموش کردن گذشته و حرکت به سوی آینده ای که اسرائیل جزئی از آن است دقیقا مواضعی است که یک رژیم بدسابقه و نامشروع - مانند اسرائیل - میتواند آرزو نماید. پیام اصلی نمایندگان آمریکا و اسرائیل در کنفرانس - مایک پنس، پمپئو و نتانیاهو - نیز  بر ارائه چنین تصویری از خاورمیانه متمرکز بود. خاورمیانه ای که از گذشته عبور می کند و اسرائیل را می پذیرد.

  گذشته اسرائیل چیزی فراتر از اشغال یک کشور ـ فلسطین - و غصب تمامی حقوق یک ملت اصیل و تاریخی است. در سایه این اشغال جمعیتی اسلام ستیز، ضدعرب و ستیزه جو در قلب جهان عرب و اسلام رخنه نموده و به بزرگترین پایگاه دشمنی با امت اسلامی بدل شده اند.

پس از افشای نقش مخرب اسرائیل در تجاوز کشورهای غربی به عراق و سوریه  و تحمیل خروج از برجام به دولت آمریکا و نقش پلید اسرائیل در اسلام ستیزی غربی و برخورد تمدنهای اسلامی و غربی چگونه میتوان شک کرد که امروز اسرائیل بزرگترین خطری است که امت اسلامی و ملتهای منطقه را تهدید می نماید. از این چشم انداز هرگونه همراهی و همکاری با اسرائیل و پروژه های خباثت آلود آن مشارکت و همدستی در نابودی امت اسلامی و کشورهای عربی است.

  عمان و ملت آن جزئی جدایی ناپذیر و محترم از امت اسلامی و جهان اسلام است. ویژگیهای متعددی - از جمله همسایگی خوب با ایران، اعتدال و آرامش در سیاست منطقه ای و مشی معقول عمان در اداره برادرانه و دوستانه روابط با همه کشورها و مذاهب اسلامی ـ  موقعیت عمان را در منطقه تقویت می نماید اما بی توجهی تعجب برانگیز عمان به خطرات و ابعاد واقعی همکاری با پروژه های ضداسلامی اسرائیل و خروج این کشور از اجماع اسلامی علیه صهیونیسم می تواند عواقب وخیمی برای این کشور و جایگاه آن در جهان اسلام و امت اسلامی داشته باشد.

 

 

* استاد دانشکده مطالعات جهان - دانشگاه تهران