برترین دانشگاه‌های ایران معرفی شدند

گروه فرهنگی الف،   3971115127

برترین دانشگاه‌های ایران معرفی شدند و برهمین اساس دانشگاه تهران صدرنشین این جدول است.

به گزارش فارس به نقل از «usnews»، برترین دانشگاه‌های ایران براساس داده‌های موسسه اطلاعات علمی «Clarivate Analytics» معرفی شدند و دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه‌های ایران است.

موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا همان ISI برای اولین بار در سال 1960 توسط اوگن گارفیلد تاسیس شد؛ این موسسه در سال 1992 توسط سازمان علمی و بهداشتی تامسون (Thomson Scientific & Healthcare) به دست آورده شد و با نام تامسون آی اس آی (Thomson ISI) شناخته شد.

این موسسه تا سال 2016 بخشی از سازمان تجاری علمی و سرمایه فکری تامسون رویترز (Thomson Reuters)بود؛ زمانی که سازمان تجاری علمی و سرمایه فکری تامسون رویترز فروش رفت، نامش به کلریویت آنالیتیکز(Clarivate Analytics) تغییر یافت.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان براساس شاخص‌های مختلفی انجام می‌گیرد؛ از جمله این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، کیفیت اساتید، بورس‌های اعطایی، تعداد دانشجویان، امکانات آزمایشی و تحقیقاتی اشاره کرد.

مهم‌ترین شاخصی که در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها به آن استناد می‌شود، کیفیت آموزش است. پارامترهای تاثیرگذار بر این شاخص در رتبه‌بندی‌های مختلف متفاوت هستند، اما عموما تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در این دسته قرار می‌گیرد.

فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی نیز از جمله شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه دانشگاه هستند که به نوعی بیانگر خروجی علمی دانشگاه هستند؛ از پارامترهای موثر بر این شاخص می‌توان به حجم پژوهش‌های انجام شده، درآمدهای پژوهشی و اعتبار تحقیقات اشاره کرد.

برای ارزیابی اعتبار تحقیقات از معیارهای مختلفی مانند تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمی، تعداد مقالات ISI، تعداد ارجاعات مقالات و نسبت ارجاعات به اعضای هیئت علمی استفاده می‌شود.

از شاخص‌های دیگری که در رتبه‌بندی‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود می‌توان به نسبت استاد به دانشجو، اساتید و فارغ‌التحصیلان دارای مقالات پر استناد، امکانات آزمایشگاهی، سرانه کتاب و مجلات، بازدهی دانشگاه نسبت به اندازه آن، ابداعات و نوآوری‌های صنعتی، تعداد مراکز رشد دانشگاه و کیفیت وب سایت دانشگاه اشاره کرد.

لیست برترین دانشگاه‌های ایران را در زیر مشاهده می‌کنید:

برترین دانشگاه‌های ایران بر اساس رتبه‌بندی

Clarivate Analytics

دانشگاه

رتبه

تهران

1

آزاد اسلامی

2

صنعتی شریف

3

صعتی اصفهان

4

صنعتی امیرکبیر

5

علوم پزشکی تهران

6

تربیت مدرس

7

علم و صنعت ایران

8

فردوسی مشهد

9

تبریز

10

صنعتی بابل نوشیروانی

11

علوم پزشکی مشهد

12

علوم پزشکی شهید بهشتی

13

اصفهان

14

علوم پزشکی ایران

15

کاشان

16

رازی

17

علوم پزشکی اصفهان

18

گیلان

19

علوم پزشکی تبریز

20

شهید باهنر کرمان

21

بوعلی‌سینا همدان

22

سمنان

23

صنعتی شاهرود

24

علوم پزشکی شیراز

25

صنعتی شیراز

26

یاسوج

27