تشخیص ذات الریه با یک گوشی پزشکی

گروه سلامت الف،   3971118111

پژوهشگران آمریکایی یک گوشی پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که توسط آن می‌توان بیماری ذات الریه را تشخیص داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل ، پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکینز" (Johns Hopkins University) ایالات متحده آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک گوشی پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که توسط آن و تنها با گوش دادن به نحوه تنفس افراد، می‌توانند بیماری ذات الریه را تشخیص دهند.

سینه‌پهلو یا ذات‌الریه یا پنومونی (Pneumonia) وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خود ایمنی رخ می‌دهد. در این بیماری، کیسه‌های هوایی متورم می‌شود و چون درون آن از مایعات پر می‌شود، در نتیجه اکسیژن رسانی کمتر می‌شود و تبادلات گازی کاهش می‌یابد.

پژوهشگران این مطالعه اظهار کردند توسط این گوشی پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی تنها با گوش دادن به نحوه تنفس بیمار از وضعیت ریه‌های او اگاه شده و بیماری ذات الریه را تشخیص می‌دهند.

این گوشی پزشکی از فناوری "فیلتر کردن سر و صدا" (noise-filtering technology) برای درک وضعیت ریه‌های فردی که مبتلا به ذات الریه است، استفاده می‌کند. به گفته پژوهشگران توسط این گوشی پزشکی می‌توان جان افراد بسیاری را نجات داد.

این گوشی‌های پزشکی" Feelix " و" FeelixPro" نام دارند و بنا بر برنامه ریزی‌ها این گوشی‌ها امسال وارد بازار خواهند شد.

به گفته دانشمندان این گوشی پزشکی با دقت بالایی که دارد، می‌تواند از هر ۱۰ بیمار، ۹ مورد را به درستی شناسایی کند.

این گوشی پزشکی با دقت ۸۷ درصد قادر به تشخیص بیماری‌هایی ریوی است.

ریه‌های بیماران مبتلا به ذات الریه ممکن است در هنگام نفس کشیدن صدای حباب، شکستن یا لرزیدن بدهد.

شرایط دیگر مانند آسم، پلورزی و تومورها نیز می‌توانند موجب تغییر صدای ریه‌ها شوند بنابراین می‌بایست مطمئن شوند که گوشی‌های پزشکی دقیقاً در جای مناسب قرار دارند.

پلورزی یا پلوریت (Pleurite) به‌معنی التهاب و تحریک پردهٔ جَنب است. پلورزی خود یک بیماری نیست، بلکه عارضه‌ای است که ممکن است نشانهٔ بیماری‌های گوناگونی باشد. پلورزی به دو صورت پلورزیِ خشک و پلورزیِ مرطوب ظاهر می‌شود. پلورزی مرطوب با تجمع مایع در بین دو لایهٔ پردهٔ جنب همراه است.

این گوشی پزشکی با فناوری که دارد، سبب حذف صدای محیط اطراف می‌شود. هوش مصنوعی این گوشی نیز با استفاده از یک پایگاه داده ثبت شده از حدود ۱۵۰۰ بیمار در آفریقا و آسیا آموزش دیده شده است.

این به این معنی است که این فناوری می‌تواند صداهای غیر معمول ریه افراد و بیماری ذات الریه را بدون نیاز به پزشک، دقیق تشخیص دهد.

گوشی پزشکی مذکور داده‌های ثبت شده را به رایانه پزشک ارسال می‌کند که توسط آن پزشک می‌تواند تفاوت میان تنفس معمولی و تنفس شخص مبتلا به ذات الریه را تشخیص دهد.